לראשונה בהיסטוריה ייפתח בבורסה ליהלומים ברמת גן משרד של ה-DMCC, חברת האם של בורסת היהלומים בדובאי. במקביל, ייפתח גם משרד של הבורסה ליהלומים הישראלית בדובאי. כך עולה מהסכם לשיתוף פעולה שנחתם הבוקר (חמישי) בין החברה לבורסה היהלומים שיאפשר לראשונה סחר יהלומים ישירות עם האמירויות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלית, אמר ל-ynet: "זהו הסכם היסטורי וחשוב ביותר, הטומן בתוכו אפשרויות כלכליות אינסופיות ברמה האזורית והבינלאומית, הפוטנציאל עצום. עד עכשיו מכרנו יהלומים לדובאי בדרכים עקיפות, הייתי שולח להונג קונג, מחליף מדבקות ושולח משם לדובאי. היום אנחנו בקשר ישיר יכולים לעשות מסחר של מיליארדים, זה הבדל גדול".
3 צפייה בגלריה
מימין: מרטיק ליק, מנכ"ל בורסת היהלומים בדובאי; יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלית; אחמד בן סולייאם, נשיא בורסת היהלומים של דובאי; עזרא בוארון, יו"ר וועדת התעשייה
מימין: מרטיק ליק, מנכ"ל בורסת היהלומים בדובאי; יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלית; אחמד בן סולייאם, נשיא בורסת היהלומים של דובאי; עזרא בוארון, יו"ר וועדת התעשייה
מימין: מרטיק ליק, מנכ"ל בורסת היהלומים בדובאי; יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלית; אחמד בן סוליאם, נשיא בורסת היהלומים של דובאי; עזרא בוארון, יו"ר ועדת התעשייה
(צילום: אסף לוי)
ה-DMCC הינה חברה ממשלתית, שהוקמה רק בשנת 2014, בתמיכה ממשלתית משמעותית, והיא מאגדת תחתיה למעלה מ-16 אלף חברות בתחומי הסחר השונים (לא רק יהלומים). בבורסה בדובאי מתקיים מסחר יהלומים בהיקף של כ-25 מיליארד דולר, לעומת הבורסה הישראלית,בה היקף המסחר הוא 12 מיליארד דולר.
במעמד חתימת ההסכם, שנערך הבוקר בשיחת וידיאו בין ישראל לבין איחוד האמירויות, לצד יורם דבש חתם על ההסכם אחמד בן סוליאם, יו"ר בורסת היהלומים בדובאי, שאמר: "ממשלת דובאי הטילה על ה-DMCC את המשימה להניע את סחר הסחורות העולמי, ההסכם שנחתם הוא אסטרטגי. איחוד האמירויות הערביות וישראל הן ביתן של שתיים מהכלכלות הדינמיות והחדשניות ביותר במזרח התיכון. הסכם זה סולל את הדרך לשיתוף פעולה נוסף במגוון סחורות בתקופה מרגשת מאוד להתפתחות באזור. אנו מצפים לעבוד לצד השותפים שלנו בישראל".
3 צפייה בגלריה
יורם דבש ואחמן בן סוליאם חותמים על ההסכם
יורם דבש ואחמן בן סוליאם חותמים על ההסכם
יורם דבש ואחמן בן סוליאם חותמים על ההסכם
(צילום: אסף לוי)
בקרוב צפוייה לצאת לדובאי משלחת יהלומנים להנעת ההסכם לפעולה. בכוונת הבורסה הישראלית ליהלומים לבחון קידום פרויקטים נוספים מול בורסת היהלומים בדובאי, וזה על מנת לאפשר מנועי צמיחה לתעשיית היהלומים הישראלית, שספגה מכה קשה בשנה החולפת.
ייצוא היהלומים מישראל ירד בחודשים האחרונים בשעור חד של 80%. דבש העריך בחודש יולי האחרון את הנזק המצטבר לתעשיית היהלומים בישראל בלמעלה משני מיליארד שקל.

לא לדאוג, יש איך להעביר את היהלומים

בנוסף, חברת ברינקס ישראל הודיעה כי היום הוציאה לראשונה משלוח מאובטח של יהלומי גלם ישירות לדובאי.
3 צפייה בגלריה
רכב משוריין של ברינקס
רכב משוריין של ברינקס
רכב משוריין של ברינקס
(צילום: AFP)
כחברה אמריקנית בינלאומית, ברינקס מחזיקה נציגויות ברחבי העולם וגם במדינות המפרץ ביניהן גם איחוד האמירויות. כאמור, עד כה המסחר התאפשר באמצעות צד ג' בלבד, לרוב דרך מדינות אירופה ואסיה. שינוע יהלומים דורש אבטחת מטען לאורך כל הדרך, ועל כן תוספת העלויות התפעוליות בגין שימוש בצד ג' הפכו את מחירם הסופי של היהלומים ליקרים עוד יותר. כפועל יוצא, עשירי המפרץ נהגו לרוב לרכוש יהלומים ממדינות אחרות, בשל מחירן הגבוה של יהלומים שייוצאו מישראל.
כעת, כבר בשבוע האחרון יצאו מדי יום משלוחי יהלומים מלוטשים שהגיעו ישירות לדובאי. מדובר בבשורה משמעותית עבור ישראל, שהינה שחקנית מובילה בשוק היהלומים הבינלאומי.
כמו כן, כחלק משיתוף פעולה שנחתם בין חברת גלובל רמיט הישראלית לחברת אל פרדן הפועלת באיחוד האמירויות, כבר בימים הקרובים צפויה ברינקס לבצע שינוע מאובטח של שטרות מט"ח לאיחוד האמירויות, שישמשו את פעילות המסחר והתיירות בין שתי המדינות.
ישי צוויקל, נשיא ברינקס ישראל, אמר: "לאחר שנים של פעילות עקיפה מול מדינות המפרץ, אנו שמחים בפעם הראשונה לנהל את העסקים בצורה ישירה, ללא מתווכים".

השערים נפתחים - לא רק ליהלומים

עוד נודע כי ADIO, המרכז הממשלתי התומך בהשקעות במגזר הפרטי באמירויות אבו דאבי, מתכנן לפתוח את המשרד הבינלאומי הראשון שלו בתל אביב ויתמקד בקידום קשרים וחיבורים בין חברות ממוקדות חדשנות וארגונים באבו דאבי ובישראל.
המשרד עתיד לתמוך בחברות חדשניות בינלאומיות ובמשקיעים פרטיים המעוניינים לצמוח ולהתרחב באמירויות. בכוונתו לפתוח משרדים נוספים באירופה, צפון אמריקה ואסיה.
ADIO נמצאת כרגע בעיצומם של דיונים עם Invest in Israel במשרד הכלכלה והתעשייה וגופים ישראליים נוספים, על מנת לפתח יחד הזדמנויות להשקעה ושותפות בין חברות בישראל ובאבו דאבי, תוך התמקדות חזקה בחדשנות.
ד"ר טאריק בין הנדי, מנכ"ל ADIO, אמר: "זהו שיתוף פעולה חשוב בין אבו דאבי לישראל בנושאים כמו טכנולוגיה חקלאית, למשל, כמו גם ביצירת המצאות וחידושים שניתן לייצא והינם רלוונטיים למדינות עם תנאי אקלים דומים".