חשד: מתנדבים ביצעו בדיקות קורונה פיראטיות עבור אלפי שקלים

5 מתנדבים נעצרו בחשד שניצלו את מעמדם כדי לבצע בדיקות, הציגו תוצאות שליליות לפי דרישת לקוחות, שחלקם רצו לטוס לחו"ל, ולא דיווחו על כך למשרד הבריאות. "לקחו לידיהם את בריאות הציבור"

זמן צפייה: 01:00

חמישה מתנדבי מד"א, בשנות ה-30-20 לחייהם, נעצרו על ידי המשטרה בחשד שביצעו בדיקות קורונה פיראטיות והציגו אותן כשליליות לפי דרישת הלקוחות, עבור עשרות אלפי שקלים - כך הותר היום (רביעי) לפרסום. זאת, על פי החשד, תוך ניצול מעמדם כמתנדבי מד"א בעלי גישה לערכות הבדיקה. מעצרם של ארבעה מהם הוארך בבית משפט השלום בירושלים.

היחידה המרכזית של מחוז ירושלים פתחה בחקירה סמויה לאחר שמנהלת מד"א העבירה דיווח אודות חשד לביצוען של בדיקות קורונה באופן פיראטי לאזרחים. כאמור, את הבדיקות ביצעו המתנדבים תמורת תשלום, שאותו לקחו לכיסם הפרטי.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

איתן הבר לשעבר ראש לשכת רה"מ רבין הלך לעולמו בגיל 80

רה"מ: בוחן מתן סמכויות בידוד וקטיעת שרשראות לרשויות המקומיות

המרוץ לנשיאות: ביידן מתחזק בסקרים; הלילה – הסגנים יתעמתו

קורונה
קורונה | צילום: רויטרס

תחילה, נעצר אדם אחד, ולאחר חקירתו עלה החשד שמתנדבים נוספים מעורבים בפרשה, בהם בעלי מעבדות בישראל וברמאללה. בנוסף, מהחקירה עלה כי החשודים הגיעו למקומות שונים בישראל, כולל נתב"ג, על מנת לבצע בדיקות קורונה.

על פי החשד, הבדיקות שביצעו המתנדבים נעשו באופן כזה שהתאימו לדורש, כלומר התוצאות של הבדיקות יצאו שליליות על מנת ש"הלקוחות" יוכלו להיכנס ולצאת מהמדינה באופן חופשי, תוך כדי שהם מציגים תוצאות שליליות לקורונה.

לאחר שהחשודים ביצעו את הבדיקות הפיראטיות, הם העבירו אותן למעבדה שנמצאת בשטחי הרשות הפלסטינית ולמעבדה פרטית נוספת בירושלים, במטרה שתוצאות הבדיקות הללו לא יגיעו למאגר משרד הבריאות וכך יישארו אנונימיות. תוצאות הבדיקות הועברו באופן פרטני ל"לקוחות" ללא ידיעת משרד הבריאות.

בדיקת קורונה במעבדה
בדיקת קורונה במעבדה | צילום: Shutterstock

"מדובר בחשודים שלקחו לידיהם את בריאות הציבור תוך זלזול בחשיבותן של בדיקות קורונה תקינות, שכל מטרתן הנה למנוע את ההדבקה, ולסייע לאזרחי המדינה לעבור את המגיפה במינימום אבדות בנפש, כל זאת מתוך בצע כסף", מסרה המשטרה.

משרד הבריאות מסר בתגובה למעצרים: "לפני מספר שבועות עלו חשדות על התנהלות פלילית לכאורה של כמה מתנדבים הקשורה באיסוף דגימות לזיהוי קורונה. מד"א פנה עם המידע הראשוני אל המשטרה, עוד טרם פרסום הפרשה, ודרש פתיחת בדיקה לבירור העובדות. במהלך חקירת המשטרה התברר כי ישנם מספר מעורבים שנחשדים במעשים הפליליים אשר על פי החשד לכאורה לקחו את החוק לידיים ועשו דין לעצמם. יובהר כי מדובר במקרה חמור וחריג ביותר הדורש מיצוי מלא של הדין עם המעורבים".

החשודים ביצעו בדיקות קורונה על פי דרישה ללקוחות, העבירו אותן למעבדות פרטיות ברש"פ וירושלים, תוך כדי שהם גובים על כך תשלום ועוקפים את סמכויות משרד הבריאות. "נפעל במלוא חומרת הדין"