שתף קטע נבחר

מה הסיכויים שלכם למצוא עבודה אחרי גיל 50?

מעסיקים בעולם גילו את יתרונות העובדים הוותיקים יותר, כמו ניסיון ונאמנות ואומרים: "בני ה-50 וה-60 הם העובדים הכי טובים". בישראל, לעומת זאת, המנהלים עדיין מהססים. "מתוך למעלה מ-100 קורות חיים ששלחתי השנה, רק שניים חזרו אליי ולבסוף ויתרו עליי בגלל הגיל", מספר מובטל בן 64 ממודיעין

מרטין רום ממודיעין כבר עבר את שלב התסכול. זה שנתיים שאינו מצליח למצוא עבודה למרות מקצועו המבוקש כמהנדס אלקטרוניקה. הסיבה: 64 שנותיו. "מתוך למעלה מ-100 קורות חיים ששלחתי השנה, רק שניים חזרו אליי ולבסוף ויתרו עליי בגלל הגיל", הוא אומר.

 

רום, אב לשלושה וסב לשישה נכדים, עבד במשך יותר מ-20 שנה כמהנדס בחברת תדיראן. לפני יותר משנתיים הוא עזב ומאז אינו מצליח למצוא עבודה. "לא הבנתי למה לא רוצים אדם עם ידע וניסיון. כבר עברתי את שלב התסכול. אשתי עובדת ואנחנו חיים גם מהחסכונות".

 

 

גם י.ד. בן 59 מחיפה, מתוסכל מאוד כי אף מעסיק כמעט אינו חוזר אליו. "עבדתי במפעל לעיבוד שבבים במשך 30 שנה ופיטרו אותי. שלחתי קורות חיים ל-30 מקומות עבודה ומרובם פשוט לא חזרו אלי. אולי הם חוששים שאדרוש שכר גבוה. יש לי ניסיון רב שאפשר לנצל לעומת עובדים צעירים, ועל שכר תמיד אפשר לדבר".

 

דוד הילינגר (58) ממעלה אדומים הוא אחד המאושרים שהצליחו למצוא עבודה למרות הגיל המתקדם. הילינגר, אב לשלושה וסב לארבעה, התקבל באחרונה לעבודה כמחסנאי בחברת ננוליקס המייצרת מיקרוסקופים. "פניתי לחברות שונות והפתיע אותי שחזרו אליי מהחברה הזו", הוא אומר. 

 

גם ליבגניה ברנשטיין (62) מרחובות, אם לחמישה וסבתא ל-8 היה מזל כשמצאה עבודה במקצועה, מנהלת חשבונות. "אמנם אני עובדת פחות שעות, עם חצי מהשכר שקיבלתי במשך שנים, אבל אני מרוצה. יש לי זמן לנכדים שלי" היא אומרת.

 

מנצלים את הנאמנות והניסיון

בשנים האחרונות יותר מעסיקים ברחבי תבל גילו את הפוטנציאל הטמון בהעסקתם של בני 50 ומעלה. בוסים רבים ממהרים להעסיק את ה"סניורים", כפי שמכנים אותם ברחבי העולם, בעיקר כדי לנצל את ניסיונם ואת נאמנותם למעסיק. בישראל המצב עדיין שונה.

 

בשוק העבודה הישראלי מתקשים בני ה-50 ומעלה למצוא עבודה למרות ניסיונם הרב. בתקופות של משבר כלכלי הבעיה רק הולכת ומחריפה. בלשכות התעסוקה רשומים כיום כ-100 אלף מבוגרים דורשי עבודה, המהווים כ-42% מהמובטלים, כשליש מהם נשים.

 

לכך יש להוסיף את מי שאינם זכאים לדמי אבטלה וחדלו מלהתייצב בלשכה, וכן את אלה שמצאו תעסוקה זמנית בשכר נמוך, וממשיכים לחפש עבודה. לפי ההערכות, מספרם נאמד ברבע מיליון דורשי עבודה.

 

לדברי רויטל הנדלר, מנכ"לית AllJobs, החשש בישראל מהעסקת עובדים מבוגרים נוצר לרוב מתפיסות שאינן בהכרח נכונות: תפיסה של העובד המבוגר כפחות גמיש, נמרץ וסתגלן, או כבעל עודף ניסיון.

 

כשהמראיינים צעירים - הסיכוי של המבוגרים פוחת

"מנהלים מעדיפים לעתים לוותר על הניסיון המקצועי מאשר להתמודד עם בעיה פוטנציאלית בצוות. עודף הניסיון גורם לעתים למנהל לחשוש למקומו בשל תחרות מול העובד הבוגר יותר. בנוסף, מנהלים חושדים שהעובדים הבוגרים מתייחסים לתפקיד שלהם כתחנת ביניים בלבד, וחוששים שעלויות העסקתם הן גבוהות. בנוסף, יש נטייה לקבל לעבודה אנשים שדומים לך, כך שככל שיותר מראיינים הם צעירים, הסיכוי של המבוגרים פוחת", אמרה הנדלר. 

