בתחילת השבוע, כשחברת התרופות פייזר הודיעה כי החיסון לקורונה מתקרב, זינקו המניות של חברות מליסרון ועזריאלי, חברות הקניונים הגדולות בישראל, ביותר מ-10%. אם שוק ההון הוא החלוץ בראש המחנה, הרי שהמשקיעים מאמינים שהקניונים לא ייעלמו מחיינו. אבל הקניונים כן יצטרכו להשתנות ולהתאים את עצמם למציאות החדשה, ולא יוכלו להמשיך להתבסס על המקבץ השחוק של אופנה: קסטרו, זארה, רנואר, פוקס וכד', שהפך את כל הקניונים לשיבוט של עצמם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשבר של הקניונים התחיל עוד הרבה לפני הקורונה: טיסות הלואו-קוסט שלוו בחגיגת קניות פרועה על חשבון המסחר בארץ והרכישות הגוברות באינטנרט, נגסו ברווחי רשתות האופנה המקומיות וכפועל יוצא גם בהכנסות הקניונים. הקורונה רק חידדה את המשבר: הסגר עודד, ואפילו אילץ, אוכלוסיות שלא היו מורגלות בכך להתחיל לרכוש באונליין ולהתרגל לנוחות של משלוח עד פתח הבית.
2 צפייה בגלריה
קניון עופר ברחובות נפתח בצל הקורונה
קניון עופר ברחובות נפתח בצל הקורונה
"הקניונים יצטרכו להמציא את עצמם מחדש". קניון עופר ברחובות
(צילום: רועי עידן)
בנוסף, המעבר לעבודה בבית הפחית את הצורך "להתלבש" ועימו את קניות האופנה - התחום העיקרי בתמהיל חנויות הקניונים. נכון להיום עדיין לא ידוע אם החשש מהתקהלות ילווה אותנו לזמן ארוך וימנע ביקורים בקניון או יקצר את משך השהייה שם, ואם הדור הצעיר, "דור הזום והאונליין", ימצא עניין כלשהו בביקור בקניון. על כך יצטרכו הקניונים לתת מענה בהשקעות גדולות וביצירתיות, יחד עם ההכרה שהפדיונות שחוו בעבר ושכה"ד הגבוה שגבו, לא יחזרו עוד.
דובאי, היעד החם הבא של הישראלים, מספקת דוגמה טובה בקניוניה לאטרקציות למשיכת המבקרים, החל מאתר סקי ענק ומלאכותי שהקימו באמצע קניון ועד אקווריום ענק שמספק חוויות וריגוש לכל המשפחה.
2 צפייה בגלריה
יניב חלילי שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" בדובאי מדווח מ"דובאי מול" הקניון הגדול בעולם
יניב חלילי שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" בדובאי מדווח מ"דובאי מול" הקניון הגדול בעולם
אקווריום ענק שמספק חוויות וריגוש לכל המשפחה. "דובאי מול"
(צילום: יניב חלילי)
ועדיין צריך להודות - הקניון לא משמש אותנו רק למטרות פונקציונליות של רכישה, וחנויות הרחוב לא מחליפות את חוויית הקניון. מרחב של שפע, ממוזג ונוצץ שמשמש כבר שנים ככיכר העיר החדשה, שבאים אליה לא רק לשופינג אלא גם כדי לשטוף את העיניים ולהתאוורר. אפילו אמזון, מלכת הקניות ברשת, פתחה חנויות אחרי שהבינה את הצורך האנושי במודל היברידי של אונליין המשלב גם חנויות פיזיות. בארץ, אתר האונליין המצליח לאופנה עדיקה, פתח חנויות בקניונים.
משה רוזנבלום, המנכ"ל הוותיק של קניוני מליסרון (קניוני עופר וגרנד), אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "בשנת 2008, במשבר הכלכלי העולמי, ספדו את הקניונים, וגם כעת בעידן הקורונה. צריך לזכור שאנשים לא רוצים לחיות רק בתוך הבתים, הם רוצים להסתובב ולהיראות, ולכן הקניון ישרוד. אני מסכים שהקניון צריך להשתנות ואין ספק שהקורונה מזרזת תהליכים. אנחנו נשנה את תמהיל החנויות ואת חוויית הלקוח ונכניס יותר דיגיטל. זה נורמלי, גם הציבור משנה את אורח החיים שלו בקורונה. קניון שיחשוב מחוץ לקופסה וימשיך להביא קהל, הפדיונות שלו לא ייפגעו לדעתי".
תמיר בן שחר מחברת הייעוץ צ'מנסקי-בן שחר, המתמחה בקמעונאות, אומר כי "הקניונים יצטרכו להמציא את עצמם מחדש. הייתי עכשיו בחו"ל וראיתי שקניונים הכניסו לתחומם אולמות תצוגה של מכוניות, מרפאות אסתטיקה וחנויות פופ-אפ מתחלפות. במקביל, אם האופנה מהווה היום 60%-70% מהקניון, זה יפחת ל-30%. מה גם ששווי הקניונים ירד וכבר לא נראה 300 עד 500 שקל למטר שכ"ד".