ניידת משטרה לפני בית כנסת בצרפת // צילום: איי.פי // ניידת משטרה לפני בית כנסת בצרפת // צילום: איי.פי

שפל של אלף שנים במספר היהודים באירופה

מחקר של ארגון יהודי בריטי מצא כי מספרם של היהודים ביבשת הוא הנמוך ביותר מאז ימי הביניים • בין הסיבות לירידה המתמשכת: אנטישמיות והתבוללות

מחקר מקיף שנערך על ידי המכון למדיניות יהודית בלונדון, ותוצאותיו פורסמו היום (ראשון) מצא כי מספר היהודים בכל יבשת אירופה, כולל בריטניה, טורקיה ורוסיה, מצוי בשפל של לפחות אלף שנים.

מהמחקר עולה כי כיום ישנם ביבשת רק 1.3 מיליון בני אדם המגדירים את עצמם יהודים ומדובר במספר נמוך כל כך שהוא מקביל למספר שהעריך בזמנו החוקר והמטייל היהודי בנימין מטודלה בשנת 1170 לספירה.

למעשה המחקר החדש מלמד כי אירופה כולה איבדה מאז 1970 כשישים אחוזים מהאוכלוסייה היהודית  שהתגוררה בה. בשנת 1970 גרו בכל אירופה, כולל ברית המועצות, 3.2 מיליון יהודים. המחקר מצא כי מתוך המספר הזה עזבו את היבשת 1.5 מיליון יהודים אחרי נפילת מסך הברזל. מעבר להגירה הזו ישנה בריחה גדולה של יהודים גם ממדינות מערביות כמו מצרפת למשל. בצרפת חיו בשנת 1970 530 אלף יהודים ואילו כיום ישנם בה 449 אלף יהודים בלבד כאשר 51,455 היגרו לישראל ורבים אחרים מהגרים לקנדה, מדינה בעלת גוון פרנקופוני מובהק, עקב גילויי אנטישמיות שחוו בצרפת.

ולא רק בצרפת מצב הקהילות היהודיות עגום. המחקר מצא כי  מקרב 118 אלף יהודי גרמניה, 40 אחוזים הנם מעל גיל 65 ואילו רק 10 אחוז מתחת גיל 15 ובמילים אחרות הקהילה הגרמנית מזדקנת ונעלמת מבלי להתרבות כמעט. מעניין לציין כי המחקר הנוכחי, המסתמך על מפקד של האיחוד האירופי משנת 2018 ועל מחקר עומק של הקהילות ביבשת מציג, תמונה פסימית יותר מהתמונה שמנסים להציג ארגונים אחרים ביבשת. על פי הקונגרס היהודי האירופאי ביבשת חיים 1,929,650 יהודים ועל פי הקונגרס היהודי העולמי חיים ביבשת 1,438,000 יהודים.

השחתת בית קברות יהודי בשטרסבורג // רויטרס
השחתת בית קברות יהודי בשטרסבורג // רויטרס

החוקרים מציינים כי ישנה הגירה שקטה נרחבת ממדינות רבות ביבשת הן על רקע אנטישמי והן על רקעים אחרים וכן קריסה של קהילות בגלל התבוללות. למשל בשנת 1970 היו בטורקיה 39 אלף יהודים וכיום חיים במדינה רק ,14,600 כשאחוז גדול מהגר בגלל ממשלת ארדואן. מעבר לכך, נישואי התערובת מצמצמים את הקהילות במהירות רבה כאשר בפולין 70 אחוז מהיהודים מתחתנים עם בן זוג לא יהודי, בהונגריה הנתון עומד על 50 אחוז וכך גם בהולנד, דנמרק ושבדיה. בצרפת שיעור נישואי התערובת עומד על 31 אחוז, בבריטניה על 24 אחוז ורק בבלגיה, בה יש קהילה חרדית גדולה, השיעור עומד על 14 אחוז.

כמה ישראלים גרים ביבשת

נתון מעניין נוסף שמתגלה הוא כי למרות התחושה ולמרות פרסומים בארץ, הרי שבכל אירופה ישנם רק 70 אלף ישראלים שירדו מישראל. זאת בניגוד לחשיבה שרק בברלין לבדה ישנם עשרות אלפים. על פי המחקר בבריטניה מתגוררים 18 אלף ישראלים, בגרמניה עשרת אלפים, בצרפת 9,000 ובהולנד 6,000. למעשה החוקרים מציינים כי "ברוב מדינות היבשת צפויה ירידה נמשכת של מספר היהודים עקב התבוללות וילודה נמוכה. למעשה בקרוב קנדה תחליף את צרפת כקהילה היהודית השלישית בגודלה אחרי ישראל וארה"ב. הקהילות שיישארו ביבשת יהיו בעיקר חרדיות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו