שתף קטע נבחר

הסאגה היוונית מטלטלת את הצמד דולר-אירו

היעדרו של אופק ברור לגבי עתידה של המדינה, משליך על המסחר בשווקי אירופה ועל הצמד אירו-דולר, שירד לרמה של כ-1.33 דולרים לאירו. בתוך כך, המשך מגמת התחזקות הדולר עשויה לסייע לנגיד סטנלי פישר במלחמתו בספקולנטים

סוף הסאגה היוונית עדיין אינו ברור: אי-רצונה של גרמניה לתמוך ללא סייגים ביוון, מגלה לנו רק במעט על גודל הקרע הפוליטי כלכלי אשר בו מצויות מדינות גוש האירו.

 

נזכיר כי האיחוד האירופאי ערך בדיקה נוספת לחובות של יוון והודיע ביום ה' שעבר, כי הגירעון התקציבי שלה עלול לחצות את הרמה של 14% תוצר. בתוך כך, איגרות החוב של ממשלת יוון ל-10 שנים רשמו יום שמיני רצוף של היחלשות והתשואה על אג"ח יווניות ל-10 שנים עלתה מעבר ל-8%.

 

ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פאפאנדראו, הודיע כי הוא החל בסבב שיחות עם מדינות גוש האירו ופקידי קרן המטבע לחבילת סיוע בהיקף של כ-45 מיליארד אירו. למעשה, יוון "הוציאה את המרצע מן השק".

 

באין אופק ברור לגבי עתידה של המדינה הדבר משליך באופן ברור על המסחר בשווקי אירופה וכמו כן על צמד המטבעות אירו-דולר, שירד לרמה של כ-1.33 דולרים לאירו בימי המסחר האחרונים.

 

יחד עם זאת, אינני סבור כי התחזקות הדולר באה מכיוון החששות להישרדותה של יוון. נכון יותר לומר, כי מגמת התחזקות האירו שהחלה בחודש נובמבר אשתקד, נובעת בעיקר מקצב ההתאוששות של כלכלת ארה"ב. רמת ה-1.32 דולרים לאירו תעמוד למבחן בטווח הקצר בינוני, ופריצתה כלפי מטה תאותת על המשך המגמה והיעד הבא - 1.28 דולרים לאירו.

 

מלחמת פישר בספקולנטים

בתוך כך, המשך התחזקות הדולר בעולם כמגמה, עשוי לסייע לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, במלחמתו בספקולנטים.

 

בראיון לבלומברג ביום ו' הצהיר הנגיד, כי בנק ישראל "חי ובועט" ואין בכוונתו להפסיק את אסטרטגיית רכישות המט"ח. עוד הוסיף הנגיד, כי אינו חושש מהתפרצות אינפלציונית, וכי הבנק המרכזי בישראל עדיין לא מוכן להפסיק את הרכישות למטרת החלשת השקל וחיזוק הדולר, שהביאו את יתרות המט"ח של בנק ישראל להכפיל עצמן מאז שנת 2008.

 

למעשה, לא עברו יומיים ובנק ישראל מישב את הסתירה בין תחזיותיו לצמיחה מוטת ייצוא, לבין פעולותיו בשוק המט"ח. המשמעות היא שפישר מצהיר באופן גלוי מאי פעם כי הוא מעוניין בשקל חלש. זאת ועוד, אתמול (ב') הותיר בנק ישראל את הריבית המשק הישראלי ללא שינוי וברמה של 1.5%.

 

צעד זה של הותרת הריבית על כנה, נתון לויכוח. בנק ישראל לא ממהר לעשות "מה שלא דחוף", כלומר מצד אחד הוא ממשיך ברכישות המט"ח, ומצד שני הוא משתמש בכלי הריבית בזהירות רבה ומהלך בו כעל חבל דק.

 

התחזקות הדולר מול השקל בימים האחרונים ממחישה יותר מכל שגם הספקולנטים אינם חסינים. עמידה איתנה מולם תשיג את המטרה לאורך זמן.

 

בינתיים, הדולר ממשיך להתחזק מול השקל ורצועת המסחר נעה ברמה של 3.708-3.743 שקלים לדולר. בשעות המסחר המאוחרות ניכר כי הלחץ כלפי מעלה עושה את שלו והדולר מגרד את הרמה של 3.74 שקלים לדולר.

 

הכותב הוא מנהל חדר מצב ואנליסט בשקל אג'יו מקבוצת שקל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
היעד הבא - 1.28 דולרים לאירו
צילום: איי אף פי
מומלצים