פרסום ראשון: 15 מטיילים נלכדו במערת המלח הקולונל בהר סדום, בצהרי יום שישי האחרון. בעקבות הגשם השוטף שירד באזור, המערה הוצפה במהרה, והגשם הביא להתפוררות והידרדרות של אבנים. בתיעוד שהגיע לידינו נראים רגעי האימה בתוך המערה, ואחת המטיילות ששוחחה עם N12 תיארה: "הייתי בטוחה שאמות". המדריכים הוציאו לפועל את הטיול למרות מערכת הגשם החזקה והלא יציבה ברחבי הארץ. ביררנו עם גוף רשמי שהבהיר שכל טיול בגשם כרוך בסיכון רב, אך לא הייתה אזהרה ספציפית במקום.‎

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

תחקיר אנונימי שפרסמו המדריכים באמצעות יחידת חילוץ ערד, חושף את פרטי האירוע החמור. סמוך לשעה 12 בצוהריים באותו היום, 26 מטיילים הגיעו למקום בשלוש קבוצות שונות מטעמם של שלושה גופים נפרדים. כשעה ועשרים לפני כן, כבר היו שני מדריכים במערה, ועל פי התחקיר הם עסקו בעבודת הכנה אינטנסיבית לטיול ולא הבחינו בהתעבות העננים ושינוי מזג האוויר הקיצוני מחוץ למערה.

במערה יש מפלס עליון ממנו מתחילים המטיילים ירידה פנימה בסנפלינג, בהמשך יש מפלס ביניים לאחר גלישה של כ-5 מטרים, וכן מפלס תחתון לאחר גלישה של 70 מטרים נוספים. לאחר השעה 12, בשעה ש-15 מטיילים כבר נמצאים בתוך המערה, החל גשם שוטף שהציף אותה והביא להידרדרות אבנים במקום.

בשעה שהחל הגשם, 10 מטיילים משתי קבוצות הגיעו כבר למפלס התחתון בעומק המערה, ושני מדריכים שהו במפלס הביניים. הם החליטו שהמדריכה תגלוש למטה וכשהגיעה אליהם עדכנה אותם שהחל גשם.

_OBJ

"חשבתי שאמות בוודאות"

אחת המטיילות שנלכדה למטה יחד עם בן זוגה היא סתיו קרומבי. אין לזוג ניסיון בטיול אתגרי והם הגיעו לטיול מאורגן זה באמצעות קופון מהעבודה. הזוג היה חלק מהקבוצה הגדולה ביותר במקום, שמנתה 14 מטיילים.

"היה סנפלינג מטורף ויפה של 70 מטר, הצטלמנו למטה ואכלנו פסטה ואז פשוט פתאום", מתארת קרומבי, "בא בום של מים. היינו בפאניקה מטורפת, המדריכה שהייתה איתנו אמרה 'סתמו את הפה תנו לי להוביל'. אבל לא היה לאן להוביל. במהלך השיטפון, בערך 45 דקות אבנים הידרדרו והיה המון אבק, כבר לא ראינו את פתח היציאה למעלה. חששנו שהוא נחסם".

"זה היה פחד מוות, חשבתי שאמות בוודאות ברגע הראשון שהיה בום של מים עם כל האבנים", המשיכה, "כל הפנים שלנו היו אבק, עפו אבנים אבל אף אחד לא נפצע, נשרטתי טיפה. למזלנו הרב המים נעו לתוך המערה ולא הצטברו בחלל שהיינו בו. לאט לאט הזרם נחלש והיה אפשר לדבר. המדריכים התווכחו בצעקות, המדריכה שהייתה איתנו חשבה שמסוכן לזחול החוצה מהיציאה הרגילה וכדאי לבצע פינוי למעלה, והמדריך שלנו שהיה למעלה אמר שירד אלינו".

רק אחרי שעבר זמן הגיע מחלץ מיחידת החילוץ שעבר במקרה בקרבת מקום, פילס את הדרך במערה וחילץ את עשרת המטיילים והמדריכה שהייתה איתם. "יצאתי החוצה וצרחתי שאני חיה הייתי בשוק שאני חיה", סיפרה קרומבי, "לא סמכתי על המדריך שיוציא אותי. אחרי זה הוא התנצל והבטיח לנו טיול נוסף, אבל אנחנו כבר לא נטייל איתו".

"היה אסור להוציא טיול כזה"

בתחקיר שפרסמו המדריכים הגיעו למסקנה כי לא היה צריך להוציא את הטיול. "תחזית מזג אוויר הראתה מערכת גשם חזקה ולא יציבה ברחבי הארץ", הם כותבים שם, "היא אומנם לא הראתה תחזית לגשם משמעותי באזור ערד ומורדותיה עד לשלב יחסית מאוחר של היום, והשירות המטאורולוגי לא התריע על שיטפונות. אך בכל זאת - אין להגיע להר סדום במצב של גשם, או סיכוי הכי קלוש לגשם. שיעור חשוב מאוד למדריכים באחריות".

