לפני כשנה ישבה גילה (שם בדוי), אישה בעלת מוגבלות שכלית התפתחותית ברמת פיגור בינוני, בתחנת האוטובוס הסמוכה למשרד הממשלתי בו היא עובדת באזור ירושלים. בזמן שחיכתה התיישב לצדה גבר שעובד איתה במשרד, חיבק אותה ביד אחת ובידו השנייה מישש את החזה שלה - ללא הסכמתה או רצונה. בזכות תושייתה והתערבותה של עדת ראייה שעברה במקום הורשע בשבוע שעבר הגבר בסופו של משפט יוצא דופן.

במרבית המקרים, מקרים מסוג זה מסתיימים ללא תלונה ולא מגיעים למשפט. נשים ואנשים ברמת פיגור כזו לא מסוגלים להשיב לחלק גדול מהשאלות בחקירה, וכך זוכים התוקפים להמשיך בחייהם ללא העמדה לדין. למזלה של גילה, את החיבוק החד-צדדי שקיבלה מהקולגה שלה ראתה יולי הצופה, עוברת אורח שהתערבה, דיווחה והפכה, בסופו של דבר, לעדה מרכזית במשפט.

"סיימתי יום עבודה ויצאתי לכיוון תחנת האוטובוס", סיפרה הצופה בשיחה עם mako, "הבחנתי באישה שיושבת לבד, והיה אפשר לראות באופן ברור למדי שהיא בעלת צרכים מיוחדים. היה מאוד חם ולכן החלטתי לחכות מאחורי התחנה בצל - ואז ראיתי גבר מתיישב ליד האישה ומחבק אותה זמן ארוך. זה היה נראה לי קצת מוזר החיבוק הממושך הזה. החלטתי ללכת לחלק הקדמי של התחנה כדי לבדוק מה קורה, וכשהגעתי ראיתי שהוא ממשש לה את החזה".

הצופה שאלה את הגבר למעשיו, וזה טען שהכל בסדר, שהם מכירים ושמדובר במגע הדדי. "זה לא היה הדדי, היא לא נגעה בו בחזרה. היא היתה קפואה", אומרת הצופה בנחרצות, "אמרתי לו 'תוריד ממנה את הידיים' ושאלתי אותה אם היא מסכימה שהוא ייגע בה. היא ענתה שלא. באותו רגע הוא נבהל, ניסה להצדיק את עצמו והעמיד פנים שהיא חוזר למשרד שבו הוא עבד כי הוא שכח את הטלפון שלו".

יולי הצופה  (צילום: photojulie)
יולי הצופה | צילום: photojulie

"אני עוזר לה המון"

הצופה לא עצרה כאן: היא נשארה עם גילה, שאלה לשלומה וניסתה להוציא ממנה כמה שיותר פרטים. "היה לי ברור שאם אני ארדוף אחריו אני עלולה לפספס אותה. העובדה שהוא נגע בה לאור יום גרמה לי לתחושת בטן רעה שקורים דברים גרועים מזה במחשכים ולכן צריך להתלונן עליו מיידית - במיוחד לאור העובדה שכשתפסתי אותו הוא אמר ש'הוא עוזר לה המון'".

הצופה יצרה קשר עם נציבת ההטרדות המיניות של המשרד הממשלתי בו עבדו השניים, וזו הבינה מיד במי מדובר והגישה את התלונה בשמה של גילה. במקביל נפתח נגד הגבר הליך משמעתי במקום עבודתו.

"לאחר שנפתחה החקירה הוזמנתי לתת עדות במשטרה ובהמשך גם בבית המשפט. הופתעתי לטובה ממהלך המשפט", אומרת הצופה, "היה לי מאוד חשוב להיות הפה של הנפגעת מתוך הבנה שאנשים עם צרכים מיוחדים לא יכולים להשמיע את הקול שלהם. הרגשתי חרדה מהעובדה שיש סיכוי שבגללי אדם יילך לכלא, אבל האחריות שלי היא להגן על הנפגעת הזו ועל נשים אחרות – ולהרחיק אותו מהחברה כדי שלא יוכל להמשיך לפעול כפי שהוא פעל. אחר כך אם הוא יקבל עזרה וטיפול זו אחריות של המדינה".

במהלך המשפט טען הנאשם כי אינו מכחיש שנגע בחזה של גילה, אולם הנגיעה לא נעשתה לשם סיפוק. הוא גם תיאר כיצד עזר לה בסיטואציות שונות, כיצד הזמין לה מונית ביום גשום וקנה לה בקבוק קולה. בית המשפט דחה את הטענות, והנאשם הורשע בביצוע מעשה מגונה בלקויה בשכלה ללא הסכמתה. השופטת הבכירה, שרון לארי בבלי, שיבחה את הצופה ואמרה: "לא זו בלבד שהייתה עדה אמינה באופן בלתי רגיל אלא שבמעשיה הפגינה אזרחות מופתית ולא נותר לי אלא לשבח אותה על שבחרה להגן על גילה ולא נותרה אדישה אל מול המעשה שנעשה לנגד עיניה".

"הפרקליטות מבקשת לחזק את ידי הנפגעת אשר העידה באומץ על שארע לה", אמרה עו"ד אשרת שהם מפרקליטות מחוז ירושלים. "הפרקליטות תמשיך לפעול בנחישות על מנת להשמיע את קולם וקולן של נפגעי ונפגעות עבירות מין, ואת קולם של מי שבדרך כלל אינו נשמע - כבעלי מוגבלויות".  

גזר דינו של הנאשם ייקבע בקרוב.