הכדורגל הישראלי סוער, אבל לא מהסיבות הנכונות. פרשן המשחק בין מכבי פ"ת להפועל חיפה, שלמה שרף, אמר כלפי שחקן שחור של פ"ת "שיילך לאכול בננות" אחרי שהאחרון בעט לא טוב, ומיד בסיום המשחק הושעה משידורי הערוץ עד הודעה חדשה. אך האמירה הזו ממשיכה לחלחל גם הבוקר והתגובות אליה מצד שחקני כדורגל בליגת העל מבהירות עד כמה היא פגעה בלא מעט אנשים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

מיד לאחר המשחק אתמול הודיעו במכבי פ"ת, הקבוצה ממנה הגיע השחקן כלפיו כוונה האמירה המכוערת, כי שרף לא ייכנס למשחקי הקבוצה עד שיתנצל. הבוקר החריפו בקבוצה את התגובה: "העובדה ששרף לא מתנצל – היא קשה מאוד. הוא ממשיך בשלו בסגנון 'מה בסך הכל אמרתי'. אנחנו כמועדון נפנה לעורך דין ונגיש נגדו תביעה על גזענות ועל לשון הרע. אם הוא לא רוצה להתנצל ולהמשיך בתירוצים והמצאות – זה על אחריותו".

מי שהספיקו לגנות את הפרשן הישראלי היא התאחדות הכדורגל של פנמה, שאף פירסמה פוסט מיוחד שאומר לא לגזענות: "התאחדות הכדורגל של פנמה מגנה באופן מוחלט את מעשה הגזענות שספג השחקן הפנמי אבדיאל ארויו מצד פרשן טלוויזיה בזמן משחק של קבוצתו בליגה הישראלית".

 

 

מנשה זלקה, קפטן הפועל חדרה שמשחקת בליגת העל, נולד באתיופיה ועלה לישראל עם משפחתו כשהיה בן שנה. הוא פעיל בולט למען שיוויון זכויות בחברה הישראלית, נעדר מחלק ממשחקי קבוצתו על מנת להמשיך בשירות המילואים הקרבי שלו בצנחנים ובשנה שעברה נבחר להדליק משואה בטקס בהר הרצל כמייצג של הספורטאים הישראלים. על רקע הדברים האלה מעניין מאוד היה לשמוע מה יש לו להגיד על האמירה הקשה של שרף.

נשאר. זלקה (דני מרון) (צילום: ספורט 5)
"אמירה מכוערת". זלקה | צילום: ספורט 5

"מצער מאוד שאדם כמו שרף, שהיה מאמן נבחרת ישראל, מבייש ככה בזיקנתו את בחרותו", פתח זלקה. "זה אות קלון לנו כחברה שאדם כזה מדבר כך. רק לפני כמה ימים ציינו 25 שנה לרצח של ראש ממשלה בישראל, רצח שהגיע בגלל הקיטוב בחברה הישראלית, והנה בא בנאדם שיש לו הרבה השפעה כפרשן ומדבר בצורה מכוערת שכזו. זו אמירה גזענית ושערורייתית.  היה ממש ממש לא נעים לשמוע את הדבר הזה. נעלבתי באופן אישי מהאמירה הזו".

זלקה ממשיך: "קראתי את התגובה שלו ובאופן ברור אין שם התנצלות. טוב הוא היה עושה אם היה פשוט מתנצל על האמירה האומללה הזו, אבל הוא לא השכיל לעשות את זה והוסיף חטא על פשע. החברה הישראלית בנויה מכל כך הרבה, דתות, עדות ותרבויות – ואנחנו לא יכולים לקבל אמירה כזו".

למרבה הצער, לא מדובר בהתבטאות גזענית ראשונה של שרף, שאמר בעבר על שחקן שחור של הפועל ת"א ש"צריך לשים אותו בכלוב". זלקה זוכר גם האירוע הזה: "אני יודע שזו לא פעם ראשונה ששרף מוציא אמירה גזענית. אני אומנם לא המעסיק שלו ולא יכול להגיד שצריך לפטר אותו, אבל אני כן חושב שמעבר להשעיה הראשונית שהוא קיבל צריך שהוא לא יופיע במסכים ולא יפרשן משחקים לפחות חצי שנה. לא רק בגלל האמירה הזו, אלא בגלל שהוא המשיך ועמד מאחוריה והפגין כל כך הרבה בורות וחוסר כבוד".

ברוך דגו: "הוא צריך לקבל את הביקורת שמגיעה לו"

ברוך דגו, ששיחק בהפועל ומכבי ת"א ואף ערך שתי הופעות בנבחרת ישראל, נולד גם הוא באתיופיה ועלה בגיל צעיר לישראל. בשנים האחרונות גם הוא הופיע בטלוויזיה כפרשן והוא מבהיר שאין מקום לדברים כמו שאמר שרף: "אם פרשן רוצה לתת ביקורת על שחקן, יש כל כך הרבה דרכים לעשות את זה – ולא צריך להגיע למקומות כאלה. ממש לא היה נעים לשמוע בטלוויזיה את האמירה הזו. הבנתי גם שהוא לא ממש מצטער ואם זה המצב הוא צריך לקבל את כל הביקורת שמגיעה לו. זה בנאדם שאני מאוד מכבד, אבל אם הוא לא מתנצל על זה – התגובות כלפיו יהיו בהתאם".

ברוך דגו. ימשיך תחת ניסן יחזקאל (אלן שיבר) (צילום: ספורט 5)
"לא צריך להגיע למקומות כאלה". דגו | צילום: ספורט 5

דגו הוסיף: "אמירה כמו מה שהוא אמר לא צריכה להיאמר לעולם, בטח לא ממישהו שהיה מאמן נבחרת ישראל לשעבר והוא עדיין קולגה מאוד בכירה בכדורגל הישראלי. אסור להגיד דברים כאלה. לא משנה אם האמירה הזו כוונה לשחקן ישראלי או זר – פשוט אסור. טוב עשו בערוץ הספורט שהשעו אותו במהירות, אבל לצערי תופעות כאלה ואחרות קורות על בסיס יומי בחברה שלנו".