"מעשים חמורים, מכוערים ונלוזים במיוחד": פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) הגישה לפני זמן קצר ערעור לביהמ"ש המחוזי מרכז על קלות עונשו של רונן ביטי שהורשע בשורה של עבירות מין ב-7 מתלוננות שהיו בנות 14-13 בעת ביצוע המעשים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בית משפט השלום בכפר סבא גזר לפני כחודש 9 חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי, צו מבחן למשך שנתיים במסגרת תוכנית לטיפול מונע לעברייני מין, ופיצוי לנפגעות העבירה בסך כולל של 100,000 שקלים. הפרקליטות סבורה כי העונש הראוי הוא 15 חודשי מאסר לריצוי מאחורי סורג ובריח.

"קיימת הצדקה של ממש להתערבות ערכאת הערעור על דרך החמרה משמעותית בעונש המאסר בפועל", כתבה פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) בערעור. הפרקליטות טענה כי בית המשפט שגה "בכך שקבע מתחמי ענישה שאינם הולמים את חומרת העבירות ואף אינן עולים בקנה אחד עם הפסיקה הנוהגת".

רונן ביטי נכנס לבית המשפט
קיבל עונש מקל במיוחד. ביטי בכניסה לביהמ"ש בחודש שעבר

הנימוקים להחמרת העונש שונים ונובעים בין היתר מפערי הגילאים החריגים בין ביטי לקורבנותיו, מריבוי המתלוננות, מכך שהמעשים בוצעו על פני תקופה של כחצי שנה, מגילן הצעיר של הקורבנות וגם מהשלכות המעשים עליהן. הפרקליטות גם ציינה שמהתרשמות גורמי הטיפול ושירות המבחן, ביטי "מצוי במקום ראשוני בלבד מבחינה טיפולית" ואף "מתקשה במתן אמפתיה למתלוננות".

עוד נכתב בהודעת הערעור "בחינת נסיבות ביצוע העבירות בתיק זה, תלמד בהכרח כי גם בהשוואה לעבירות מין דומות כלפי קטינים, הרי שבענייננו מעשיו של המשיב חמורים, מכוערים ונלוזים במיוחד". לדברי הפרקליטות, "המשיב פעל בתחכום ותוך שימוש באמצעים להסוואת המעשים המדוברים, ואף פעל להטיל מורא על המתלוננות לאחר שגילו לזוגתו על המעשים".

"הערעור - תקווה וציפייה לתיקון העוולה שנקבעה על ידי בית משפט"

"בחירתן של המתלוננות להגיש תלונה כנגד המשיב הייתה קשה מנשוא ולוותה בחרדות, לילות ללא שינה, חקירות ארוכות, תחושות בושה וחשש להיחשף בפרשייה שזכתה לסיקור תקשורתי ימים ארוכים", ציינו בפרקליטות. "יוצא אם כן, כי נפגעות העבירה 'שילמו' מחיר יקר כתוצאה ממעשיו של המשיב, וכי גם כיום עודן מתמודדות עם הקשיים הנלווים לפרסום הפרשייה". עוד נטען כי העונש המקל על ביטי חריג באופן מיוחד, ובנסיבות העניין עלול ליצור "אפקט מצנן" להגשת תלונות על עבירות מין ולהעביר מסר שגוי לנפגעות ולנפגעים פוטנציאליים.

משפחתה של אחת מקורבנותיו של ביטי בירכה על הערעור: "הודעת הפרקליטות משמחת אותנו ונותנת לנו תקווה וציפייה לתיקון העוולה שנקבעה על ידי בית משפט השלום. מגיע לנו, מגיע לביתנו שנפגעה, ומגיע לשאר האזרחים בישראל לדעת שיש כאן מערכת משפט שנלחמת על הצדק, ולא נותנת לכל פושע יד חופשית לפשעיו. רונן ביטי הודה בפשעיו, הוא עבריין מין מורשע. ולא מתקבל על הדעת באף חברה מתוקנת, שעבריין מין יסתובב ברחובות בלי לשלם על מעשיו ובלי להרתיע עבריינים אחרים. אנחנו כחלק מהחברה הישראלית מצפים ממערכת המשפט לעמוד כחומה בצורה ולשמור עלינו ועל ילדינו".

פרקליטיו של ביטי: העבירות היו רק במרחב הוירטואלי, גזר הדין מדבר בעד עצמו

פרופ' עו"ד דנה פוגץ' (הקריה האקדמית אונו) ועו"ד ענבר קידר-ברוך, שמייצגות את אחת הקורבנות, מסרו כי "מיד לאחר מתן גזר הדין המחפיר פנינו לפרקליטות בדרישה לערער, ואנו מאמינות שערעור זה יצליח. למסר כזה של זלזול מוחלט בנפגעות ובפגיעה אין מקום כיום. די לומר שהשופט קרשן העניק לנאשם מבצע נוח: שבע במחיר של אחת. אין לנו ספק שבית המשפט בערעור יכיר בחומרת מעשיו של ביטי, בגודל הפגיעה שגרם, ובצורך להעביר מסר של תמיכה בנפגעות עבירות מין".

פרקליטיו של ביטי, עורכי הדין אבי חימי ורותם טובול, מסרו כי "העבירות בהן מרשינו הודה הן ברף הנמוך והתרחשו כולן - ללא יוצא מן הכלל - במרחב הוירטואלי. מרשינו מעולם לא פגש את הקטינות ומעולם לא ביקש להיפגש איתן. אינטרס ההרתעה אשר בשמו הוגש הערעור אינו ערך יחיד או עליון. בית משפט השלום ערך איזון נכון בין כלל השיקולים וביניהם הליך השיקום המרשים ויוצא הדופן שעבר מרשינו במשך חודשים ארוכים. גזר הדין מדבר בעד עצמו, הוא ראוי, נכון וצודק ולטעמינו דינו של הערעור להידחות".