חמאה במחיר מופקע ברשת AM:PM: חמאה פולנית בשם BUTTER של היצרן מלקוויטה, נמכרת ברשתות AM:PM וברשתות אלונית של דור אלון ב-11.90 שקל ל-200 גרם במקום ב-7.88 שקלים ל-200 גרם מחיר מפוקח. מדובר אמנם בחמאת יבוא אך משרד החקלאות קבע שבשל פתיחת השוק ליבוא חופשי, על חמאות היבוא להימכר במחיר המפוקח של 3.94 שקלים ל-100 גרם.
מהפיקוח על המחירים נמסר ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet שהחמאה הפולנית לא הוחרגה מצו הפיקוח על המחירים ועל כן אמורה להימכר באותו מחיר שבו נמכרות חמאות תנובה וטרה וחמאות היבוא של שופרסל ורמי לוי ומותגי יבוא כמו עלמה ויורו באטר (לא כולל חמאה אורגנית וחמאת חלב עיזים) - כולם נמכרים ב-3.94 שקלים ל-100 גרם.
1 צפייה בגלריה
חמאה BUTTER במחיר של 11.90 שקלים
חמאה BUTTER במחיר של 11.90 שקלים
חמאת BUTTER במחיר של 11.90 שקלים
(צילום: מירב קריסטל)
בעקבות פתיחת השוק ליבוא, צרכנים רואים על המדפים לא מעט חמאות שנמכרות במחירים גבוהים. זאת משום שמשרד הכלכלה החריג שבעה מותגי חמאה מפיקוח אחרי שיבואניהם טענו שאלה לא מוצרים שעונים על הגדרת "מצרך דומה" בחוק. כלומר, מדובר בחמאות ששונות מהחמאה כפי שהיא מוגדרת בצו הפיקוח. בין היתר, מדובר בחמאת פרזידנט, ואליו, גיגליו, פארמאג'יו בורו וחמאת לורפק. היבואנים טענו שהייצור שלהן מיוחד או שמדובר במותגים יוקרתיים או שתוספת תרבית לקטית הופכת את החמאה למוצר שונה מהחמאה "הרגילה" שנמכרת בישראל.
איזו הכי טעימה? צפו במבחן טעימות החמאה הגדול של ynet
(צילום: אורי דוידוביץ')

גם ב-2021 צפוי מחסור בחמאה בישראל. מועצת החלב התריעה על הצפי למחסור מבעוד מועד והמליצה לפתוח מכסות יבוא חמאה בהיקף של 6,000 טונות, שולחנית ותעשייתית.
מדור אלון נמסר בתגובה: "אנו מודים לידיעות אחרונות ול-ynet על הפניית תשומת ליבנו לעניין. לרשת נמסר שהמוצר קיבל החרגה וכי כל הקמעונאים אליהם הופצה הסחורה רשאים למוכרה במחירי השוק. לנוכח פנייתך ועד לקבלת מכתב ההחרגה - שהמפיץ טוען לקיומו, המוצר יימכר במחיר המפוקח".