שתף קטע נבחר

הורדת התעריפים: רשות החשמל תוזמן לבירור

הירידה האחרונה בתעריפי החשמל אינה מקובלת על משרד התשתיות, שתומך בבקשת חברת החשמל להעלות אותם ב-5.5%. רשות החשמל תסביר בדיון את הבסיס להורדה

המאבק על העלאת תעריפי החשמל עולה מדרגה: משרד התשתיות הוציא אמש (ב') זימון רשמי לראשי הרשות לשירותים ציבוריים־חשמל, שבו מתבקשים מומחי הרשות להסביר את מבנה בסיס התעריף החדש, כך נודע ל"כלכליסט".

 

בסיס התעריף נקבע על ידי רשות החשמל אחת לכמה שנים. האחרון שבהם, שבו נרשם ייקור של 7.8%, נקבע לאחרונה והוא תקף עד 2014. למעשה, מדובר בהכרה של רשות החשמל בהוצאות חברת החשמל בפיתוח ובאחזקת חלפים ומתקנים, וממנו נגזרו התעריפים הסופיים לצרכן העסקי והפרטי.  

 

כזכור, אף שבסיס התעריף עלה, התעריף הסופי לצרכן ירד בשיעור שנע בין 9.6% ל־16.3% עבור המגזר הפרטי והעסקי, בהתאמה. בדיון, שיתקיים ככל הנראה בתחילת השבוע הבא, יתבקשו גורמים מקצועיים להסביר כיצד נקבע בסיס התעריף החדש ומהי השפעתו על משק החשמל בישראל.  

 

נוסף על כך, תתבקש הרשות להסביר מהן ההשלכות האפשריות של בסיס התעריף על מצבה הפיננסי של חברת החשמל. יצוין כי שלשום ערכה רשות החשמל כנס פומבי ובו הסבירה את מבנה התעריפים החדש, אולם נציגי משרד התשתיות נעדרו ממנו. 

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", בתחילת מרס שלח מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, מכתב לרשות ובו הוא טוען שההחלטה לייקר את בסיס התעריף "מוטעית בלשון המעטה, שכן מחצית מהתוספת נגזרת מהסטת עלויות השקעה לעלויות תפעול, כך שהיא מהווה למעשה הקדמת כיסוי עלויות ובשום פנים ואופן אינה מגדילה את רווחיות החברה".

 

לאחר כמה ימים פרסמה חברת החשמל הודעה לבורסה, ובה היא טוענת שבסיס התעריף יגרום לה למחיקת רכוש בהיקף של מיליארד שקל. בדו"חות 2009 רשמה חברת החשמל הכנסות של 18.4 מיליארד שקל ממכירת חשמל - צניחה של כ-24%, כאשר אחת הסיבות היא התעריף הנמוך.

 

חברת החשמל קיימה דיונים לאחרונה עם גורמים במשרד התשתיות, ובהם הסבירה כיצד מבנה התעריפים החדש עלול לפגוע בתוכניות הפיתוח. 

 

אתמול התכנסה מליאת רשות החשמל ודנה בנושאים אחדים, ועל שולחנה מונחת בקשתה של חברת החשמל להעלות את תעריף החשמל בשיעור של כ-5.5% לתקופה של חמש שנים, מהלך שיניב הכנסות של 5.6 מיליארד שקל שמיועדים למימון שלב ב' של תוכנית החירום, שבמסגרתו תוקם יחידת ייצור וישופר ההספק של שלוש יחידות קיימות. תוספת ההספק שיניב מהלך זה נאמדת ב-750 מגה-ואט, כ־6.5% מכושר ייצור החשמל האופטימלי הנוכחי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סערה במשק החשמל
צילום: index open
מומלצים