רופאים שוויצריים הפצירו באנשים המשתייכים לקבוצות סיכון לכתוב מראש כיצד הם מבקשים לסיים את חייהם, כדי לסייע בהפגת הלחץ על יחידות הטיפול הנמרץ. הפנייה כוונה אל בני 60 ומעלה ואל הסובלים ממחלות לב וסוכרת, הפגיעים יותר לסיבוכי מחלת הקורונה. הגל השני מכה בשוויץ בעוצמה בשבועות האחרונים, ואלפי נדבקים חדשים מאובחנים מדי יום.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

העומס על מערכת הבריאות בשוויץ ועל יחידות הטיפול הנמרץ מעמידים את אנשי הרפואה בפני דילמות קשות, בשעה שמשאבי הטיפול מוגבלים. האגודה השוויצרית לרפואה בטיפול נמרץ (SGI) פנתה השבוע ל"חולים בסיכון גבוה במיוחד", וביקשה שיביעו את רצונם בכתב למקרה שהגרוע מכול יגיע.

"הדבר יסייע לקרובי המשפחה שלך ולצוותי הטיפול הנמרץ המקבלים את ההחלטות - ומבקשים להעניק את הטיפול בצורה הטובה ביותר על פי רצונו האישי של המטופל", נכתב בהצהרת SGI.

ארגונים נוצרים בשוויץ ביקרו את קריאת הארגון ואמרו כי היא "יצרה רושם של דחיפות שאינה הולמת החלטה הדורשת התייחסות מעמיקה. הודעת ה-SGI יצאה בהקשר למצב חירום מוחלט - שאליו שוויץ עדיין לא נקלעה", טענו הארגונים הדתיים.

נשיא ה-SGI, תיירי פומאו, רופא בטיפול נמרץ במערב שווייץ, טען: "הארגון לא מתכוון להפעיל לחץ על אף אחד או לפנות מיטות, אלא רק מעודד את החולים לחשוב קדימה. זה חשוב עוד יותר בתקופה שבה הרבה אנשים פגיעים נמצאים בסיכון גבוה לחלות, בסיכון גבוה להגיע לטיפול נמרץ, ובסיכון גבוה למות", הוסיף. "זו לא קריאה לקורבנות. זו רק קריאה לקחת אחריות על ההחלטות שקשורות בשליטה בחיים שלהם".

קורונה באירופה - ברלין, פריז ורומא (צילום: AP)
הקורונה באירופה | צילום: AP

אנטוניו קוזולי, שעמד בראש הטיפול הנמרץ בבית החולים קרמונה בצפון איטליה עד יולי, אמר כי לאחר שהנגיף הכריע את מערכת הבריאות של לומברדיה, חלק מהחולים ביצעו "מעשי גבורה" כשסירבו לקבל טיפול. "באיטליה יש הצהרה לוויתור על טיפול פולשני, אך היא מתנגשת עם האמונה הקתולית השלטת", אמר קוזולי.

ובכל זאת, כמה רופאי טיפול נמרץ אמרו כי משבר הקורונה הראה כיצד תוכנית כזו של הסכמה לוויתור על טיפול יכולה גם לחסוך סבל לא רצוי. "זה מאפשר לך לא לקחת מישהו ליחידה לטיפול נמרץ אם הוא בוחר כך מראש, אם הוא מעדיף שלא להגיע לשם", אמר מרקו ורגאנו, רופא מהעיר טורינו. "אחרי גיל מסוים ועם תחלואה נלווית, סיום בטיפול נמרץ אינו תמיד מציל חיים, ואף יכול להיות עינוי".

בשוויץ ישנה היסטוריה ארוכה של סיום החיים מרצון בסיוע מערכת המשפט, וישנם פחות איסורים בכל מה שקשור לקבלת החלטות אישיות שכאלה. מדינת האלפים העשירה מתמודדת כעת עם גל שני עצום שרק הולך ומתגבר.

ביום שישי נרשמו 4,946 הדבקות חדשות ומספר המתים הגיע ל-3,575. באזור דובר הצרפתית שליד אגם ז'נבה, שיעורי ההדבקה הם מהגבוהים באירופה. כמה בתי חולים באזור העבירו חולים לבתי חולים אחרים באמצעות מסוקים כדי לפנות מקום במחלקות לטיפול נמרץ.