הימים הנוראים בצל ה'קורונה'

שר התורה: "להתפלל בבית כנסת; שם התפילה מתקבלת"

בשו"ת שערכו 'לב שומע' עם שר התורה על הימים הנוראים וה'קורונה', הורה הרב שעדיף להתפלל בבית-כנסת, ומה יעשו המבודדים? וגם, הבטחתו לבחורים בישיבות והזהירות מ"מאחזי עיניים" (ארץ)

מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: David Cohen/Flash90)

לקראת תפילות הימים הנוראים, בצל מגיפת ה'קורונה' בעקבותיה רבים שוהים בבידוד או מתלבטים היכן להתפלל, מתפרסם שו"ת מיוחד עם מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, כיצד על הציבור לנהוג בנושא התפילות בבתי הכנסת בראש השנה וביום הכיפורים.

השו"ת המלא פורסם בעלון חדש היוצא לאור לקראת החגים על ידי ארגון "לב שומע", והוא מתייחס לשלל שאלות והיבטים הקשורים לימים אלו.

במענה לשאלה: "מה רצון השם מאיתנו?" ענה מרן שר התורה: "שנלמד תורה".

עוד נשאל מרן: "מה אפשר לחזק את הבחורים והאברכים לקראת יום כיפור?", והשיב: "שיתפללו".

נושא מרכזי הנידון בימים הללו, עם כניסתו לתוקף של הסגר במדינת ישראל, וההנחיות המחמירות על תפילות בבתי הכנסת, נשאל מרן שר התורה: "האם עדיף מניין גדול בחצר או קטן בבית הכנסת?", והשיב: "בתוך בית הכנסת".

מרן שר התורה עם הרב אליאב מילר, יו"ר 'לב שומע'

תפילות הימים הנוראים לציבור המבודדים, הן מחמת נגיף הקורונה והן מחמת חשיפה לחולה מאומת, הן אתגר בפני עצמו. גם בנושא זה נשאל מרן שר התורה לגבי מי שנמצא בבידוד בביתו, האם עדיף שיתפלל בביתו בפנים ביחיד או שעדיף שיתפלל במרפסת וישמע את הציבור שמתפלל למטה, והאם נחשב שהצטרף למניין? והשיב "עם הציבור". והוסיף הגר"ח ציטוט מהגמ' במסכת ברכות (ו' א') "אין תפילה של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת".

השו"ת שנערך עם מרן שר התורה הוא ארוך ומקיף, ונוגע בנקודות רבות וחשובות לימים הללו. כך למשל נשאל מרן שר התורה האם יש מקום לקצר יותר בזמן התפילות בימים נוראים בגלל חשש ההדבקות, או שלהפך, צריך להאריך יותר. והשיב מרן שר התורה שהתפילות צריכות להתקיים "כרגיל".

הוראה מעניינת במיוחד שניתנה על ידי מרן הגר"ח, היא הוראה לבני הישיבות הנמצאים בימים אלו בקפסולות, ומתעתדים להתפלל את תפילות ראש השנה ויום הכיפורים ברוב עם, כבימים ימימה, מה שלא יזכו רוב הציבור, שיתפלל השנה בקבוצות קטנות.

מרן הגר"ח נשאל, האם בישיבות שיש בהם קפסולות שכולם מתפללים יחד ברוב עם - יש מקום שהם יתפללו יותר עבור כל הכלל? והשיב מרן: "שיתפללו על כולם".

"כיכר השבת" מגיש את השו"ת המלא - ערב יום הדין, אלול תש"פ

א. בחג הפסח היינו סגורים בבתים ועכשיו גם בחגים הבעל"ט. רבים שואלים על מה השם עשה ככה? מה רצון השם מאיתנו?

"שנלמד תורה"

ב. יש בחורים שהולכים להיות בבית בעשרת ימי תשובה, גם אברכים. מה אפשר לחזק אותם לקראת יום כיפור?

"שיתפללו"

ג. האם כדאי שילמדו דבר מסוים בגלל המצב?

"ברכות"

ד. האם צריך להתאמץ ולשלם אפילו ממון בשביל להתפלל בתוך בית הכנסת ולא בחצרות?

"כן"

ה. לא מרשים להניס הרבה אנשים בבתי הכנסת. מצד שני, בחצר יכולים להיכנס יותר ויהיה מניין יותר גדול. האם עדיף מניין גדול בחצר או קטן בבית הכנסת?

"בתוך בית הכנסת"

ו. מי שנמצא בבידוד בביתו, האם עדיף שיתפלל בביתו בפנים ביחיד או שעדיף שיתפלל במרפסת וישמע את הציבור שמתפלל למטה? והאם נחשב שהצטרף למניין?

"עם הציבור, אין תפילה של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת (ברכות ו' א')"

ז. ר"מים בישיבות שואלים על מה לחזק את התלמידים במיוחד בגלל המצב?

"ללמוד תורה"

ח. בחורים מתקשרים שיש להם פחד. האם להרגיע אותם ומה להגיד להם, או שבאמת צריך שיפחדו?

"רפואה שלמה, שילמדו"

יא. יש הרבה ניסיונות ברחוב בדור הזה, הכל נמצא בהישג יד. מצד שני, הישיבות לא מתפקדות לגמרי ויש שלצערנו נמשכים לדברים לא טובים. אם הם ישמעו שהרב אומר להם דברים זה יחזק אותם ולא יפלו. מה אפשר להגיד לבחור שמצליח לשמור את עצמו בתקופה הקשה הזו? והאם זו הבטחה של הרב?

"יהיה לו כל טוב"

יב. תמיד זה זמן שהמשיח יכול להגיע. האם זמנים כאלו שיש רעש בכל העולם זה זמן מסוגל יותר? ומה אנו צריכים לעשות בשביל הגאולה?

"יכול לבא מתי שרוצה, שילמדו תורה"

יג. יש מאחזי עיניים שמנצלים את המצב בשביל להפחיד אנשים ולהגיד דברי נבואה, איך אפשר לדעת מי משקר?

"כולם משקרים"

יד. האם יש מקום לקצר יותר בזמן התפילות בימים נוראים בגלל חשש ההדבקות וגם יש פחות ציבור וגם למתפללים שלא בבית הכנסת, או שלהפך צריך להאריך יותר?

"כרגיל"

טו. בישיבות שיש בהם קפסולות, כולם מתפללים יחד ברוב עם, שזה דבר שלא יהיה ברוב תפוצות ישראל ומקומות התפילה. האם יש מקום שהם יתפללו יותר עבור כל הכלל ?

"שיתפללו על כולם"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר