בקבוצות של 20 ובשמירת מרחק: גובש מתווה להפגנות בזמן הסגר

מלבד חובות המסכה והריחוק החברתי שכבר נאכפות, הוחלט כי המפגינים יחולקו לקבוצות של 20 בני אדם וימנו סדרנים שיזכירו לחבריהם את הכללים. "זכות ההפגנה אינה זכות מוחלטת"

זמן צפייה: 01:15

המשטרה, משרד הבריאות ומשרד המשפטים, פרסמו היום (שישי) את המתווה שגיבשו לקיום ההפגנות במהלך הסגר. "ככל זכות יסוד, זכות ההפגנה אינה זכות מוחלטת וניתן לפגוע בה כדי לשמור על זכויות חוקתיות אחרות ואינטרסים ציבוריים חשובים ", מסרו.

מלבד שמירה על ריחוק חברתי ועטיית מסכה, הוחלט כי המפגינים יוגבלו לקבוצות של 20 בני אדם. "כתוצאה מכך, גודל מקום ההפגנה עלול להגביל את כמות הקבוצות שיכולות להיכנס בכדי לעמוד במתווה המרחק", נמסר. "לנוכח זאת, משטרת ישראל תיערך בהתאם על מנת לאפשר למשתתפי הפגנה לשמור על כללים אלו, בין היתר באמצעות הגדלת השטח המיועד להפגנה".

עוד כתבות בנושא >>

הדגלים השחורים: לא נשתתף בהפגנות מול מעון רה"מ בזמן הסגר

"נרדוף אותך לאן שלא תגיע": הפגנה נגד נתניהו בוושינגטון

הגעה לעבודה, רופא – והפגנות: אלו המוחרגים ממגבלת ה-500 מ'

אלפים בהפגנה נגד נתניהו באזור מעון ראש הממשלה בירושלים | צילום: דניאל בר און

כמו כן, הוחלט כי המארגנים ימנו סדרנים מבין המפגינים שישמרו על הקפדת הכללים. "מארגני הפגנות יתבקשו למנות סדרנים מבין המשתתפים שתפקידם להזכיר למפגינים את הכללים האמורים, ולסייע בחלוקה לקבוצות עם מרחק מסוים ביניהן", לשון ההודעה.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה לפרסום המתווה: "התנועה לאיכות השלטון מברכת על מתווה ההפגנות שאושר בתקופת הסגר. זכות המחאה וחופש ההפגנה הן זכויות יסוד בחברה דמוקרטית חפצת חיים. טוב עשה היועמ"ש שסירב להגביל את מספר המפגינים. התנועה קוראת לציבור לצאת ולמחות, תוך כדי שמירה על ההנחיות.

עו"ד אילן בומבך, שהגיש את העתירה שדרשה להשוות בין הגבלת ההפגנות לתפילות, בשם ראשי הערים, מסר: "אני מברך על המתווה החדש שפרסם משרד הבריאות, בעקבות הדיון שהתקיים אתמול בבג"ץ, שמקבל את דרישתנו שלא להפלות בין המתפללים, לבין המפגינים".

מתנועת המחאה "קריים מיניסטר נמסר: "גורמיי האכיפה והבריאות קבעו, שחור על גביי לבן, שאין להגביל כלל את ההפגנות, והדגישו את חשיבות ההגנה על זכות הציבור להפגין. ההפגנות הן התשובה הטובה ביותר לחוסר האמון הציבורי, ולכישלון הקולוסאלי של הנאשם, שהטיל עלינו סגר פוליטי שלא יוריד את התחלואה ויהרוס את הכלכלה. אנו קוראים לציבור להגיע בהמוניו בראשון בערב לבלפור תוך הקפדה יתרה על ההנחיות".

כזכור, ביום שני הודיעה תנועת הדגלים השחורים כי לא תשתתף בהפגנות ההמוניות מול מעון ראש הממשלה בירושלים בזמן הסגר. "מדינת ישראל נכנסת לסגר השני, סגר שכל כולו כישלון מוחלט של בנימין נתניהו", נכתב בהודעה מטעמם. "'סגר נתניהו' הוא תוצאה של נאשם בפלילים שמכהן כראש ממשלת ישראל שעסוק מבוקר עד ערב בענייניו האישיים הכוללים מטוסים פרטיים, הטבות מס ותקיפת מערכות הצדק של מדינת ישראל כדרך להימלט מעשיית צדק על פשעיו".

מפגינים נגד נתניהו מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים | צילום: רויטרס

"ההפגנות בגשרים ובצמתים נעשות בצורה בטיחותית לפי הוראות צו הבריאות. הן תמשכנה, ונעדכן בהמשך לגבי התאריכים. למרות חוקיות ההפגנות בבלפור, מתוך סולידריות חברתית, נשהה את השתתפותנו בהפגנות בבלפור. נשאר קשובים לכל פגיעה בדמוקרטיה ונפעל כפי שנמצא לנכון. בכל מקרה אנו נערכים להפגנת ענק עם פתיחת המשק בדרישה חד משמעית להתפטרות האשם במחדל הקורונה ובהרס המדינה".

לעומתם, תנועת "קריים מיניסטר", הודיעה שתמשיך להפגין, וכי ההפגנה הבאה תיערך מול מעון ראש הממשלה בצאת החג ביום ראשון: "הזכות להפגין היא זכות יסוד בדמוקרטיה, במיוחד בשעת חירום. נעמוד עליה וניאבק בכל דרך בניסיון ההשתקה השקוף של הנאשם לדכא את המחאה. אין שום עדויות על הדבקה בהפגנות שמתקיימות באוויר פתוח ובהתאם להנחיות. נראה שיצא המרצע מן השק והענישה הקולקטיבית נועדה למנוע ביקורת על הכישלון הקולוסאלי של הנאשם בניהול המשבר. פוליטיקאים, היזהרו מהגבלת המחאה!! נפגין בכל מצב עד שראש הממשלה הכושל והמושחת ביותר שידעה המדינה יתפנה מבלפור".

כמותם, גם התנועה לאיכות השלטון הודיעה כי חבריה ימשיכו להפגין נגד נתניהו: "זוהי השעה לקיים את החובה החברתית והמוסרית, בגבולות החוק שמתיר להפגין, ולהמשיך לקיים את זכות המחאה וחופש ההפגנה בקיסריה, בגשרים ובכל רחבי הארץ, גם בזמן הסגר. אי אפשר לטפל בקורונה כשפוגעים בדמוקרטיה. הכישלון בניהול המשבר והסגר המתחדש הם תולדה של ראש ממשלה שעסוק במשפט במקום בניהול המשבר. דווקא עכשיו צריך לצאת ולהפגין. נאשם בשוחד לעולם לא יוכל לפתור את המשבר הזה. בשביל בריאות הציבור, נתניהו חייב להתפטר".