קבינט הקורונה אישר: חנויות הרחוב ייפתחו כמתוכנן ביום ראשון

שר האוצר: "בטוח שיקפידו על ההנחיות" • נתניהו: "אם נראה עלייה בתחלואה - נצטרך לעצור" • עוד אושר: סטודנטים יוכלו ללמוד בקמפוסים תחת הגבלות

שגרת קורונה בירושלים // צילום: אורן בן חקון // שגרת קורונה בירושלים

על רקע החשש מהחרפת נתוני התחלואה בקורונה בישראל, ובצל המאבק המתמשך בין משרדי הבריאות והאוצר, קבינט הקורונה אישר הערב (רביעי) את פתיחת חנויות הרחוב ביום ראשון. שר האוצר ישראל כ"ץ בירך על המהלך, ומנגד, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר הכלכלה עמיר פרץ הצביעו נגד ההחלטה. בנוסף, הקבינט אישר כי סטודנטים יוכלו לשוב ללמוד בקמפוסים, ובתנאי שהלמידה תתבצע בחוץ ותתקיים בקפסולות קבועות של עד 20 משתתפים.

מתוך עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו // ארכיון

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחלטת הקבינט לפתוח את החנויות ביום ראשון ואמר: "נפתח את חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב. אנחנו מאפשרים ארבעה לקוחות בכל עת, לא יותר מזה. אנחנו גם יודעים שיש עלייה מסויימת בתחלואה, ולכן אם אנחנו נראה בסוף השבוע הבא, לקראת השלב השלישי הגדול, שיש עלייה בתחלואה - אנחנו נצטרך לעצור ואולי אפילו להדק את ההגבלות. בשלב זה ההחלטה שלנו - פותחים את החנויות, מאפשרים ארבעה לקוחות. ואני מבקש מכולם לכבד את הכללים הללו".

שר האוצר, שכאמור דחף לפתיחת חנויות הרחוב, בשבועות האחרונים אמר: "אני מברך על החלטת קבינט הקורונה לאשר את פתיחת חנויות הרחוב ביום ראשון. בעלי העסקים הקטנים ניצבים בחזית המאבק הכלכלי בקורונה ושילמו מחירים גבוהים מאוד בשל ההגבלות שהוטלו ואנחנו מחוייבים לעשות הכל כדי לאפשר להם לחזור לעבודה. אני משוכנע שבעלי העסקים והעובדים בהם יקפידו על ההנחיות".

שר הכלכלה עמיר פרץ הצביע נגד ההחלטה מכיוון שהיא לא כללה את פתיחת אזורי המסחר הפתוחים כגון ביג וביל"ו סנטר ואמר: "עלינו לעמוד בהבטחה לפתוח את חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב. יש פתרונות רבים שטרם בחנו על מנת להגדיל את התעסוקה. אחד מהם הוא הגדלת מספר הבדיקות, ולא רק לאלה שקיים חשש שנדבקו - כך נגיע למספר המשקף יותר את המצב האמיתי, כמו גם פתרונות יצירתיים שירתמו מקומות עבודה לקטיעת שרשראות ההדבקה - כדוגמאת רכבי הסעות קטנים במקום אוטובוסים. אי אפשר להעמיס הכל רק על 'גמל' אחד. את המעמסה חייבים לחלק גם ל'גמלים' האחרים. ככל שנפתח יותר, פחות אנשים יתקבצו ברשתות השיווק".

כאמור, קבינט הקורנה אישר הערב את התקנות שיאפשרו לשוב למוסדות האקדמיים לפי התנאים שנקבעו בקבינט בשיתוף משרד הבריאות: עד 20 סטודנטים בקפסולה קבועה, כולל מרצה קבוע, והלימודים בשלב הזה יוכלו להתקיים רק בשטח פתוח.

שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה ח"כ זאב אלקין התייחס להחלטה ואמר: "אני מברך את קבינט הקורונה על אישור התקנות המאפשרות לימודים בחוץ לקבוצות קבועות עד 20 איש כולל מורה או מרצה, שתואמו בינינו לבין משרדי החינוך והבריאות. זה צעד קטן ראשון של מערכת ההשכלה גבוהה בדרך ליציאה מהסגר, שאמור לאפשר למוסדות להשכלה גבוהה להתחיל בהוראה פרונטלית".