נזכיר לאחר שכבר היו בתוך המערה, השירות המטאורולוגי פירסם אזהרת שטפונות גם באזור זה. יואב קרומבי, אביה של סתיו בת ה-18 שהשתתפה בטיול מתאר: "הם היו שם שעתיים בפנים, הקול שלי רועד שאני מדבר על זה. לא הייתה שום תקשורת זה נראה לי לא תקין שלמדריכה למטה לא היה מכשיר קשר. אסור היה להוציא טיול כזה ביום גשום, גם אם עדיין לא הייתה באזור אזהרת שטפונות".

אילן טולדנו היה גם כן אחד המטיילים שנלכדו במהרה. "זה היה מופע מאוד מרשים של מים ושל האבנים שהתפוררו", הוא סיפר ואולם תיאר שלא פחד. "ראיתי שהמים מתנזקים ולא מתאספים היכן שהיינו ולכן היה ברור לי שנצא משם. אני נהניתי בטיול הזה".

_OBJ

ואולם המדריכים עצמם סבורים שהייתה סכנה ממשית. "האירוע הוא אירוע חמור מאוד ומסוכן", נכתב בתחקיר שלהם, "כלל המדריכים והמשתתפים היו נתונים בסכנה בעת שהיו במערה, והסלע שממנה היא מורכבת מתמוסס במים בשעה שירדו גשמים כבדים על האזור. מלבד סכנה מסחף ומהשיטפון עצמו, ישנה סכנה שאנשים ילכדו בחלל המערה כאשר היא מוצפת או כשיש התמוטטות בתוך החלל של המערה".

האירוע הסתיים בחילוץ מוצלח וללא נפגעים אך המדריכים מכירים בכך שהיה יכול להסתיים אחרת. נזכיר, בשנת 2018 התרחש אסון נחל צפית בו נספו תשע נערות ונער אחד, תלמידי המכינה הקדם צבאית בני ציון. הם יצאו לטיול למרות אזהרת השטפונות שהייתה באותם ימים במדבר.

בעל החברה שהוציאה את לטיול את קבוצת המטיילים הגדולה בין השלושה הגיב: "מה שקרה בטיול הספיציפי הזה זה אירוע של מזג אוויר, כוח עליון, אסון טבע שלא היה ניתן לצפות. מבחינת טבע זה משהו שנוצר בזמן שכבר היינו בפנים. מה שהתהווה מעלה היה משהו מאוד נדיר לעונה, זה כתוב בתחקיר, העונות החלו לזוז עם שינוי האקלים, זה לא אופייני לחודש נובמבר".

עוד הוסיף בעל החברה: "השירות המטאורולוגי לא חזה דבר כזה. כל התחזיות לגבי שיטפונות שכולם מדברים עליהן דיברו על אזורים אחרים. היו אזהרות אבל לא על האזור הזה בכלל. ההתראות בימים שלפני דיברו גשמים רק באזור הצפון והמרכז עד לאזור מישור החוף".

"בשעה 12:50 יצאה אזהרה כשאנחנו כבר בתוך המערה זה הפתיע גם אותם בשירות המטאורולוגי. כשנכנסו השמים היו כחולים ובדקנו מכ"ם גשם. חס וחלילה לא היה רשלנות יש לנו המון ניסיון, באמת כואב גם לי וגם למטיילים שהיה לא נעים. אבל למזלי וזה גם מה שאמרתי לשאר החברות למזלנו יצא שבאותה נקודה שהיה אירוע שלושתינו מהמדריכים הכי מיומנים בשטח ובתחום".

"מבחינת חוק לא חייב להיות מכשיר קשר. הרבה פעמים התקשורת בין מדריך למטה ולמעלה מתבצעת בצעקות. במקרה כזה של 70 מטר גובה ואולם למטה שאפשר לשמוע היטב, תמיד מדברים בצעקות ואין שום בעיה. במקרה הספיצפי והנדיר הזה לא היה ניתן לשמוע. ברגע שזה הסתיים, אותו שיטפון קל ברגע שנגמר חזרנו לדבר ותקשרנו היטב".

"תפעלנו את האירוע בצורה טובה ביותר גם אחרי שניתחו מקצוענים מכל התחומים את האירוע - כולם אמרו פה שהאירוע טופל בצורה מעולה. אף אחד לא יצא עם איזה פגע אפילו בלי שריטה, כולם יצאו בחיים וזה בזכות שהמדריכים ידעו היכן להעמיד כל אחד מהמטיילים כדי שהכל יהיה בסדר".

"אנחנו הזמנו את יחידת החילוץ. כשחזרה התקשורת, אנחנו מדברים על בערך עשר דקות, רבע שעה, אז נוצר בינינו דיאלוג מה כדאי לעשות, האם לחלץ עם חבל למעלה או לזחול דרך המערה כלפי חוץ. בדקנו שוב במכ"ם גשם ראינו שאין סכנה מיידית ותוך כמה דקות יהיה אפשר לצאת ברגל. זו הייתה ההחלט הנכונה. חילוץ בחבלים של 11 מטיילים היה לוקח זמן מיותר וגם מציב סכנה שחבלים יחתכו. כשמכיוון היציאה הגיעו יחידת חילוץ הם אמרו שזו החלטה נכונה ואישרו למעשה את ההחלטה שלנו".