התחלואה במגזר הערבי: "הגבירו את האכיפה לשבים מטורקיה"

במשרד הבריאות חוששים מהעליה בתחלואה בציבור הערבי והחרדי שנבדק פחות, זאת על רקע המשך ההקלות, בהן חזרת התלמידים לכיתות ה'-ו' כבר השבוע. וגם: מאחורי הקלעים של ההסכם עם אסטרה-זניקה

זמן צפייה: 03:22

הקלות לצד הגבלות: קבינט הקורונה צפוי לדון מחר (ראשון) בהקלות הצפויות במשק, וגם בהגבלות חדשות נוכח העליה במקדם ההדבקה. כבר ביום שלישי הקרוב יחזרו תלמידי כיתות ה'-ו' לבתי הספר, ובשבוע הבא ככל הנראה יחזרו תלמידי י"א-י"ב שלומדים לבגרויות.

מוקדם יותר היום הודיעה הנהלת קניוני עזריאלי כי מרכז הקניות לא ייפתחו הערב ומחר עד שקבינט הקורונה יכריע בנושא. זאת, בניגוד להצהרות הקודמות של קבוצת עזריאלי, שהודיעה כי קניוניה ייפתחו החל מיום ראשון. בניגוד לקבוצת עזריאלי, רשת קניוני עופר הודיעה כי מרכזי הקניות שלה כן צפויה להיפתח מחר.

במשרד הבריאות מודאגים למרות התחלואה הנמוכה יחסית והמספר הנמוך יחסית של הבדיקות החיוביות, זאת כיוון ששתי האוכלוסיות שבהן כנראה ישנה הדבקה בשיעור גבוה, הערבית והחרדית, שיעור הנבדקים נמוך יחסית, מה שיוצר "תחלואה סמויה".

חשש מעליה בתחלואה במגזר הערבי. מחסום בנצרת, היום | צילום: חדשות 13

במשרד הבריאות מזהים שתי סיבות לעליה בתחלואה במגזר הערבי, הראשונה היא החתונות והשניה היא השיבה מטורקיה. לאור זאת דורשים שם להגביר את האכיפה על הבידוד לאלא ששבים מטורקיה לישראל; בנוסף עלתה בדיון האפשרות לחייב בבידוד גם את מי ששב ממדינות ירוקות.

במקביל נמשך ביתר שאת המירוץ לחיסון, כשאתמול הודיעו ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין על הסכם עם חברה גדולה שלישית, אסטרה-זניקה, שמפתחת חיסונים עם מדעני אוניברסיטת אוקספורד – ותמכור לישראל עשרה מיליון מנות חיסון שיספיקו לכחמישה מיליון אזרחים, שתי מנות לאדם.

אלא שמאחורי הקלעים מתברר שהמו"מ היה לא פשוט. בחברה דחו בתחילה את בקשת ישראל, כיוון שמדובר בהזמנה קטנה יחסית, בעוד שמדיניות החברה היא למכור רק במספרים גבוהים יותר, של מאות מיליוני מנות. לבסוף נחתם ההסכם, כאשר החיסונים צפויים להגיע במחצית הראשונה של 2021, אולם לא ידוע כמה מנות יגיעו בפעימה הראשונה.

בתוך כך הודיע הערב משרד הבריאות כי 763 נדבקים חדשים אותרו ביממה האחרונה מתוך יותר מ-43 אלף בדיקות, שיעור של 1.8% חיוביים מבין הנבדקים.  313 מהנדבקים במצב קשה, מאז תחילת המגיפה מתו 2,754 בני אדם בישראל.