לקראת דיוני קבינט הקורונה היום (שני) ובצל התסכול הגובר של תלמידי והורי כיתות ז' עד י' שלא צפויים לחזור לבתי הספר, שר הבריאות יולי אדלשטיין מתכנן להציב את שרי הממשלה בפני החלטה קשה במיוחד – חינוך או פרנסה. על מנת להקל על החזרה ללימודים, פיילוט בדיקות חדש יחל לפעול במספר יישובים בימים הקרובים. בתוך כך הדיונים על הגבלות בחנוכה יחלו כבר השבוע בתקווה לקבל הפעם החלטות לפני הרגע האחרון.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

אמש פורסם ב"מהדורה המרכזית" כי שר הבריאות אדלשטיין אמר בשיחות סגורות למקורביו שהוא מוכן לפתיחה של כיתות ז' עד י', אמנם לא בשבועיים הקרובים אבל כבר בסבב ההקלות הבא, בתנאי אחד – שלא יהיו הקלות נוספות במשק. כלומר אדלשטיין דורש לעצור את פתיחת הקניונים, בתי המלון וכל המסחר שלא נפתח עד כה, בתמורה לפתיחה מלאה של מערכת החינוך.

יולי אדלשטיין
יציב את השאלה בפני השרים. אדלשטיין

אדלשטיין רוצה להביא את ההכרעה הקשה בפני הממשלה בישיבת הקבינט שתתרחש היום או בזו שאחריה ובכך בעצם להפיל מעט מהאחריות על השרים. אם הם כל כך בטוחים שזה הדבר הכי חשוב, אומר אדלשטיין, שיואילו לוותר על כל ההקלות הכלכליות האחרות ונפתח את הלימודים. יש לציין שגם פתיחה כזו, אם תקרה, תותנה בהקפדה חמורה על ההנחיות.

במקביל לדיונים על פתיחת מערכת החינוך, במספר יישובים יחל פיילוט חדש שבמסגרתו יעשו בדיקות קורונה לכל התלמידים ולכל המורים פעם בשבוע. הבדיקות יתבצעו בבתי הספר ויהיו במתכונת וולונטרית מתוך תקווה שתהיה נכונות גבוהה להיבדק. הפיילוט אמור להתחיל בימים הקרובים אך רשימת היישובים עדיין לא נסגרה. בינתיים ידוע שרחובות נכנסה וישנם עוד ראשי רשויות שיבקשו להיכנס.

בדיקות סרולוגיות בבית ספר (צילום: דוברות שיבא תל השומר)
פיילוט בדיקות בבתי הספר יתחיל. ארכיון | צילום: דוברות שיבא תל השומר

ההגבלות בחנוכה

מלבד החינוך, נושא מרכזי שמעסיק את הישראלים בימים אלו הוא תקופת החנוכה. הצפי להגבלות חמורות בחג עלה כבר לפני זמן רב, אך כעת ההכרעות מגיעות לרמה המעשית. השבוע צפוי הפרויקטור נחמן אש לקיים דיון עם צוות יועציו במגן ישראל בנוגע למדיניות בחג, במטרה להתחיל לקבל החלטות כבר בשבוע הקרוב ולא להשאיר גם את החג הזה לרגע האחרון.

ראש הממשלה נתניהו בישיבת קבינט הקורונה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
קבינט הקורונה יכריע | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

לקראת הדיונים, בכירים במשרד הבריאות מעבירים מסר מרגיע: אם מצב התחלואה יישאר כמו שהוא - לא יצטרכו להטיל מגבלות נוספות מעבר למגבלות ההתקהלות הקיימות, כלומר 10 אנשים במקום סגור ו-20 במקום פתוח. אחת האפשרויות שכן מדברים עליה היא הגבלה של מפגשים בחג לשני תאים משפחתיים בלבד, אשר עולה בקנה אחד עם מגבלות ההתקהלות הקיימות.

במקביל במגן ישראל החלו בהידברות עם המנהיגות הנוצרית לקראת חג המולד, במטרה לקבוע נהלים מול הרשויות המקומיות. בנוסף נשקלת אפשרות למנוע כליל הגעה לבית לחם של ערבים נוצרים כדי למנוע שם התקהלות בחג.