בנוסף, אישר הקבינט להחריג תלמידים עולים חדשים מהמגבלות הקיימות על מוסדות החינוך. ההחלטה התקבלה מכיוון שבשל מצב הקורונה, אלפי תלמידים שעלו לאחרונה ארצה אינם מצליחים להשתלב בתוכניות הלמידה מרחוק בגלל החסמים השפתיים ואי הכרת השפה העברית. כאמור, הקבינט החליט להחריגם ולאפשר פעילות בקפסולות לתלמידים עולים, על מנת להאיץ את השתלבותם גם בתקופת המשבר.

בד בבד, משרד הבריאות פרסם הערב את נתוני התחלאוה המעודכנים ומהם עולה כי היום זוהו 461 נשאים, שהם 2 אחוזים מתוך 23,561 בדיקות. אתמול זוהו 838 נשאים מאומתים שהם 2.1 אחוזים מתוך 40,190 בדיקות. 

עוד צוין בדיווח משרד הבריאות כי מספר החולים בישראל עומד כעת על 9,639 בני אדם ומספר המאושפזים בבתי החולים עומד על 603 בני אדם. מבין המאושפזים 364 במצב קשה ומתוכם 159 מונשמים.

על רקע החשש מהחרפת נתוני התחלואה בקורונה בישראל, מוקדם יותר הציג פרופ' רוני גמזו בפני השרים את נתוני התחלואה המעודכנים, ומהם עולה כי מקדם ההדבקה עומד על 0.88. מקדם ההדבקה נמוך מעט יותר כשהוא מחושב על סמך מאושפזים חדשים (0.75) ועל סמך חולים חדשים במצב קשה (0.79).

בחברה הערבית עומד מקדם ההדבקה על 1.12. בחברה החרדית מקדם ההדבקה נמוך במיוחד - 0.61, בעוד שבחברה הכללית הוא 0.84.

בניגוד לעמדת משרד הבריאות, כפי שהציג השר אדלשטיין עוד לפני הדיון, לפיה אין להמשיך בשלב זה עם ההקלות לאור הנתונים, שר הכלכלה ויו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ אמר בקבינט הקורונה: "עלינו לעמוד בהבטחה לפתוח את חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב, לצד פתיחה מיידית של מרכזי הקניות הפתוחים, שרובם בפריפריה ומעסיקים אוכלוסיות מוחלשות. אנו גם צריכים לאפשר הקלות במס לאתרי קניות ישראלים בדומה לאתרים בינלאומיים".

בישיבה צפוי גמזו להזהיר את השרים כי ישנה סכנה לעלייה של מקדם ההדבקה מעל ל-1, והוא צפוי להמשיך לגדול לאור המשך פתיחת המסחר ובתי הספר. המשמעות: התקדמות חלקית בלבד בפתיחה לפי מדרגות היציאה.

פרופ' גמזו // צילום ארכיון: קוקו
פרופ' גמזו // צילום ארכיון: קוקו

הפעולות שננקטו עד עתה להעלאת כמות הבדיקות: דיגום חופשי לכלל האוכלוסייה ללא צורך בהפניית רופא, דגימה מלאה של כל מגעי החקירות, הרחבת הסקרים (חינוך, ישיבות, פנימיות), הרחבת מתחמי הדרייב-אין וזמינות הבדיקות בתיאום עם הרשויות, קמפיין הסברה, ופרסום יעדי בדיקות דיפרנציאליים לרשויות מקומיות. כמו כן, הופעלו רשתות חברה אזרחית, ארגוני מתנדבים ועמותות להגברה ביקוש בשטח.

פעולות נוספות שמצויות בעבודת מטה: רתימת קופות החולים ליעדי בדיקות ולשכנוע המבוטחים, מתן תמריצים כלכליים לרשויות מקומיות - מענק הצטיינות בביצוע בדיקות - יציאה לפיילוט בתיאום פנים ואוצר, וזירוז הליכי האישור לבדיקות Ag מהירות.

נוסף על כך, מהנתונים עולה כי רוב הערים האדומות אינן עומדות ביעד הבדיקות. כך למשל, יעד הבדיקות בבוקעתא עמד על 950, אך נעשו בה מיום ראשון רק 134 בדיקות - שהן 14% מהיעד. בדיר חנא היו אמורות להיות 700 בדיקות אך נעשו רק 111 (16%).

ממונה הקורונה ממליץ להפעיל מחדש את תוכנית הרמזור ב-15.11, כאשר מגבלות ההתקהלות בכל אזור יהיו בהתאם לרמת התחלואה.

מפקדת אלון // צילום: אורן כהן
מפקדת אלון // צילום: אורן כהן

גמזו הציג גם את יכולות מפקדת אלון של פיקוד העורף בקטיעת שרשראות ההדבקה. לדבריו, חקירות אנושיות וחקירות השב"כ מאתרות 50% מהמאומתים ו-26% מהחולים הבינוניים והקשים.

