התוכנית הכלכלית המסתמנת שמגבשים בכירי משרד האוצר לקראת הסגר השני בישראל כוללת שמונה סעיפים. בין הסעיפים העיקריים: אפשרות לדחיית תשלומי כל סוגי המיסים, פטור מלא מתשלומי ארנונה למי שייפגעו גם במידה מצומצמת יחסית בהכנסותיהם וביטול מוחלט לאורך זמן של הסעיף המחייב את הפחתת דמי האבטלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כפי שנודע הערב ל-ynet, התוכנית שיזם שר האוצר ישראל כץ נועדה בעיקר לשלוש מטרות: לנסות לסייע למגזר העסקי שייקלע למצוקה קשה עוד יותר בעת הסגר השני, לשמר ככל האפשר את העובדים במקומות עבודתם, כדי למנוע את הוצאתם של עשרות ואף מאות אלפים שוב לחופשות ללא תשלום, ולמנוע קיצוץ בדמי האבטלה לשכירים המפוטרים והשוהים בחופשות ללא תשלום.
1 צפייה בגלריה
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות שנסגרה בגלל הקורונה
(צילום: אוראל כהן)
הצעדים שמגבשים בכירי משרד האוצר יהיו תקפים לחודשים ספטמבר ואוקטובר עם אפשרות הארכה לחודשים נובמבר ודצמבר, אם הסגר יוארך או שההקלות לאחריו יהיו הדרגתיות מאוד.
בין הצעדים המתגבשים שכוללת התוכנית: רשות המיסים תאפשר לכל בעל עסק ועצמאי שיפנה אליה לדחות ולפרוס את תשלומי כל המיסים בחודשים אחדים. החוב יישא אמנם ריבית רגילה של 4% ויחייב בהצמדה למדד (האפסי לאחרונה) אך יאפשר לעסקים "נשימה ארוכה ורוגע לעת הזאת", כפי שמגדירים זאת במשרד האוצר.
צעד נוסף יאפשר לבעלי עסקים המקבלים בימים כתיקונם את החזרי מס ערך מוסף אחת לחודשיים, לקבל את ההחזר מיידית, ממש יום-יומיים לאחר הגשת בקשה לכך. הצעד נועד להגדיל את הנזילות של העסקים.
כמו כן, יהיה מתן זכאות לפיצוי לאלפי עסקים נוספים באמצעות הפחתת שיעור ההפסד בהכנסות שנקבע בתוכניות המענקים מירידה של 40% ומעלה לירידה של רק 25% ומעלה. ההשוואה תעשה בין ספטמבר ואוקטובר 2020 לתקופה המקבילה בשנת 2019.
פטור מוחלט מתשלום מיסי הארנונה עד סוף שנת 2020, לחודשים ספטמבר ואוקטובר, יינתן לכל עסק שיציג ירידה של 25% ומעלה בהכנסות במקום 60% ומעלה. מדובר בחיסכון של אלפי שקלים לכל עסק.
קרן ההלוואות לעסקים תוגדל בעוד 18 מיליארד שקל ותנאי ההלוואות ישופרו. תהיה נכונות רבה להעניק הלוואות גם בשיעורי סיכון גבוהים, כמו בענפי התיירות, הבידור וההסעדה.
יינתן מענק חדש לשימור עובדים, שלא ניתן כמותו למקומות העבודה בסגר הראשון. מפעל, חברה, בית עסק או חנות שיימנעו כמעט כליל מהוצאת עובדים לחופשות ללא תשלום - יקבלו מענק מיוחד שגובהו ייקבע מחר. התנאי יהיה שהמעסיק משמר שיעור גבוה מעובדיו ולא יוציא אותם לחופשות או יפטרם לפחות עד סוף השנה.
לאנשי האוצר ברור כי התוכנית הזאת תהיה טובה רק בענפים שימשיכו לעבוד בהיקף גבוה יחסית במהלך הסגר השני, שכן אין כל סיכוי שבענפים כמו תיירות, בידור או מסעדות, בתי קפה וברים ניתן יהיה לשמר 80% מהעובדים.
הממשלה תלווה 100 אלף עובדים שפוטרו או הוצאו לחופשות ללא תשלום בהכשרה מקצועית ובהחזרתם לשוק העבודה בתקציב של עד 30 אלף שקל לעובד. למי שיהיה בהכשרה, תשולם משכורת וההכשרה תעשה בשיתוף עם מקומות עבודה שיתחייבו לקלוט את העובדים בתום הכשרתם.
שר האוצר, ישראל כץ, החליט גם לבצע עוד מהלך והוא לתקן את חוק רשת הביטחון למשבר הקורונה ולקבוע, כי גם אם שיעור האבטלה שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ירד אל מתחת ל-10% - לא יפחתו דמי האבטלה ב-10% למי שתקופת האכשרה שלהם (על פי החוק המקורי) חלפה, כפי שקובע החוק כיום. עם זאת, יישאר הסעיף בחוק לפיו תשלומי האבטלה צפויים להיפסק חודש לאחר ששיעור האבטלה בישראל יפחת מ-7.5%.
יצוין שכץ יביא לישיבת הממשלה הבאה הצעה לקצץ ב-10% את שכר השרים וחברי הכנסת, כמקדמה לקיצוצים שהוא מתכנן במגזר הציבורי. "הנבחרים חייבים לתת דוגמה אישית" אמר ל-ynet.