סקירה: מערכת אבטחה וניטור לרכב "אקילס" – פחות הוא יותר

מערכת האבטחה של "אקילס" קטנה יותר, זולה יותר ופחות מוכרת • האם היא מספקת הגנה מגניבה ושקט נפשי מהדור הצעיר שלוקח את המשפחתית לסיבוב עם החבר'ה? • יצאנו לבדוק

צילום: GettyImages // אילוסטרציה

למרות שחלק גדול מהישראלים יצאו לחל"ת, יש חלק שלצערנו עדיין "עובדים" - גנבי הרכב. אלה המשיכו בחודשים האחרונים בשלהם, ובחלק מהמקרים אף הגבירו את ה"תפוקה". על רקע העלייה בתחכום של גנבי הרכב, שלמדו כבר כיצד לעקוף במהירות את החיבור למחשב הרכב (דרך חיבור ה-OBD), מציעה חברת "אקילס" ((AKEYLESS פתרון אבטחתי מקיף לרכב שמגן על הרכב מפריצה מחד, ומעניק בנוסף יכולת איתור משודרגת. השירות החדש, HUNTER, מוצע במחיר נמוך משמעותית מהמתחרות הוותיקות בשוק, והוא מוצע ללקוחות פרטיים כמו גם ללקוחות מסחריים וציי רכב. זול יותר הוא בהכרח נחות? יצאנו לבדוק.

הגודל כן קובע

הדבר הראשון שתופס את העין במערכת HUNTER הוא הגודל שלה - באורך של עט וברוחב של שניים בערך, קטן פי 4 ויותר ממערכות דומות של "איתוראן" למשל. הממדים הקטנים והעובדה כי המערכת יכולה להתממשק לכמעט כל חיווט לאורך המכונית, נותנים את האפשרות להתקין אותה במגוון מקומות על הרכב שהגנבים יתקשו למצוא, מתחת לכנף האחורית נניח. 

ניתן להניע רק עם המפתח המקורי // צילום אילוסטרציה: GettyImages
ניתן להניע רק עם המפתח המקורי // צילום אילוסטרציה: GettyImages

אחד האלמנטים המרכזיים בגניבת רכב הוא הזמן: כשלגנב לוקח יותר מדי זמן לפרוץ ולהניע את הרכב, בפעמים רבות הוא פשוט יוותר. העובדה שהמערכת לא מותקנת במיקומים ה"קלאסים" של מערכות אלה - מתחת לדש-בורד או מתחת למכסה המנוע - יכולה לגרום לגנב לחשוב פעמיים אם להתחיל לפרק את כל המכונית.

הטכנולוגיה - חסימה אלקטרונית 

במערכת הקטנטנה מותקנים שלל חיישנים שנועדו להוריד למינימום את האפשרות לפרוץ לרכב. האלמנט המרכזי ואולי החשוב ביותר במערכת הוא רכיב שנועד למנוע ממכשיר חיצוני להתחבר למחשב הרכב ולאפשר הנעה. כיום ניתן להשיג תמורת מאות בודדות של דולרים מכשיר שמסוגל להתחבר ולפרוץ כמעט לכל מחשב רכב באמצעות שקע האבחון (OBD), כאשר את הקוד הנדרש לרכב ספציפי אפשר לרכוש בשוק השחור באינטרנט, עד לרמת המספר הסידורי של הרכב. ברכבים החדשים המונעים בלחיצת כפתור - הפריצה לוקחת פחות משתי דקות, ועד דקה כדי לעקוף את האימובלייזר. ה-HUNTER מונע מכל מה שהוא לא מפתח הרכב המקורי להתחבר למחשב הרכב.

קטנה מחבילת סיגריות. מערכת HUNTER // צילום: יצרן
קטנה מחבילת סיגריות. מערכת HUNTER // צילום: יצרן


בנוסף מצויד ה-HUNTER בחיישן תנועה שמתריע אם הרכב זז, חיישן שמזהה טלטול ברכב, התראה על ניתוק המתח החשמלי וכמובן – חיישן GPS שמנטר בכל רגע את מיקום הרכב בדיוק של עד 10 מטרים. סוללת גיבוי פנימית שומרת על הרכיב פעיל גם אם הרכב לא מונע במשך כמה ימים.

שליטה מלאה מהסמארטפון

חיבור ראשוני פשוט מחבר את ה-HUNTER לסמארטפון האישי, באמצעות אפליקציה ייעודית, שלמעשה מחברת אונליין את כל מה שמתרחש ברכב – ישירות לטלפון. זה כולל את כל סוגי ההתראות שניתן לבחור אם לקבל באמצעות האפליקציה או באמצעות הודעת SMS: תזוזה או גרירה של הרכב, הנעה או כיבוי, התנהגות נהג חריפה (נסיעה במהירות מופרזת וכיו"ב), שינוי מצב דלת, חניה ארוכה, אימובלייזר דלוק ועוד ועוד.  

