ישראל מקפיאה באופן זמני מכירת ציוד צבאי מתקדם לטורקיה, זאת בשל חשש מהרטוריקה  האנטי-ישראלית המתגברת מצד ראש הממשלה הטורקי ארדואן – כך מדווח השבועון "ג'יינס דיפנס וויקלי". חשוב לציין כי בשלב זה אין כל אימות לדיווח ומהימנותו לא ברורה.

טיל SPIKE הישראלי (צילום: רויטרס)
טילי "גיל" ישראלים. לא לטורקים? | צילום: רויטרס
על פי הדיווח, סיב"ט - האגף לייצוא ביטחוני במשרד הביטחון, החליט "לשקול מחדש" את הבקשות הטורקיות לרכש בכל עסקה לגופה. אחת העסקאות שנמצאות כעת תחת בחינה מחדש היא הבקשה הטורקית לרכוש מערכות נשק אלקטרוניות מתוצרת ישראל.

טורקיה הביעה את התעניינותה גם בטילים נגד טנקים "גיל" מתוצרת רפא"ל, כמו גם מערכת הטילים מתקדמת נגד טילים "ברק 8" מתוצרת התעשייה האווירית לשימוש בחיל הים וכן הנגמ"ש הצה"לי החדש "נמר". כל עסקאות הנשק הללו, כך לפי הדיווח, נמצאות תחת "בחינה מחדש".

"אנחנו מאד זהירים במכירת נשק לטורקים"

"נתניהו שלח 'שליחים מוזרים'". ארדואן (צילום: רויטרס)
ארדואן. מוביל את הקו האנטי-ישראלי | צילום: רויטרס
"הקשרים עם טורקיה לעולם לא יהיו כפי שהיו בעבר", אמר מקור בטחוני ישראלי לשבועון. "אנחנו מאד זהירים באשר למערכות שאנו מוכרים להם בגלל המגמה האיסלאמית הגוברת שם".

היחסים בין ישראל וטורקיה הידרדרו מאד מאז מבצע עופרת יצוקה בעזה, שעורר את זעמו של ראש הממשלה הטורקי שמתבטא מאז בקביעות כנגד ישראל ומדיניותה מול הפלסטינים. באוקטובר האחרון חלה הרעה נוספת ביחסים בין שתי המדינות, לאחר שטורקיה ביטלה ברגע האחרון את השתתפות ישראל בתרגיל צבאי גדול שנערך בשטחה, בשיתוף כוחות מצבא ארה"ב. אז נפוצו בטורקיה ידיעות לפיהן ביטול התרגיל נבע מעיכוב באספקת מטוסים ללא טייס אותם ישראל התחייבה לספק למדינה.

משרד הביטחון סירב להתייחס לידיעה, ועד לשכת פרסום הידיעה טרם התקבל אימות לדיווח ממקור אחר.

תרגיל "הכיסא הנמוך" לשגריר הטורקי

לפני כשלושה חודשים זומן שגריר טורקיה בישראל ל"שיחת נזיפה" אצל סגן שר החוץ של ישראל, דני איילון, זאת בעקבות שידור סדרה אנטי-ישראלית בטלוויזיה הטורקית. איילון ואנשיו הכינו לשגריר הטורקי "זובור" של ממש, כולל כיסא נמוך במיוחד שהציג אותו באור שלילי והכל מול מצלמות הטלוויזיה.

בעקבות התקרית הדיפלומטית סערו הרוחות בטורקיה, שאף החזירה את השגריר להתייעצות באנקרה לאות מחאה על התנהגות משרד החוץ הישראלי.

לעדכונים שוטפים מסביב לשעון: ערוץ החדשות 

רוצים לקבל עוד עדכונים חמים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק