ישראל חתומה על הסכמים עם שתי חברות מובילות במרוץ העולמי לחיסון נגד נגיף הקורונה, שהציגו תוצאות מעודדות בשלב השלישי לניסוי הקליני. החיסון של שתי החברות מציג מנגנון חדיש, שלא נעשה בו שימוש מעולם בחיסונים. איך החיסונים עובדים, מה כוללות העסקאות של ישראל מול החברות ואיזו נראית מבטיחה יותר? סקירת N12.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

בשתי החברות מדובר בפיתוח שמבוסס על טכנולוגיה חדשה הנקראת MRNA ומעודדת את הגוף לפתח בעצמו נוגדנים, במקום הזרקה של הנגיף או חלק ממנו, כפי שנעשה בחיסונים המקובלים עד היום. פרופ' שי ארקין, מהמחלקה לכימיה ביולוגית באוניברסיטה העברית הסביר: "בניגוד לחיסונים הקלאסיים שבהם מזריקים נגיף חי מוחלש או מומת, מה שעשו בניסוי הקליני של שתי החברות הוא שימוש בטכנולוגיה חדשה לחלוטין שעד היום לא קיבלה אישור מרשויות הבריאות העולמיות".

"הטכנולוגיה נקראת MRNA - והיא גורמת לגוף לייצר את המרכיב הנגיפי, כדי שהאדם שקיבל את החיסון יפתח בעצמו את החסינות", הוסיף. "החיסון מכיל את מולקולת ה-RNA שגורמת לייצור של חלבון נגיפי, כמו 'סט הוראות' שמלמד את הגוף לייצר את הנגיף ולאחר מכן לפתח כנגדו נוגדנים". 

ההסכמים של החברות עם ישראל

בחודש יוני נחתם הסכם מול חברת 'מודרנה' שהייתה ראשונה להציג פריצת דרך במרוץ לחיסון לנגיף. ההסכם הכולל מול מודרנה הוא בהיקף של 60 מיליון דולרים, ועד כה ישראל העבירה לחברה סכום של 66 מיליוני שקלים עבור הבטחת מקום בתור לחלוקת החיסונים כאשר תהליך הפיתוח יושלם. הוועדה לפטור ממכרזים אישרה את מתן הפטור תחת הנימוק: "התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש". עוד נכתב: "מדובר במוצר שעשוי להיות חיוני להצלת חיי אדם ולמניעת הטלת הגבלות נוספות על חיי תושבי מדינת ישראל".

בסוף השבוע האחרון נחתם ההסכם מול חברת 'פייזר', ענקית תרופות אמריקנית בעלות כוללת של כ-800 מיליון שקלים. הסכם זה מפורט יותר מזה שנעשה עם מודרנה, ומבטיח לישראל 8 מיליון מנות חיסון שיספיקו עבור 4 מיליון אזרחים. בהתאם לכך, המדינה הבטיחה להעביר מקדמה לחברה בגובה כ-15 אחוז מהעסקה, יתר הכסף יועבר כאשר החיסונים ינחתו בארץ.  

חיסרון בולט בהסכם עם מודרנה הוא שמדובר בהבטחת מקום אך ללא פירוט מספר החיסונים שהחברה מתחייבת להעביר לישראל. גם בהסכם שנחתם מול חברת 'פייזר' ישנם פערים מבחינת התחייבויות החברה למדינה לספק את כמות החיסונים שהוזמנה במלואה. 

אישה עם מסכה חולפת ליד הבניין המרכזי של חברת פייזר (צילום: רויטרס)
אישה עם מסכה חולפת ליד הבניין המרכזי של חברת התרופות פייזר | צילום: רויטרס

תוצאות השלב השלישי בניסוי של 'מודרנה'  שהתפרסמו היום, מראות יעילות גבוהה יותר מזו של חברת פייזר. אלא שפרופ' ארקין הסביר כי יש להתייחס לנתונים בעירבון מוגבל: "עלינו להיות מעודדים מכך שהתוצאות של שתי החברות מאוד טובות. חברת פייזר היא בעלת ניסיון אדיר בעולם הפרמה בעוד שלחברת מודרנה למיטב ידיעתי עד היום אין לה מוצר אחד בשוק. מהבחינה הזו, הנתונים של פייזר הרבה יותר מהימנים".