מעקב בזמן אמת אחר הרכב // צילום: יצרן
מעקב בזמן אמת אחר הרכב // צילום: יצרן


האפליקציה מאפשרת גם להגדיר מראש אזור גיאוגרפי שבמידה והרכב נכנס אליו מופעלת התראה, כגון שטחי A, הגדרת עיר או שכונה – או כל אזור אותו ניתן להגדיר דרך המפה שבאפליקציה.

דרך האפליקציה ניתן גם לעקוב אחר האוטו באונליין, באמצעות מפת ה-GPS או באמצעות google maps, ולראות בכל רגע נתון היכן הרכב נמצא, באיזו מהירות הוא נוסע, מתי הוא עוצר ועוד. ניתן גם לראות את היסטוריית התנועה של הרכב ב"סרטון" על גבי המפה לתקופה אותה ניתן להגדיר.

איך זה עובד בחיים האמיתיים

גילוי נאות: לא ניסו לגנוב את רכבי במהלך תקופת הניסוי, אני גם לא פורץ רכבים מיומן. ניסיתי לדמות מספר מצבים בהם המערכת תיכנס לפעולה, ביניהם: טלטול נמרץ של הרכב, גרירה והזזה של הרכב כשהוא מכובה ונעול במצב ניוטרל, ניתוק המצבר, יציאה תחום מוגדר ונסיעה שהיא מעט שונה מזו המכונה "מנהלתית" (ולא נפרט). בכל המקרים, גם כשהרכב שהה בחניה תת-קרקעית מתחת לבניין, המערכת התריעה מיד על המצב החריג. בהתנהלות יומיומית, השארתי את התרעות ה-SMS דלוקות רק במצב של התנעה או תזוזה, עודף מידע עלול להיות מעיק.

צילום: אקילס

מערכת המעקב סיפקה מספר רגעים משעשעים יותר (עבורי) או פחות - עבור זוגתי, שחשה כאילו "האח הגדול" צופה בה ומנטר כל תזוזה שלה ברכב. על תשובתה כשהתקשרתי לבקש שתוריד קצת רגל מהגז בעת שדהרה לת"א - לא אחזור כאן. 

מערכת המעקב לא נועדה כמובן לעקוב אחרי ה"ביצועים" של זוגתי בכביש, אבל נותנת מענה למצב בו הורים רבים כמוני מוצאים את עצמם: הילד או הילדה קיבלו רישיון, סיימו את תקופת הליווי – ולוקחים את הרכב המשפחתי לסיבוב עם החבר'ה. אף הורה לא רוצה להיות "האח הגדול" של ילדיו, ואף נער או נערה לא רוצים להיות במעקב. אבל עצם הידיעה שהמערכת המותקנת מנטרת את אופן נהיגתם, גורמת להם להיות מודעים יותר לאופן הנהיגה, ולהורים – קצת יותר שקט נפשי.

המחיר – פחות מהשוק

מבלי להיכנס לפרטים לגבי תמחור של מותגים שונים, מוכרים או פחות בתחום האבטחה לרכב, ולמבצעים כאלה ואחרים, לפי בדיקתנו המערכת של "אקילס" זולה משמעותית מרוב המתחרים: התקנה בבית הלקוח תעלה 499 שקלים כולל מע"מ, התשלום החודשי עומד על 29 שקלים, וכולל אחריות. 

סיכום: כמה שווה שקט נפשי? 

כלי הרכב החדשים מגיעים עם שלל מערכות בטיחות מובנות, ועוד כאלה שדורשת חברת הביטוח, בהתאם לסוג הרכב ומחירו. אף מערכת לא מהווה הגנה הרמטית, וגם עם אלה שמציעות בניגוד ל"אקילס" מוקד מאויש – כדאי לברר: כמה סיירים יש, היכן הם ממוקמים וכמה מכוניות יש בתחום שיפוטם. 

המערכת של "אקילס" פחות נפוצה בשוק הרכב המוסדי, מסיבות שאני יכול רק לשער, כיוון שמבחינה טכנולוגית וחוויית משתמש היא לא נופלת מהמתחרות – ואף עולה על חלקן. ועדיין עבור הלקוח הפרטי מדובר בהוצאה נוספת, אם כי לא גבוהה במיוחד, מעבר לביטוח ולאמצעי המיגון הסטנדרטים. האם זה שווה את השקט הנפשי מגניבת הרכב או השאלתו לדור הצעיר? זו החלטה אינדיבידואלית, לנו התשובה ברורה.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר