האם אפשר להחזיר אחורה ולעכב את תהליך ההזדקנות? עדיין לא, אבל מחקר חדש יכול בהחלט לקרב אותנו אל המטרה. חוקרים מאוניברסיטת תל אביב והמרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) מצאו דרך להחזיר אחורה את תהליך ההזדקנות – על ידי שימוש בתא לחץ. הם גילו כי באמצעות טיפולים בתא לחץ, ניתן לעצור את תהליך ההזדקנות של תאי דם. תוצאות מחקר זה פורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי Aging.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

המחקר, שנעשה בהובלתם של פרופ' שי אפרתי, מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ומנהל בית הספר "סגול" למדעי המוח במרכז הרפואי שמיר וד"ר אמיר הדני, מנהל מערך המחקר בבית הספר "סגול". במהלך המחקר, נחשפו 35 אנשים בריאים בני 64 ומעלה לסדרה של 60 טיפולים בתא לחץ המכיל חמצן בלחץ אטמוספרי גבוה מהלחץ הרגיל, במשך 90 ימים. מכל משתתף נלקחו דגימות דם לפני, במהלך ובסוף הטיפולים וגם זמן מה אחריהם.

הממצאים הצביעו על כך שהטיפולים הצליחו להפוך שני תהליכים הקשורים להזדקנות; התקצרות הטלומרים וכמות התאים המזדקנים.

טלומרים הם אזורי הקצה של הכרומוזומים, המכילים את החומר הגנטי בתאים בגוף. לכל כרומוזום יש שני טלומרים שתפקידם להגן עליו. תהליכי הזדקנות שונים נמצאו קשורים להתקצרותם של הטלומרים. זה מה שהוביל למסקנה של חוקרים שונים כי הארכת הטלומרים יכולה למעשה לעכב את תהליך ההזדקנות. סברה זו אמנם עדיין נחשבת שנויה מחלוקת בקהילה המדעית, אך לא מעט חוקרים תומכים בה.

תא לחץ (אילוסטרציה:  Sergey Ryzhov, shutterstock)
תא לחץ | אילוסטרציה: Sergey Ryzhov, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> זה מה שמדווחים נסייני החיסון של "פייזר"
>> קבלו אותו: הירק שמפחית חשק למתוק
>> אוכלים כשאתם בסטרס? מצאנו פתרון עבורכם

במחקר הנוכחי, נמצא כי  הטיפולים בתא לחץ האריכו את הטלומרים ב-20-38 אחוזים בסוגים שונים של תאים שנבדקו. בנוסף לכך, הם מצאו כי אחוז התאים המזדקנים (senescent cells), תאים שאינם מסוגלים יותר להתחלק אך גם לא מתים, ירד באופן משמעותי – ב11-37 אחוזים, בהתאם לסוג התא שנבדק.

"היום התקצרות הטלומרים נחשבת ל'גביע הקדוש' של הביולוגיה של ההזדקנות", מסביר פרופ' אפרתי. "חוקרים ברחבי העולם מנסים לפתח התערבויות פרמקולוגיות וסביבתיות שיאפשרו לטלומרים להתארך. הפרוטוקול שפיתחנו לטיפול בתא לחץ הצליח לעשות זאת והוכיח כי ניתן למעשה להפוך את תהליך ההזדקנות ברמה הבסיסית-מולקולרית".

מחקר קודם שנעשה על ידי אותם חוקרים, מצא כי טיפול בתא לחץ יכול לשפר תפקוד קוגניטיבי בקרב אנשים מבוגרים.