כשיצאנו לצילומי הכתבה הזאת האתגר הגדול היה לשבור את קשר השתיקה - לגרום למי מהחסידים האדוקים, החרדים, לספר על הפילוג שקורע את חצרו הסגורה של האדמו"ר מגור. כמעט בלתי אפשרי היה למצוא את מי שיסכים לחשוף כיצד כ-400 משפחות מהחסידות הפנו עורף לאדמו"ר העוצמתי, הרב יעקב אלתר - מי שמיוחסים לו כוחות מיסטיים ושולט בחסידות הריכוזית ביד רמה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בניגוד מוחלט למקובל, המשפחות שפרשו ערקו לחצרו של בן דודו של האדמו"ר - הרב שאול אלתר: כריזמטי, ליברלי וצעיר ב-20 שנה מהאדמו"ר המכהן. "אחרי 160 שנה פתאום יש מישהו שבמידה מסוימת קורא תיגר על ההובלה של האדמו"ר הקיים, הנוכחי, וזה בהחלט אירוע דרמטי", הסביר ד"ר יאיר הלוי, חוקר יהדות חרדית.

יאיר שרקי, פרשננו לענייני חרדים, ניסה להסביר את התופעה: "כשמסתכלים על הרב שאול אלתר הדם שלו לא פחות כחול מהדם של האדמו"ר מגור. שניהם בנים לאדמו"רי גור, אבל האישיות שלו מאוד שונה מהאישיות של האדמו"ר המכהן. הוא הרבה יותר כריזמטי, הוא נואם בעברית, בציבור, בהתלהבות - סגנון אחר. ואני בטוח שיש הרבה אנשים, בטח בקהילה של הפורשים של גור, שהדבר הזה מהלך עליהם קסם".

אחד הפורשים הסביר בעילום שם מה הוביל למהלך: "רבי שאול אלתר, הוא תפס אותי, הוא נותן לי חיות בעזרת ה', בתורה, ביהדות בכלל. אז הלכתי אחריו". 

המאבקים בחסידות גור (צילום: החדשות12)
כך הותקף עקיבא גרינצוויג שנחשד כפורש | צילום: החדשות12

 

"להגיד שהרב שאול הוא לא פושע, על עצם זה כבר, מבחינתם, מגיע לי סקילה, שרפה, הרג וחנק" – אמר עקיבא גרינצוויג, שהותקף כי נחשד כפורש מחסידות גור החזקה. "הגעתי לאדמו"ר כהרגלי, ובאמצע שאני מתפלל ניגש אליי אברך שאני מכיר היטב ואמר לי לעזוב את המקום. ידעתי שהם לא ברי סמכא בשביל להגיד לי מה לעשות בבית המדרש, ואז התחילו לזרוק לעברי ספסלים ושולחנות".

"הוצאתי מהכיס, מכל של גז פלפל, אולי התזתי טיפונת באוויר כשהם היו במרחק. תוך חמש דקות התגודדו עשרות אברכים מהקבוצה המסיתה והאלימה: 'יאללה, בואו נחסל אותו'. מכל הכיוונים חובטים, מכים, בועטים בצורה רצחנית, בצורה מזעזעת", תיאר גרינצוויג. "אני יודע שאם מחר אני אירצח, אדרס, אפגע, לפחות אני הזהרתי על כך. אני חייב להזהיר, אני יודע שאני בסכנה".

חסידי גור טוענים כי גרינצוויג הוא זה שתקף ראשון כשהגיע לבית המדרש כדי לעשות פרובוקציה. המשטרה פתחה בחקירה בחשד לתקיפתו, אך עדיין לא נעצר אף חשוד ובמשטרה אמרו כי המאבק בתוך החסידות אף הסלים בתקופה האחרונה: "מדובר גם בהטרדות טלפוניות, גם איומים וגם גרימות נזק, ניקוב צמיגי רכבים".

באשדוד לעומת זאת חוו השבוע גל מעצרים. סנ"צ דורון אלוני, קצין אח"מ במרחב לכיש אמר בעקבות חקירה ארוכה של המשטרה: "ביצענו מעצרים ועיכובים של חמישה חסידי גור, על רקע של תקיפות, גרימת נזק לרכוש. אנחנו מדברים על 18 תלונות שנבדקו ונחקרו". בהמשך, כל החשודים שוחררו מיד בתום החקירה. הם נחקרו על חשדות של היזק לרכוש, הטרדה, אבל לא נבדק אם יש מאחוריהם מנגנון הסתה מסודר.

המאבקים בחסידות גור (צילום: החדשות12)
המעשים האלימים תועדו במצלמות | צילום: החדשות12

תגובות

מחסידות גור נמסר בתגובה: "החסידות מגנה כל אלימות מכל סוג שהוא ומתנגדת לכך בחריפות. לפני כשנה קומץ משפחות שנמנו בעבר על החסידות ניסו לפגוע בה ובעומד בראשה באמצעות יצירת פילוג. תלונותיהם של הפורשים הן תולדה של תסכול ואכזבה מכישלון המהלך, וכניסיון אחרון לגייס תומכים. אנשי הפלג האלימים מנסים להיתפס למקרים בודדים בהם נערים השיבו לפלג בסגנונו. מחנכי חסידות גור - מזהירים שלא להגיב לפלג באותה דרך פסולה. כל מקרה של חריגה מהוראה זו - טופל על ידי המחנכים במלוא חומרת הדין. קומץ הפורשים לא בחל בהשמצות והטרדות כלפי רבנים, קשישים וילדים שנמנעו מהגשת תלונות במשטרה כדי לא לעורר הד ציבורי. אנו מאחלים להם הצלחה בהמשך דרכם ומפצירים בהם לחדול מדרך של אלימות ואיומים המנוגדת לערכי היהדות ורוח החסידות".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה אלימות מכל סוג שהיא, ובהתאם כל דיווח או תלונה שהתקבלו במשטרה מטופלים ביסודיות ובכל הכלים שבידינו. עד כה נעצרו על ידי המשטרה מספר חשודים בגין תלונות שהוגשו, ומבוצעות כל פעולות החקירה הנדרשות במטרה להגיע לחקר ולמצות את הדין עם המעורבים".

סגן ראש עיריית אשדוד יחיאל ויינגרטן סירב להגיב לכתבה.

תחקיר: עדי בלצ'ינסקי