שתף קטע נבחר

מנכ"ל לאומי למשכנתאות: "יש התנהגות בועתית"

מה חושב האיש שעומד בראש זרוע המשכנתאות של הבנק הגדול במדינה על קדחת רכישת הדירות שפשטה על המדינה? שוקי בורשטיין נזהר מלהכתיר את שוק הנדל"ן הישראלי בתואר "בועה", אך מזהיר את הרוכשים מ"התנהגות מסוכנת": "קבוצה ראשונה שמזהים אצלה סיכונים היא קבוצות הרכישה"

"אני לא חושב שמחירי הדירות יירדו ב-50%, אבל הם יכולים לרדת ב-10%. אני לא נביא, אבל אני כן יודע להגיד שאנחנו מזהים התנהגות מסוכנת אצל חלק מהרוכשים". כך אומר שוקי בורשטיין, מנכ"ל לאומי למשכנתאות.

 

"קבוצה ראשונה שמזהים אצלה סיכונים היא קבוצות הרכישה. מי שעוסק בקבוצות רכישה הוא יזם, ומי שהופך ליזם נדל"ן צריך להבין את הסיכונים. קבוצת רכישה היא פתרון לסוג מאוד מסוים של יזמים. היא בהחלט לא מתאימה לכל האנשים. אני רואה לפעמים קבוצות רכישה ואני מבין, לפי הפרופיל של האנשים, שהם לא צריכים להיות שם".

 

אתה מזהה תכונות "בועתיות" אצל רוכשי דירות להשקעה?

 

"אנחנו רואים לקוחות שבא לקנות 5-4 דירות - לא בשביל התשואה, אלא בשביל ליהנות מעליית מחירי הדירות. אנחנו מזהים התנהגות בועתית. אבל התשובה יותר מורכבת. אנחנו לא רואים תופעות של מאות אנשים ביום שרצים וקונים דירות להשקעה.

 

"בסךהכל, בשנתיים האחרונות רואים עלייה בביקוש לדירות למגורים, שבאה בעיקר משני כיוונים: משפרי דיור ודירות להשקעה. רואים עלייה בביקושים, ולצדה לא רואים עלייה בהיצעים. הפער בין ההיצע והביקוש הלך והתרחב וגרם לזה שמחירי הדיור התחילו לעלות. בנוסף לכך, נפגעי שוק ההון חיפשו אלטרנטיבות לריבית הנמוכה במשק, ובין היתר מצאו פתרונות בדמות נדל"ן למגורים".

 

אבל ייתכן כי הפער ייסגר. יש תוכניות פינוי-בינוי, תמ"א 38 וגם שר השיכון יוצא במכרזי שיווק לקרקעות לבנייה רוויה.

 

"נכון ששר השיכון מזרז תהליכי רישוי ויציאה למכרזים ופועל בכיוון. עם זאת, חשוב לזכור, שמרגע קבלת ההחלטה, חולפות שנתיים-שלוש עד ששיווק הקרקע הופך לדירה. יש פער שצריך לעבור. ממד הזמן מהותי".

 

במסלול של ריבית משתנה (כמו פריים), שינוי של אחוזים בודדים בריבית עלול להקפיץ את ההחזר החודשי במאות או אלפי שקלים. אתה צופה בעיה?

 

"כשאנחנו נותנים משכנתא, אנחנו מחשבים יכולת החזר לפי 5%, אף שהריבית בפועל במסלול של ריבית משתנה היא הרבה פחות כיום, כי ריבית הפריים היא 3% כל הבנקים נוקטים מדיניות זו. לכן, כל עוד הריבית תעלה באופן סביר ולאט, אני לא חושב שתהיה הרעה דרמטית. בינתיים רואים אצלנו דווקא רואים ירידה בפיגורים".

 

הראיון המלא פורסם במוסף "ממון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שוקי בורשטיין מנכ"ל בנק לאומי למשכנתאות
צילום: ישראל סאן
מומלצים