עכשיו זה רשמי: גנץ הודיע על הקמת ועדת בדיקה לפרשת הצוללות

שר הביטחון החליט להקים ועדה בת שלושה חברים בראשות השופט בדימוס סטרשנוב, לבדיקת רכש כלי השיט והצוללות שהפך לפרשת השחיתות המכונה תיק 3000. הדוח הסופי יוגש בעוד ארבעה חודשים

זמן צפייה: 07:17

שר הביטחון בני גנץ הודיע היום (ראשון) כי החליט להקים ועדת בדיקה שתבחן את עסקת הצוללות וכלי השיט, שעמדה בבסיס פרשת הצוללות, שבמסגרתה הואשמו בכירים בלקיחת שוחד. בראש הוועדה יעמוד השופט בדימוס אמנון סטרשנוב. לצידו, מינה השר את יעל גריל, לשעבר מנהלת הרכש במשרד ראש הממשלה ומנהלת היחידה הכלכלית של מנהל הרכש במשרד הביטחון, ואלוף (במיל') אברהם בן שושן, מפקד חיל הים ונספח משרד הביטחון בוושינגטון לשעבר.

גנץ קצב לחברי הוועדה לוח זמנים של ארבעה חודשים להגשת הדוח הסופי. כמו כן, בפני שר הביטחון הוצגו מספר סוגי ועדות אפשריים טרם גיבוש עבודת המטה, ולבסוף הוא בחר בוועדת הבדיקה הממשלתית, שתהיה מוסמכת לפנות לכל אדם, ובכלל זאת למי שהיה שמעורב כיום או היה מעורב בעבר, בהליכי רכש ולזמנו למתן עדות בפניה. דיוני הוועדה שלא יהיו מסווגים יפורסמו לציבור הרחב והיא צפויה להתחיל בפעילותה בשבועות הקרובים.

בכתב המינוי שהכין גנץ לוועדה, מפורטים הנושאים שייחקרו: הפרוצדורה בהליכי הרכש של מערכת הביטחון בנוגע לספינת המגן סער 6 והצוללות, ממשקי העבודה בין כל הגורמים העוסקים ברכש ובהם, מערכת הביטחון, משרד ראש הממשלה והמועצה לביטחון לאומי, תחומי האחריות של צה"ל בהליכי הרכש של מערכת הביטחון, ומעמדם של מתווכים בעסקאות רכש ובעסקאות ייצוא של מערכת הביטחון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו במסר לביידן: "אסור לחזור להסכם הגרעין הקודם עם איראן"

סוכל פיגוע: חיילים איתרו שני מטעני חבלה שהונחו בבנימין

אחרי הביקורת של מנדלבליט: אושר מינוי החשב הכללי באוצר

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר מסר בתגובה להודעת גנץ: "החלטתו של גנץ להקים ועדת בדיקה בעניין הצוללות היא לא פחות מהתרסה נגד הליכוד והעומד בראשו. למרות שגנץ מודע היטב לכך שאין לנתניהו יד ורגל בסיפור הצוללות הוא פועל כדי להכפיש את שמו תוך כדי סיכון שלמות הקואליציה. היום קיבלנו עוד הוכחה שגנץ גורר בכוח את ישראל לבחירות בעיצומו של משבר עולמי.
צר לי כי במקום לסייע לראש הממשלה במאמצים להביא חיסונים לאזרחי ישראל, גנץ עוסק בניסיון להחזיר אליו מנדטים של כמה שונאי נתניהו".

מטעם מפלגת הליכוד נמסר כי "רק לפני ארבעה חודשים גנץ אמר שאין סיבה לחקור את הנושא מכיוון שאפילו היועץ המשפטי לממשלה 'לא מצא לנכון לפתוח בחקירה ואני מסתפק בזה'. מה נשתנה בארבעה חודשים? גנץ לא מצליח להתרומם מהמצולות בסקרים אז הוא ממחזר צוללות כדי לקושש קולות בזמן שהמפלגה שלו עסוקה במריבות פנימיות. הציבור הישראלי חכם ורואה את התרגילים שלהם. מוטב שכחול לבן תצטרף לראש הממשלה במאמצים למען הצלת חייהם של אזרחי ישראל והבאת חיסונים למדינה במקום להתעסק בתרגילי סרק פוליטיים".

יעל גריל, מהוועדה שתבחון את פרשת הצוללות, ושר הביטחון בני גנץ
יעל גריל, מהוועדה שתבחון את פרשת הצוללות, ושר הביטחון בני גנץ | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לפני כשלושה שבועות פורסם לראשונה בחדשות 13 כי הלשכה המשפטית של משרד הביטחון הכינה חוות דעת בנוגע לפתיחת ועדת חקירת לפרשת הצוללות. כבר אז גנץ היה צפוי לתמוך בהקמתה. כאמור, הפרשה מכונה "תיק 3000" ומתייחסת לחקירה פלילית שבמסגרתה נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות וספינות מחברת "טיסנקרופ" הגרמנית, בין השנים 2017-2009. בפרשה זו נחקרו מקורבים לראש הממשלה בנימין נתיהו ונגד חלקם הוגש כתב אישום באשמת שוחד, מרמה והלבנת הון, כפוף לשימוע. כזכור, הפרשה נחשפה על ידי רביב דרוקר בחדשות 13.

ששת המעורבים בפרשת הצוללות
ששת המעורבים בפרשת הצוללות | צילום: חדשות 13

לפני כשנה החליטה הפרקליטות החליטה להגיש כתב אישום כפוף לשימוע נגד מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום, ראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו דוד שרן, השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג ועד המדינה לשעבר מיקי גנור בגין שוחד. עורך דינו לשעבר של ראש הממשלה, דוד שמרון, יואשם כפוף לשימוע בהלבנת הון במסגרת פרשת הבנק השוויצרי, שהיה תולדה של פרשת הצוללות. כתב אישום כפוף לשימוע הוגש כמה שבועות מאוחר יותר גם נגד אבריאל בר יוסף.

השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב, ושר הביטחון בני גנץ
השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב, מהוועדה שתבחון את פרשת הצוללות, ושר הביטחון בני גנץ | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
אלוף (במיל') אברהם בן שושן, ושר הביטחון בני גנץ
אלוף (במיל') אברהם בן שושן, מהוועדה שתבחון את פרשת הצוללות, ושר הביטחון בני גנץ | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון