"זה". לקח את הכתר מ"החוש השישי"

האלווין שמח: אלו סרטי האימה הכי מצליחים

החל ב"זה" עם הליצן המפחיד ועד בראד פיט שנלחם בזומבים - לרגל האלווין, קבלו את חמשת סרטי האימה והמדע הבדיוני שהכניסו הכי הרבה כסף בקופות

1. "זה" (2017)

הצלחה מסחרית אדירה. "זה"
הצלחה מסחרית אדירה. "זה"
 העיבוד הקולנועי לרומן המתח האייקוני של סטיבן קינג מ־1986 נחשב לסמן דרך בעשור האחרון. בעשור שבו הוליווד נשטפה בעשרות סרטי אימה, "זה" זכה להצלחה מסחרית אדירה עם הכנסות של 700 מיליון דולרים בקופות. 

הסרט עוקב אחר חבורת ילדים במדינת מיין בארה"ב בסוף שנות ה־80 שנשלטים על ידי יישות בלתי ברורה שמטילה עליהם אימה. היישות היא למעשה הפחדים הפנימיים שלהם שבאים לידי ביטוי בצורת הליצן המרקד פניווייז. 

בהמשך לעלילה המקורית וכפי שתוכנן מראש, בספטמבר 2019 יצא סרט ההמשך "זה 2" העוקב אחר הילדים בבגרותם, כאשר אותו איום שוב חוזר לחייהם. סרט ההמשך הכניס 473 מיליון דולרים בקופות ומדורג בתור סרט האימה השמיני הכי רווחי אי פעם.

2."החוש השישי" (1999)

רואה אנשים מתים. "החוש השישי"
רואה אנשים מתים. "החוש השישי"
 המותחן הפסיכולוגי־על טבעי היה הפריצה הגדולה של הבמאי מ. נייט שאמלאן בהוליווד. במשך שנים "החוש השישי" החזיק בכתר של סרט האימה בעל ההכנסות הכי גדולות אי פעם, עד ש"זה" עקף אותו לפני שלוש שנים. 

בסרט מגלם ברוס וויליס פסיכולוג ילדים שעוקב אחר ילד חרדתי בשם קול (היילי ג'ואל אוסמנט) שמספר כי הוא "רואה אנשים מתים" - אחד הציטוטים המפורסמים ביותר בתולדות הקולנוע. הטוויסט בסוף הסרט נחשב לאחד הטוויסטים המדוברים ביותר אי פעם. 

הסרט היה הצלחה קופתית והכניס 672 מיליון דולרים בקופות. בנוסף הוא גם זכה לשש מועמדויות לאוסקר, כולל בקטגוריות הסרט הטוב ביותר, הבימוי והתסריט עבור שאמלאן. גילדת התסריטאים האמריקנית כללה את "החוש השישי" ברשימת 100 התסריטים הטובים אי פעם.

3."מלחמת העולמות" (2005)

גרם להיסטריה המונית. "מלחמת העולמות"
גרם להיסטריה המונית. "מלחמת העולמות"
 ב־1938, לרגל האלווין באותה שנה, שודר ברדיו האמריקני התסכית פורץ הדרך שביים והגיש אורסון וולס, שדיבר על פלישת חייזרים הרסנית לארה"ב. מדובר היה בעיבוד לספרו של הרברט ג'ורג' ולס מ־1898. התסכית גרם להיסטריה המונית בקרב המאזינים בארה"ב, שחשבו כי מדובר בתרחיש אמיתי.

שבעה עשורים לאחר מכן לקח על עצמו הבמאי סטיבן ספילברג להחיות את הפרויקט על המסך הגדול. בסרט כיכב טום קרוז כאב שמנסה להימלט עם שני ילדיו מפני החייזרים שרוצים להשמיד את האנושות. ספילברג הסביר בדיעבד כי הסרט נועד לשמש "קריאת השכמה להתמודדות עם הפחדים שלנו פן יהרסו את חיינו". הסרט הכניס 603 מיליון דולרים בקופות בקופות והיה מועמד לשלושה פרסי אוסקר בקטגוריות הטכניות.

4."אני האגדה" (2007)

הדעות היו חלוקות. "אני האגדה"
הדעות היו חלוקות. "אני האגדה"
 בעיבוד לרומן של ריצ'רד מתיסון כיכב וויל סמית' בתור רופא צבאי שמתמחה בווירוסים, אשר ניצב בפני נגיף לא מוכר. הנגיף נרקח במטרה לרפא סרטן אבל הופך לקטלני ומחסל 90 אחוז מאוכלוסיית העולם. למעט אחוז אחד של בני אשם שחסינים בפני הנגיף, בהם הגיבור עצמו, כל יתר בני האדם הפכו למעין זומבים. כעת על הגיבור לפעול כדי למצוא את החיסון שיילחם בנגיף ובמוטציות החדשות שלו שהולכות ומתפתחות. 

הסרט הכניס בקופות 585 מיליון דולרים, אך בקרב המבקרים הדעות עליו היו חלוקות. רבים ביקרו את הדרך שבה מסתיים הסרט, בשונה מהספר. למרות דיווחים ראשוניים על כוונות לסרט המשך, הדבר לא התממש.

5. "מלחמת העולם Z"

2013

הגיעו גם לכאן. "מלחמת העולם Z"
הגיעו גם לכאן. "מלחמת העולם Z"
 ב־2006 כתב מקס ברוקס את רומן האימה "מלחמת הזומבים הגדולה". תשע שנים לאחר מכן יצא העיבוד הקולנועי לספר, סרט אסונות עתיר תקציב עם עלילה פוסט אפוקליפטית. בסרט מגלם בראד פיט סוכן או"ם שניצב בחזית המלחמה נגד מגפת זומבים קטלנית שפורצת ברחבי העולם ומאיימת להכחיד את האנושות. חלק מהעלילה אף מתרחש בישראל (אף כי לוקיישן הצילומים היה במאלטה). בין הנציגים המקומיים בסרט ניתן למנות את דניאלה קרטס שמגלמת סמלת צבאית בתפקיד די מכובד לצד פיט, וכן את אורי פפר ולוסי אהריש בתור פליטים. 

הסרט אמנם הכניס 540 מיליון דולרים בקופות, אך כנגד תקציב שהגיע ל־270 מיליון דולרים - הציפיות היו גבוהות יותר. בעידן שבו סף מיליארד הדולר בהכנסות היה יעד בר השגה, ההכנסות מהסרט איכזבו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו