אני מסקר גאדג'טים כבר שנים ארוכות. ראיתי ובדקתי הכל; מקסדות חכמות לאופניים, דרך אייפונים ועד שעונים חכמים. אף מכשיר שבחנתי לא יצר רעש ובאז כמו הפלייסטיישן 5 שהגיע אליי בשבוע שעבר. תוך דקות ספורות מהעלאת הסרטון, הטלפון והפיד שלי התפוצצו מחברים ומסתם אנשים שנחשפו לסרטון ורצו להיות אני ליום אחד.

ההייפ סביב הדור החמישי של הקונסולה היפנית גדול אפילו מהרגיל. המחסור המשמעותי במלאי של הפלייסטיישן 5 גורם לתורים ארוכים בחנויות מסביב לעולם, וגם בארץ נרשמה התנפלות על כל מכשיר ומכשיר. הביקוש כל כך גבוה, שאנשים מוכרים את הקונסולה במחיר גבוה פי שישה משוויה האמיתי, ויש קונים. זה טירוף שסיבותיו מתחילות באהבה הגדולה של הישראלים לפליסטיישן ונגמרות אולי באסטרטגיה מוחכמת של סוני – לגרום לחוסר במלאי כדי להעצים את הטירוף. אבל בואו ננסה רגע לפרק את הבאז: מה מציעה לנו הקונסולה החדשה? 

העיצוב: לא דומה לשום דבר שראיתם

הקונסולה החדשה של סוני מגיעה בגודל של קלסר משרדי, פחות או יותר, עם כנפיים בצבעי שחור ולבן משובצות לדים. המכשיר ייכנס למדף שלכם כשהוא שוכב על צדו, אבל המעמד שבא איתו והעיצוב האקסנצטרי מרמזים לכם: זו גולת הכותרת של הסלון שלכם.

פלייסטיישן 5 (צילום: אור אליעז)
פלייסטיישן 5 | צילום: אור אליעז

הגרסה שקיבלנו היא גרסת הבלו ריי, שבאה עם כונן דיסקים ועם כונן SSD בנפח של 825 ג'יגה בייט – מהם זמינים לכם כ-650 ג'יגה בייט עבור למשחקים ותוכן. מדובר בשטח אחסון קצת קטן, ואולי תרצו לרכוש כונן חיצוני או למחוק משחקים מדי פעם. מקדימה תמצאו את כפתור ההדלקה, חיבור USB, כונן הדיסקים וגם חיבור מעניין של USB-C. מאחורה, עוד חיבורי USB, חיבור רשת וחשמל.

מתחת למכסה המנוע

כמו באקסבוקס, גם כאן תוכלו למצוא את הארכיטקטורה של AMD, עם 16 ג'יגה בייט של זיכרון עבודה (RAM). הפליסטיישן 5 תומך בניגון משחקים ב-4K ב-120 פריימים לשנייה ואפילו ב-8K בקצב של עד 60 פריימים לשנייה. יפה מאוד, ומקדים את הטכנולוגיה; אנחנו יודעים מגרסאות קודמות שלרוב לטכנולוגיה לוקח קצת זמן להדביק את הפלייסטיישן.

שיפור משמעותי בשלט

הפלייסטיישן 5 מגיע עם שלט טוב משמעותית. השיפור הראשון מורגש בעיצוב: מדובר בשלט מרשים ויפה בהרבה מקודמיו, בצבעי שחור לבן ובקווים עדינים. גם המשחקיות עברה מהפכה, עם מנועי רטט מעולים שמאפשרים להרגיש כל תזוזה במשחק באופן מדויק שמשתנה לאורך התזוזה. הפד במרכז הג'וסטיק מאפשר לכם לקבל אופציות נוספות גם בהחלקה עליו, ולא רק בלחיצה.

View this post on Instagram

A post shared by Mark Kenneth Mckay (@m_k_mckay)

מילה אחת למשדרגים מפלייסטיישן 4 – אם תנסו להפעיל את השלט שלכם בקונסולה החדשה, תגלו שהוא עובד רק במשחקים הישנים, כך שכנראה תצטרכו לקנות שלטים חדשים. בנוסף, ה-5 תומך רק במשחקים של הדור הקודם, כך שמשחקי הפלייסטיישן 3 שלכם ייאלצו לעבור לפח האשפה.

מערכת הפעלה נוצצת 

כשמדליקים את הקונסולה מקבלים מערכת הפעלה חדשה ומשופרת שמתנהגת ונראית מצוין. כל מי שרגיל לפלייסטיישן לא ייפול מהרגליים, אבל הכל נראה הרבה יותר טוב: התמיכה בקצב הרענון הגבוה (120 הרץ) והיכולות הגרפיות המשופרות הופכות את השיטוט בתפריטים לנוח מאוד.

פלייסטיישן 5 (צילום: אור אליעז)
פלייסטיישן 5 | צילום: אור אליעז

עם הקונסולה קיבלנו את אחד המשחקים המדוברים ביותר כיום בעולם הגיימינג  - ספיידרמן: מיילס מוראלס. זהו אחד המשחקים הראשונים המותאמים לפלייסטיישן 5, והוא בהחלט מאפשר לקונסולה המעולה הזו להראות את כל היכולות שלה. מדובר במשחק סופר כבד, עם מפה מדויקת של מרכז ניו יורק ועם גרפיקה מטורפת, ובכל זאת לוקחות למשחק שניות בודדות לעלות ולהיטען. המשחק נראה ועובד מעולה, ובאופן כללי מהנה מאוד ומומלץ גם אם אתם לא ממש גיקים.

בחירה גורלית

מכיוון שהשקת הפליסטיישן החמישי מגיעה בצמידות לאקסבוקס, אי אפשר שלא להתייחס גם אליו. גם מיקרוסופט וגם סוני השיקו קונסולות אדירות, ואתם לא יכולים לטעות איתן. האקסבוקס חזק יותר מהפלייסטיישן, מציע את שירות Game Pass ותומך גם בעברית – ואילו הפלייסטיישן מציג מערכת הפעלה טובה יותר ועיצוב כללי מושך יותר. אבל כמו הוויכוח בין אפל לאנדרואיד או מק ו-PC – זה ממש לא רק עניין של נתונים יבשים, אלא עניין של ההעדפה האישית שלכם. כנראה שמזמן כבר בחרתם. 

>> מהפכה רודפת מהפכה: קיצור תולדות הפלייסטיישן
>> פלייסטיישן 5: מתי יגיע מלאי נוסף?