"בכל יום נתון, יום אחרי יום, התחלואה שמתגלה היא כמחצית. מדובר בפער של פי 5 וייתכן עד פי 10 (במספר החולים שמתגלים לעומת החולים הקיימים; מיב"א)", אמר גמזו.

על פי נתונים שהוצגו על פעילותה של מפקדת אלון, הוכשרו עוד 2,800 חוקרים. קטיעת שרשרת ההדבקה נמשכה 2,868 שעות, כשהיעד הוא 24 שעות. אורך כל חקירה הוא 5.8 שעות.

הפניה לדיגום אורכת 12.6 שעות (כפול מהיעד - 6 שעות), ושינוע הדגימה עד לפיענוח נמשך 16 שעות כשהיעד הוא 18 שעות.

בדיון הובאו נתונים ראשוניים על יעילות החקירות של מפקדת אלון: בשבוע האחרון אותרו 21,211 מגעים שאינם חולים מאומתים. כמעט שליש מהם נדגמו (6,657) ומהם 5.9% הין חיוביים.

עוד עולה שבוצעו 60% מקיבולת הבדיקות (42,763 מתוך כ-71 אלף), ונעשו 1,365 חקירות - כשליש מהיכולת.

מהנתונים עולה כי ב-29% מהחקירות החולים מדווחים שלא היו במגע עם איש. מספר המגעים הממוצע לאדם בכלל החקירות עומד על 4.4.

בנוסף, הובהר כי נסקרו 20 אלף גננות, מהן 1% היו חיוביות. בסקר המורים בכיתות א'-ד' נבדקו 12,000 איש.

לצד זאת, הובאו המלצות מערך "מגן ישראל" והמל"ל למניעה של זליגת תחלואה משטחי הרושת הפלשתינית. בין ההמלצות: איסור כניסה של ישראל לשטחי A ו-B, מימוש ההגבלות הקיימות גם בשטחי C, הפעלת מדדי רמזור על אזורים אדומים ברשות וביצוע בדיקות סקר לפועלים פלשתינים בתיאום מול מעסיקיהם.

יאושרו לימודים בשטח פתוח?

לפי ההחלטה הקודמת שקיבל הקבינט, אמור הסחר בחנויות הרחוב להתחדש ביום ראשון. אולם, בדיון מקדים שנערך אתמול עלה הצורך לעצור את ההקלות, לאור מה שנראה כהיפוך מגמה. ראש הממשלה נתניהו אמר בדיון כי "לא צריך לפחד מלקחת צעד אחורה".

מנגד, שר האוצר ישראל כ''ץ ישוב ויעמוד על הדרישה לפתיחת החנויות כמוסכם. במקביל בעלי העסקים זועמים על העיכובים בהחלטות. לקראת הדיון בקבינט אלה דורשים לפתוח באופן מיידי, שכן ההשלכות הכלכליות הן משמעותיות לדבריהם. 

ובזירה הפוליטית הוויכוח בין החרדים ונתניהו נמשך אתמול על רקע סוגיית גובה קנסות הקורונה. אתמול החליטה ועדת השרים לחקיקה לקדם את הצעת החוק להגדלת הקנסות על מי שיפר את הנחיות הקורונה. עם זאת, השרים החליטו לצמצם את ההעלאה המתוכננת שאישר קבינט הקורונה, בעקבות התנגדות המפלגות החרדיות. 

כמו כן, קבינט הקורונה צפוי לאשר היום באופן סופי את האפשרות ללימודים בשטח פתוח. האישור ללמד בשטח פתוח כבר ניתן לפני כעשרה ימים, אולם מחלוקת בין משרד הבריאות לבין ועדת החינוך של הכנסת מנעה את יישום המהלך. מי שהתערבה בסוגיה ודחפה לפתרונה היא ראשת עיריית בית שמש, עליזה בלוך. הלחץ פעל ואתמול עדכן קיש את בלוך על ההסכמה כי קבוצה של 19 ילדים תוכל ללמוד בקפסולות קבועות בחוץ. לאחר שהמתווה החדש יאושר בקבינט הוא יובא לאישור ועדת החינוך של הכנסת.

בתוך כך, משרד החינוך הודיע אתמול כי על רקע הסגר והתמשכות הלמידה מרחוק, מועד בגרויות החורף יידחה בחודש והבחינות יתפרסו על פני שלושה חודשים. מועד הקיץ יידחה גם הוא. 

בהכנת הידיעה השתתפו: נועם (דבול) דביר, יהודה שלזינגר, היאלי יעקבי-הנדלסמן ואסף גולן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר