הנציב בביקורת חריפה על הטיפול בפרשת השכנה שהעירה ליועמ"ש

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות תקף את המשטרה בגין התנהלותה במעצר עוה"ד שקראה לעבר מנדלבליט "פרשת משפטים בושה". עוד טען כי עיכוב ההליכים של הפרקליטות - אינו מוצדק

זמן צפייה: 02:03

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימוס) דוד רוזן, מתח הבוקר (ראשון) ביקורת חריפה על המשטרה והפרקליטות - בגין אופן טיפולן בפרשת עורכת הדין, שכנתו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, שקראה לעברו "פרשת משפטים בושה".

הנציב קיבל את התלונה שהגיש עורך הדין פנחס פישלר, לפיה "במהלך שבת ערוכת הדין עוכבה לחקירה על ידי שוטרים, אוימה על ידם לעיני ילדיה, הוסעה בשבת לתחנת המשטרה ברכב משטרתי, נחקרה ואף נפתח נגדה תיק פלילי". הנציב קבע כי "הובלת אזרחית נורמטיבית בשבת לתחנת משטרה ברכב משטרתי, כשלא עשתה דבר וחצי דבר בניגוד לחוק, הינה התנהלות המחייבת תיקון והפקת לקחים". הטיפול בסוגיה הועבר כעת למ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן.

עוד בחדשות 13:

בתגובה לירי לעבר אשקלון: צה"ל תקף יעדי חמאס ברצועת עזה

נהדפת על הרצפה בידי השוטרים: תיעוד מעצר אלים של מפגינה בי-ם

לאחר 8 חודשים: תלמידי חטיבות הביניים עדיין תקועים מול המסכים

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

עוד נטען במסגרת התלונה כי תיק החקירה הועבר מהמשטרה לפרקליטות והטיפול בו התעכב במשך חודשים רבים. גם במקרה זה קבע רוזן כי מדובר בתלונה מוצדקת, והמליץ בפני המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים לבחון את הנושא ולקבוע נהלים מחייבים, שיהיה בהם למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד.

בהתייחסות הפרקליטות לתלונה ציינה פרקליטת המחוז כי הטיפול בתיק נגרם עקב תקלה טכנית בממשק הדיגיטלי אשר הופעל על ידי תחנת המשטרה כפיילוט להעברת תיקים, ולאור ריבוי התקלות הוחלט על הפסקת השימוש בו. כמו כן, פרקליטת המחוז ציינה כי עם חשיפת המקרה היא ביקשה לקבל את התיק מהמשטרה לפרקליטות ומשהובא לפתחה, הורתה על גניזתו בעילה של "היעדר עבירה פלילית". הנציב קבע בהחלטתו כי על אף שמדובר בתקלה טכנית, "הפרקליטות נתייצגה כאן כמי שדוממת על מקומה, ונסתם הגולל על טיפולה".

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Holds Documents As He Attends A Weekly Cabinet Meeting In The Jordan Valley, In The Israeli Occupied West Bank
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

בחודש שעבר פורסמה הפרשה לראשונה בחדשות 13. לטענת השכנה, שהיא גם עורכת דין, מנדלבליט עובר ליד ביתם בדרכו לבית הכנסת מדי שבת. באחת הפעמים היועץ עבר על פניהם של השכנה ובעלה ואמר "שבת שלום", בעלה השיב לו, והיא אמרה לו בזעם "מה אתה אומר לו שבת שלום?" לדברי בעלה, מנדלבליט שמע את הדברים ונפגע.

כמה שבועות אחר כך השכנה שוב פגשה את מנדלבליט בדרך לבית הכנסת, וסיננה לעברו "פרשת משפטים בושה". עם זאת, היא ביקשה להדגיש: "לא התלהמתי, לא צעקתי". היא, בעלה והילדים המשיכו לבית הכנסת שלהם, ומנדלבליט לשלו ואז עצרה ניידת משטרה סמוך אליהם, וביקשה לעכבה לחקירה בגין הטרדת עובד ציבור.

"אמרתי להם שאני מצטערת, אך אני לא אחלל שבת ואין לי בעיה לשבת איתם בבית שלי", סיפרה השכנה. כמו כן, לטענתה, השוטר דיבר עם מפקד תחנת משטרת פתח תקווה וממנו קיבל את ההוראות הישירות. בהמשך, השוטר השיב לה שאם היא לא תעלה לניידת, הם ייאלצו לעצור אותה ולשים עליה אזיקים.

כשבוע לאחר הפרסום הודיעה פרקליטות מחוז מרכז כי התיק נסגר ולא יוגש נגדה כתב אישום.