בנימין נתניהו, שר האוצר ישראל כץ ושר הפנים אריה דרעי הבטיחו היום (ראשון) מיליארד שקל ליישובי עוטף עזה, אך מבדיקת ynet מתברר כי רק 54 מיליון שקל מתוך הסכום שהוצהר עליו הם כספים חדשים. כל שאר ההבטחות כלולות בתקציבי משרדי הממשלה, כאשר חלק מההבטחות החדשות כבר הובטחו בעבר. ולא רק זאת - מדובר בתוכנית תלת שנתית, שספק אם תצא לפועל, שכן עד אז תקום או יקומו ממשלות חדשות, וממילא לא ברור כעת מתי יהיה תקציב מאושר לשנת 2021.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ ובנימין נתניהו
ישראל כץ ובנימין נתניהו
ישראל כץ ובנימין נתניהו
(צילום: מארק ישראל)
בהחלטת הממשלה נאמר כך: "בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, במקביל להצעת החלטה זו, מובאת לאישור הממשלה פעולה מאזנת ביחס ל-54 מיליון שקל מתוך עלות החלטה זו". המשמעות: רק המיליונים הללו מהווים "כסף חדש" ויש למצוא להם מימון.
3 צפייה בגלריה
 הסעיף בהחלטה המתייחס למימון התוכנית
 הסעיף בהחלטה המתייחס למימון התוכנית
הסעיף בהחלטה המתייחס למימון התוכנית
עוד נאמר בהחלטה, כי "יתר הסכומים יתוקצבו על ידי המשרדים וכן באמצעות תוספת ייעודית שתינתן, והכל מבלי שיהיה בכך כדי להגדיל את ההוצאה הממשלתית באחת או יותר משנת התוכנית התלת שנתית". המשמעות: יהיה צורך להקצות את הסכומים האלה בתקציבי שנת 2021 ו-2022. לא ברור מי ומתי יאשרו את הסכומים הללו, אם תהיה מערכת בחירות בקרוב, ללא אישור תקציב המדינה לשנת 2021.
ראש הממשלה אמר היום בשיחת הוועידה, כי "לאחר שהבאנו לפני כמה שבועות בשורה על הקמת יישוב חדש בעוטף עזה, אנחנו מביאים היום בשורה נוספת - תוכנית סיוע רחבת היקף של למעלה ממיליארד שקל ליישובי העוטף".
לדברי נתניהו, התוכנית ל"חיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי העוטף", כוללת, בין השאר, הטבות מס והנחות בארנונה, יצירת מנועי צמיחה כמו פיתוח תחום האגריטק, תגבור פעולות רווחה, חיזוק הביטחון האישי, תוספות לתחומי החינוך, פיתוח ותשתיות ועוד.

חמשת ראשי רשויות עוטף עזה ושדרות (אלון דוידי - שדרות, אופיר ליבשטיין - שער הנגב, איתמר רביבו - חוף אשקלון, תמיר עידאן - שדות נגב וגדי ירקוני - אשכול), נפגשו אתמול בזום עם ראש הממשלה נתניהו, שר הפנים דרעי ושר האוצר כץ. בפגישה ברכו החמישה על התוכנית שאושרה הבוקר והודו לכל המעורבים בגיבושה.
ראשי הרשויות מסרו במסר משותף: "התוכנית לחיזוק החוסן האזרחי באזור עוטף עזה ושדרות היא בשורה משמעותית לעשרות אלפי התושבים ואלפי הילדים המתגוררים בשדרות ועוטף עזה. התושבים היקרים שלנו הם אלו שמתגוררים בגבורה, בחזית של מדינת ישראל והחלטת הממשלה הזו היא עבורם למען עתיד טוב יותר בחבל ארץ זה בכלל התחומים.
"ההחלטה מעגנת לעוד שנתיים את התמיכה והסיוע לו אנו זקוקים על מנת להמשיך ולפתח את האזור. חיזוק יישובי עוטף עזה ושדרות הוא אינטרס לאומי. אם ההתיישבות פה לא תהיה חזקה ומבוססת, אזי קו העימות יהפוך להיות הערים הגדולות הבאות בתור. יישובי עוטף עזה חזקים מול הטרור משמע ישראל חזקה מול טרור. ההפרעות על הגדר, המנהרות ההתקפיות שהתגלו לאחרונה, טרור הבלונים והירי המתמשך אל עבר יישובי עוטף עזה ושדרות, כל אלו לא ימנעו מאיתנו להמשיך ולפתח את הכלכלה, התעסוקה, ההתיישבות והחוסן".
יצויין כי רק בשבוע האחרון עודכנו הטבות המס לעשרות יישובים בכנסת, אך יישובי עוטף עזה לא נכללו כלל בעדכון זה. כמו כן בעבר, כאשר הממשלה ביקשה לעדכן הטבות מס ליישובי עוטף עזה - אסר על כך בג"ץ והעיר על היוזמה היועץ המשפטי לממשלה, בטענה כי לא ניתן לקבוע אמות מידה חדשות רק ליישובים אלה, ויש לשנות את כללי מתן הטבות המס במקומות נוספים.
3 צפייה בגלריה
חקלאות פוסט קורונה: קציר בשדות שבעוטף עזה
חקלאות פוסט קורונה: קציר בשדות שבעוטף עזה
שדה בעוטף עזה. כנראה ימשיכו לחכות לכסף
( צילום: מועצה אזורית מרחבים)
עוד אמר היום ראש הממשלה כי "נמשיך לתמוך ולמנף את העוטף, ובשבוע הבא נביא החלטה לסיוע גם לאשקלון. אף על פי שאנחנו רואים גם בעוטף וגם באשקלון ביקוש הולך וגובר לדירות. אנשים רוצים לבוא, כולל ליישוב החדש. אני חושב שה אומר הכל". נזכיר כי הלילה, רקטה ששוגרה מרצועת עזה התפוצצה במחסן של מפעל באזור התעשייה הדרומי באשקלון. צה"ל תקף בתגובה ברצועה.
ראש הממשלה הודה לכל משרדי הממשלה, בעיקר למשרדי הפנים והאוצר, אך גם ל-29 משרדי ממשלה שתרמו למאמץ הזה.
שר האוצר כץ בירך על החלטת הממשלה ואמר כי זוהי בשורה אדירה ומשמעותית לכל תושבי העוטף. לדבריו, "בזכות סיוע כלכלי במיליארד שקלים, נוכל גם לשפר שירותים לתושבים על ידי הגדלת תקציבי הרשויות המקומיות, הרחבת פעילות מרכזי החוסן ומרכזי הבריאות בישובים והרחבת שירותי הרווחה והחינוך באזור".
שר הפנים, אריה דרעי, ציין כי "יום בן-גוריון הוא מועד מצוין לחיזוק נוסף ומשמעותי של ישובי עוטף עזה בתקציבים גדולים שיופנו לשיפור השירות לתושבים ולשמירה על ביטחונם".
השתתפו בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר