העתקות, איחורים והפרעות: כך מתחמקים התלמידים מהלימודים בזום

מערכת החינוך בארץ מעולם לא הייתה חזקה במשמעת, אבל בזום נראה שהבעיות החריפו עוד יותר. הם מעתיקים, נעדרים - ומערימים על המערכת: "אומרים בוקר טוב, סוגרים את המצלמה - וחוזרים לישון"

זמן צפייה: 05:52

בעוד תלמידי כיתות ה'-ו' ו-י"א-י"ב יחזרו לספסל הלימודים בהדרגה החל מהשבוע ועד השבוע הבא, ויצטרפו אל חבריהם בכיתות הנמוכות שעושים את זה כבר מספר שבועות - על כ-600 אלף תלמידי ז', ח', ט' אף אחד לא מדבר. הם, כך נראה, ימשיכו ללמוד מרחוק דרך הזום לפחות עוד תקופה, ולמורים, למנהלים - וגם לתלמידים, נמאס - ובעיות ההתנהגות לא מאחרות להגיע.

לפי סקר שערך "מכון רושינק" בעבור חדשות 13, 84% מהמורים מדווחים כי בחודשים האחרונים יש עלייה דרמטית בבעיות משמעת כמו הפרעות, איחורים והיעדרויות בהשוואה לשנה שעברה. "איבדנו את כל היכולת שלנו להבין מה קורה עם התלמידים שלנו", התריע נתי שטרן, מנהל תיכון עירוני ד' בתל אביב. "אנחנו די חסרי אונים. הם כבים לנו. הם נשארים על המסך אבל הם לא איתנו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"הוא משקר, אני לא יכול לשמוע את זה": העימות בין חפץ לאלוביץ'

"נסחפנו בשיטפון": השיחה של המדריך למשטרה אחרי אסון נחל צפית

גנץ מתכנן צעדים נוספים: "הולכים לשבועיים דרמטיים"

נתי שטרן, מנהל תיכון עירוני ד' בתל אביב
נתי שטרן, מנהל תיכון עירוני ד' בתל אביב | צילום: חדשות 13

ללימודים בזום יש כללים מיוחדים למען השמירה על הסדר הטוב, אולם בשטח - המצב שונה לגמרי, וכמעט באף שיעור הם לא מתקיימים במלואם. אחד מהכללים, למשל, מבקש מהתלמידים לפתוח את המצלמה. הרוב הגדול אכן עושה זאת - אך לכמה רגעים בודדים.

איתן בן סימון, תלמיד כיתה י', תיאר כיצד מצליחים התלמידים להערים על המערכת: "קמים בבוקר, פותחים את המצלמה ואת המיקרופון, אומרים, 'בוקר טוב, המורה' ואחרי שתי דקות סוגרים את המיקרופון ואת המצלמה - והולכים לישון". אחרים, הסביר, יוצאים החוצה להיפגש עם חברים או לקנות אוכל, זאת תוך כדי שהמצלמה והמיקרופון סגורים.

איתן בן סימון, תלמיד כיתה י'
איתן בן סימון, תלמיד כיתה י' | צילום: חדשות 13

הבעיה היא לא רק חוסר שיתוף הפעולה של הנערים, אלא גם העובדה כי כמה מהם לא מהססים להעתיק במבחנים - ואפילו מודים בזה בפה מלא. "המחשב מולי, המבחן במחשב, אז המצלמה מסתכלת עליי - אבל היא לא מסתכלת מה אני עושה עם הידיים", תיארו מיכל ודנה (שמות בדויים), תלמידות כיתה י', "אז אני יכולה לשים את הפלאפון שלי למטה, המצלמה מסתכלת עליי ואני יכולה לעשות הכול בטלפון".

"אם למדתי למבחן בבית הספר שבועיים מראש, היום, חמש דקות לפני המבחן אני פותחת את הספר, עוברת לראות שאני יודעת את הכול, סוגרת - ואני מוכנה למבחן", המשיכו לספר. כך, למשל, במבחן בהיסטוריה שבו נשאלה אחת מהן "מי היה נפוליאון?", היא פתחה גוגל, רשמה את השאלה "והעתיקה את הכול", לדבריה.