קוקה קולה בייבוא מקביל: גם בבקבוקי 1.5 ליטר. אחרי שהחלו למכור בקיץ פחיות מייבוא מקביל מאוקראינה בפחות משני שקלים לפחית, כמה מרשתות השיווק החלו למכור החודש גם בקבוקי 1.5 ליטר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ייבוא מקביל הוא ייבוא שנעשה שלא דרך היבואן הרשמי, או במקרה הזה, היצרן הרשמי של קוקה קולה בישראל.
שישיית 1.5 ליטר נמכרת ברמי לוי ב-29.90 שקל, כ-17% פחות ממחיר שישיית קוקה קולה או קוקה קולה זירו תוצרת הארץ. בסניפי איילון ורמת החי"ל, שישייה מייבוא מקביל נמכרת ב-19.90 שקל בלבד, הנחה של כ-45% מהמחיר של קוקה קולה מתוצרת הארץ (החברה המרכזית למשקאות קלים) שעומד על 35.90 שקל ברשת זו ומגיע ל-44.90 שקל ברשתות אחרות.
נראה שהמחיר של הייבוא המקביל נע סביב 30 שקל. גם רשתות אחרות כמו שוק העיר, סופר ברקת, נתיב החסד, ברכל וזול ובגדול, מוכרות שישייה ב-26.80-32.90 שקל. חלק מהרשתות מוכרות גם בקבוקים בודדים ב-6-4 שקלים.
3 צפייה בגלריה
קוקה קולה העולמית
קוקה קולה העולמית
קוקה קולה העולמית
(צילום: shutterstock)

גורלו של הייבוא: "אם צרכנים יקנו - נמשיך למכור בזול"

הדעות בשוק חלוקות לגבי הייבוא: יש הטוענים שמדובר בייבוא חד פעמי, וכי המלאי שיש על המדף לא יחודש בשל בעיות של ייבוא רציף או בשל אי התאמה לטעם הישראלי. אחרים טוענים כי רשתות נוספות יצטרפו לייבוא המקביל.
3 צפייה בגלריה
שישיית 1.5 ליטר קוקה קולה מאוקראינה: מבחינת ויליפוד - יבוא חד פעמי
שישיית 1.5 ליטר קוקה קולה מאוקראינה: מבחינת ויליפוד - יבוא חד פעמי
שישיית 1.5 ליטר קוקה קולה מאוקראינה: מבחינת ויליפוד - ייבוא חד פעמי
קמעונאים אמרו ל-ynet: "הייבוא המקביל לא נמכר בכל הסניפים. מה שיש על המדף זה מה שיש. אין לנו סחורה במחסנים. כדי לספק לרשת גדולה היבואנים המקבילים צריכים להביא הרבה יותר מכולות".
ברשת אחרת אמרו לנו: "לא נמכור עוד את הקולה הזאת כי הלקוחות לא אהבו את הטעם והם לא לקוחות חוזרים. לא תמיד מה שזול - שווה קנייה".
לעומת זאת, ברשת שלישית אמרו ל-ynet כי "אם יהיה ייבוא רציף, בהחלט נמשיך למכור. עיקר הביקוש הוא לקולה זירו. אם יצליחו להביא כמויות של זירו, נמשיך למכור קולה מאוקראינה".
עוד הוסיפו כי "זה גם ישפיע על מחירי קוקה קולה ישראל, בתנאי כמובן שצרכנים ימשיכו לקנות בזול ייבוא מקביל. אם יפסיקו, לא תהיה לזה שום השפעה על המחיר של תוצרת הארץ".
חלק מהיבואנים טוענים שהייבוא המקביל היה עבורם הרפתקה חד פעמית. כך למשל טוענים בוויליפוד. לעומת זאת, יבואנים אחרים מדגישים שמדובר בייבוא סדיר, וכן שרשתות נוספות יחלו למכור בקבוקי 1.5 ליטר ופחיות, כולל רשתות גדולות.
3 צפייה בגלריה
קוקה קולה יבוא פולין
קוקה קולה יבוא פולין
"עיקר הביקוש". קולה זירו
(צילום: מירב קריסטל)
החברה המרכזית למשקאות נחשבת לאחת החברות החזקות בענף המזון, שמחזיקה גם במחלבת טרה, והרווחיות שלה גבוהה. עם זאת, מאז משבר הקורונה החברה סובלת מאובדן מכירות ב"שוק הקר": מלונות, מסעדות, ברים ובתי קפה, וכן מירידה במכירות למכונות משקאות קלים ברחובות ובמקומות עבודה.
בנוסף, יש ירידה עקבית במכירות משקאות קלים בישראל ובעולם המערבי, בעקבות עלייה במודעות לצריכת סוכר ולבריאות. בהמשך לכך, בישראל, מכירות המשקאות הקלים "השחורים" נמצאים בירידה, כולל קולה וקולה דיאט (לא כולל זירו).