 

לדבריה, היתרונות בהעסקת עובדים בגילאי 50 ומעלה רבות: ניסיון שלא מחייב תקופת הכשרה ארוכה, יציבות תעסוקתית ונאמנות למקום העבודה הנובעת מאורח חיים פחות דינמי ותובעני מזה של צעירים ובעלי משפחות צעירות. למבוגרים רבים יש גם מחויבויות, כמו משכנתא, שגורמות לעובד לרצות להחזיק במקום העבודה.

 

לעובד הבוגר יותר יתרונות של מיומנויות בין-אישיות, סבלנות, מוסר עבודה ואורך רוח. "עובדים מבוגרים גם נמצאים לרוב אחרי שלב הלימודים וגידול הילדים, כך שהם פנויים לעבודה", מוסיפה הנדלר.

 

שילוב של זקנים וצעירים בארגון

ומה אומרים על כך בחברות השונות? דפנה קליינר, סמנכ"לית משאבי אנוש בביטוח ישיר: "חלק מהניסיון בהחלט מגיע עם הגיל. העובדים בני ה-50 פלוס מביאים עמם לתפקיד תרמיל עשיר בניסיון ובעשייה. מצד שני, אין להפחית בבחירה בעובדים צעירים, כי הם מביאים איתם לארגון איכויות אחרות".

 

ניבה חסיד, מנהלת משאבי האנוש בחברת התרופות כצט: "הדודים והדודות בני ה-50 שפגשתי בעבר בראיונות העבודה התחלפו היום במועמדים בני 40 ו-50 שנמצאים באמצע החיים, בשלים, מודעים לעצמם, מכירים בערכם ועדיין שומרים על הברק בעיניים. הם מתלבשים נכון, מדברים נכון וחושבים נכון. המראה הצעיר שלהם מתבטא גם בדרך החשיבה, בדינמיות ובחיוניות שהם משדרים. אנחנו מחפשים את המועמדים שיש להם המוטיבציה הגבוהה ליצור ולחדש".

 

ניב מדגישה כי הסוד הוא בשילוב המנצח בין המבוגרים לצעירים, שמביאים את השפה החדשה לארגון. "המבוגרים של היום, שלומדים ומאמצים את השפה החדשה, הם בעצם העובדים הטובים ביותר. ממוצע הגילאים בכצט עומד היום על 42", אומרת חסיד.

 

מסלולי הכשרה ייעודיים

רונית בן בסט, סמנכ"ל משאבי אנוש בסלקום: "לפני כשנתיים וחצי התחלנו ביוזמה, המאפשרת לבני 50 ומעלה להיקלט בחברה באמצעות מסלולי הכשרה ייעודיים, במימון מלא של החברה. זו אוכלוסייה איכותית עם מוטיבציה מאוד גבוהה, נכונות עבודה לאורך זמן, תודעת שירות וניסיון חיים. כל אלה משפיעים לחיוב גם על סביבת העבודה ובפרט על הצעירים".

 

לפי מדד AllJobs ו"ממון" עולה כי שיעור המעסיקים שציינו כי המשרות הפנויות אצלם מתאימות גם לבני 50 ומעלה במהלך אפריל ירד ב-6% ( 301 משרות) בהשוואה לחודש מארס. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד מדובר בעלייה של 10%. יצוין כי 17% מהמשרות לבני 50 פלוס אינן מצריכות בהכרח ניסיון מקצועי קודם.

 

במאגר המשרות ב-AllJobs רשומות כעת קרוב ל-300 משרות, שהמעסיקים הגדירו אותן כמתאימות לגילאי 50 ומעלה. 16% מהמשרות הן מתחום המכירות, 8% מתחום האדמיניסטרציה, 7% מתחומי שירות הלקוחות ו-6% מהמשרות בתחום הפיננסי. שאר המשרות הן בתחומי אחזקה וניקיון, חינוך והדרכה, רפואה, אופנה וטקסטיל ונדל"ן.

 

בימים אלה פתח אתר AllJobs קטגוריה חדשה של חיפוש עבודה לבני 50 פלוס, בעקבות הביקוש והבנת כוחות השוק. מדי חודש מוזנות ישירות למאגר AllJobs יותר מ-8,000 משרות על ידי מעסיקים וחברות השמה. הקטגוריה החדשה מאפשרת למעסיקים להצהיר כי הם "מונחי ניסיון ויעילות" ולא "מונחי גיל" ולפרסם את "סוג המשרה" כמתאימה בין היתר גם לבני 50 פלוס.

 

הידיעה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Liquid Library
תמונת אילוסטרציה
צילום: Liquid Library
מומלצים