"מחלוקת בבית המלוכה הסעודי בנוגע לנורמליזציה עם ישראל"

על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", בעוד המלך סלמאן התנגד לצעד שעשו בחריין ואיחוד האמירויות, בשל היעדרותה של הסוגיה הפלסטינית, בנו יורש העצר דווקא תמך. טראמפ: "כווית עשויה להיות הבאה"

זמן צפייה: 00:34

"בית המלוכה הסעודי חלוק בסוגיית הנורמליזציה עם ישראל": על פי דיווח בלילה (שבת) ב"וול סטריט ג'ורנל האמריקני, חתימת הסכמי השלום בין ישראל לאמירויות ובחריין חשפה מחלוקת קשה בין המלך סלמאן, לבנו יורש העצר הפופולרי בסעודיה, מוחמד בין סלמאן.

על פי הדיווח, בן סלאן תומך בכינון יחסים עם ישראל, בעוד אביו מתנגד להם - לאור היעדרותו של פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני בהסכמים הקיימים. עוד דווח כי בין סלמאן היה מעורה בהסכמים המתגבשים עם האמירויות ובחריין, ולא גילה על כך לאביו מחשש שינסה לפגוע בהם, מה שעורר את זעמו של האחרון.

מקבלי ההחלטות בישראל מיחלים ליום שבו סעודיה, הגורם החזק באזור שמוביל את הציר הסוני מול איראן במפרץ, תלך גם היא בעקבות בחריין והאמירויות ותודיע על נכונות לכינון יחסים עם ישראל. לפי ההערכות הודעה שכזאת אפשרית, אולם כנראה לא תקרה במהלך הזמן הקרוב.

עם זאת ברור גם כי חתימת ההסכם בין המפרציות לישראל השבוע על מדשאות הבית הלבן, בעיקר מצד בחריין שנחשבת למדינת חסות סעודית, לא הייתה יכולה לצאת לפועל לולא ברכת השלום מארמון המלוכה שבריאד. טראמפ עצמו אמר בימים האחרונים ששוחח עם המלך סלמאן בנושא הנורמליזציה עם ישראל, וטען ש"לתחושתו סעודיה תצטרף בסופו של דבר להסכם".

סלמאן, מלך ערב הסעודית
מתנגד לנורמליזציה. המלך סלמאן | צילום: רויטרס

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמאן | צילום: Getty Images

אמש אמר הנשיא טראמפ כי הוא סבור שדווקא כווית עשויה להיות המדינה הבאה שתחתום על הסכם עם ישראל. טראמפ, שנפגש אמש עם בנו של אמיר כווית, טען כי "הכוויתים נלהבים מאוד ממה שמתרחש, וייתכן שהם יהיו חלק מזה במהירות".

שלשום אמר שגריר קטאר בארצות הברית, משאל בן חאמד אל-תאני, כי למדינתו אין בעיה לחתום על הסכם לנרמול היחסים אם ישראל, "אם זו תתחייב לפתרון שתי המדינות". "קטאר היא חלק מיוזמת השלום הערבית. אנו מאמינים בפתרון שתי המדינות, ואם הדברים הללו מתקיימים, אנו לא רואים סיבה לא לנרמל את היחסים עם ישראל", אמר אל-תאני בריאיון ל"וויס אוף אמריקה".

בתוך כך דיווח אמש האתר "אילאף" הסעודי מפי מקור ישראלי בכיר, כי מוחמד בן זאיד יורש העצר והשליט בפועל של איחוד האמירויות לא השתתף בטקס חתימת הסכם השלום עם ישראל בבית הלבן, אלא שלח את שר החוץ עבדאללה בן זאיד – "בשל התבטאות ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיה תוכנית הסיפוח לא בוטלה לחלוטין אלא רק נדחתה".

הבכיר מסר כי יומיים לאחר פרסום הידיעה על הסכמי השלום על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, מוחמד בן זאיד זימן את ראש המוסד, יוסי כהן, והביע את הפתעת ותרעומת מדינת איחוד האמירויות על הצהרת נתניהו כי רק ידחה את תוכנית הסיפוח החד-צדדית ולא יבטל אותה.

עוד נאמר, כי אין כל שחר לטענה כי האמירויות דרשה את אי-השתתפותם של שרי הביטחון והחוץ גנץ ואשכנזי בשיחות בין שתי המדינות. זאת בשל העובדה כי איחוד האמירויות אינה מתערבת בענייניה הפנימיים של ישראל ובקואליציה, ומה שאמר נתניהו עשוי היה להשאיר את הרושם כי האמירויות לא מעוניינת לפעול מול גורם כזה או אחר בישראל, דבר שאין לו כל אחיזה במציאות, כך לפי הדיווח.