במקביל להצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו השבוע בקבינט הקורונה כי לממשלה "אין כסף" עבור תקצוב מערכת החינוך, נראה כי לממשלה לא בוער לקדם את הקיצוצים עליהם הכריזה ואמורים לחסוך קצת כסף לקופת המדינה, ובוודאי לשפר את הנראות של חבריה בפני הציבור. לפי שעה לא מובאת לאישור סופי תכנית הפחתת שכר הבכירים, כולל השרים, חברי הכנסת והשופטים, וגם לא ביטול תוספת השכר לבכירים בינואר. כמו כן לא נרשמה שום התקדמות בהבטחת שר האוצר ישראל כץ לקצץ בשכר עובדי המגזר הציבורי וכפי שנודע ל-ynet לא מתנהלים כלל מגעים בנשא.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי המתווה שהציג שר האוצר, הממשלה הייתה אמורה לאשר כבר בראשית השבוע את הפחתות השכר לכל הנבחרים ולבכירי המגזר הציבורי. משרד האוצר הפיץ כבר ב-15 בחודש את תזכיר החוק להפחתת שכר נושאי משרה להערות הציבור, בהתאם ליוזמת שר האוצר. החוק מציע כי תתבצע הפחתה בשיעור של 10% בשכרם של נושאי משרה המוזכרים בחוק המוצע. שווי ההפחתה לשנה מוערך ב-70 מיליון שקל.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ. "כחול לבן מעכבים"
(צילום: עמית שאבי)
שר האוצר, ישראל כץ, טען היום (שלישי) כי החוק שאותו הוא יזם והביא לאישור הממשלה, "ממתין כבר שבוע להסרת ההתנגדות של כחול לבן לאישורו בממשלה". לדברי כץ, "אינני יודע מה האינטרסים שעומדים מאחורי ההתנגדות. לא יתכן שנציגי ציבור, וביניהם מקבלי פנסיות כפולות, ימנעו ביצוע צעד חשוב ומתבקש של דוגמה אישית וערבות הדדית לטובת המגזר הפרטי הנאבק בקשיים מרובים".
5 צפייה בגלריה
(צילום מסך מתוך פייסבוק)
אולם, במפלגת כחול לבן טענו מנגד, כי "הפחתת שכר הבכירים זה בכלל רעיון שלנו עוד מלפני חודשיים. אנחנו הבאנו את הנושא לראשונה לשר האוצר. נשמח להעלות את ההצעה, אך בד בבד עם העלאת נושא הנחת תשתית לאינטרנט מהיר בפריפריה שמונע מילדים ללמוד מרחוק. בפועל, כל חברי הכנסת של כחול לבן תורמים משכרם לעשרות עמותות וארגונים החל מהקמת הממשלה".
על פי תזכיר החוק, ההפחתה צפויה לחול - כפי שפורסם לראשונה ב-ynet - על נשיא המדינה, ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי, שרים, סגני שרים, שופטים, דיינים, מבקר המדינה, נגיד בנק ישראל ומשנהו, ראשי רשויות וסגניהם ורבני ערים. זאת, במסגרת הוראת שעה עד לסוף שנת 2021. ההפחתה צפויה לחול על כ-1,000 נושאי משרה.
כמו כן, בעקבות משבר הקורונה, בשנה זו צפויה עליה חדה בגובה השכר הממוצע במשק. לכן מוצע בתזכיר החוק כי לא יבוצע כלל עדכון של השכר לנושאי משרה, כנהוג בכל חודש ינואר.
תזכיר החוק היה אמור להיות מובא בהקדם לאישור הממשלה, על מנת שהכנסת תוכל לאשר את הצעת החוק בהקדם האפשרי. הפחתת השכר, שעליה הודיע השר כבר בספטמבר, לא תספיק ללא ספק להיכנס לתוקפה במשכורת המשולמת ב-1 בנובמבר (ביום ראשון הקרוב), אך יתכן שתעשה רטרואקטיבית ובסך הכל מדובר בקיצוץ ל-15 חודשים.
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
יו"ר כחול לבן בני גנץ. "הפחתת שכר הבכירים זו הצעה שלנו"
(צילום: ערוץ כנסת)
על פי ההצעה השכר יופחת ל-128 שרים, סגני שרים וחברי כנסת, 879 שופטים,דיינים וקאדים, 268 ראשי רשויות מקומיות, 90 רבנים מקומיים, לשני הרבנים הראשיים וכמו כן לנשיא המדינה, ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי, מבקר המדינה, נגיד בנק ישראל והמשנה לנגיד.
מהשרים וחברי הכנסת יופחתו בסך הכל 8 מיליון שקל בשנה, לשופטים יופחתו 60 מיליון שקל בסך הכל ומשכר הנשיא יופחתו 550 אלף שקל, כאשר חלק מההפחתה תחול כבר על הנשיא הבא שיכנס לתפקידו בחודש יולי הבא.
כץ אמר בעת פרסום המתווה, כי "עם כניסתי לתפקיד שר האוצר החלטתי על קיצוץ 10% משכרי. מתוך דוגמה אישית יזמתי להחיל את הפחתת השכר גם על נושאי משרה נוספים ובהם שרים וסגני שרים, חברי הכנסת, שופטים ודיינים ועוד. בנוסף, יזמתי תיקון, לפיו לא יבוצע עדכון השכר לנושאי המשרה האלה בשנת 2021. אנו נמצאים בתקופה קשה ונדרשים לסולידאריות וערבות הדדית. הדוגמה האישית שלנו כנבחרי ציבור חשובה תמיד ובמיוחד בעת הזו". אולם, בינתיים כאמור גוברים הריבים בין הליכוד לכחול לבן גם על היוזמה הזאת והיא מתעכבת.

קיצוץ במגזר הציבורי? "אין בכלל מגעים"

בה בשעה אין גם כל התקדמות בקיצוץ השכר במגזר הציבורי. שר האוצר הודיע כבר בחודש יוני, בתדריך הראשון לעיתונאים לאחר שנכנס לתפקידו, כי הוא מתכנן קיצוץ גדול של מיליארדי שקלים בשכר עובדי המגזר הציבורי.
לפני כחודשיים הציג השר את המתווה, לפיו יקוצץ שכר כל עובדי המגזר הציבורי המשתכרים 7,000 עד 15,000 שקל ברוטו לחודש ב-3%, שכר המשתכרים 15,000 עד 20,000 שקל ב-7% ושכר כל העובדים ששכרם מ-20,000 שקל ומעלה בשיעור של 10%.
5 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד
ארנון בר דוד
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד.לא בטוח שההצעה בכלל תקודם
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הגיב מיידית כי "לא יקום ולא יהיה" ואמר, כי לא יאפשר פגיעה קשה במאות אלפי עובדים במגזר הציבורי. מאז קוימו רק שיחות מעטות בין נציגי האוצר וההסתדרות. היום אמרו בהסתדרות ל-ynet כי לא מתנהלים כלל מגעים בנושא וכי דעת ההסתדרות, שלא תהיה פגיעה בכל עובדי המגזר הציבורי, נותרה בעינה. "לא אתן שהעובדים ייפגעו", אמר לאחרונה בר-נתן לynet והיום שבו ואמרו בהסתדרות, כי הנושא לא נדון כלל לאחרונה.
במשרד האוצר טענו היום, כי הנושא נמצא על השולחן וכי שר האוצר ממתין ראשית לדוגמה האישית בקיצוץ השכר לבכירים ולאחר מכן יקודם נושא הקיצוץ לעובדי המגזר הציבורי. בעת הזאת לא בטוח כלל שההצעה תקודם, שכן ההסתדרות כבר איימה להשבית את המשק אם יבוצעו קיצוצים בשכר חד צדדית, וגורם כלכלי בכיר טען לאחרונה כי ראש הממשלה לא מעוניין בימים אלה להיכנס לעימות גם עם ההסתדרות.