הנזק שייגרם למשק אם תמומש תוכנית הסגר לחגים שתעלה מחר להצבעה בממשלה מוערך בכ-19-18 מיליארדים שקלים - כך לפי אומדן שפרסם היום (שבת) אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר. הערכה זאת נוגעת לאפשרות המינימלית של הטלת סגר מלא בן שבועיים ובעקבותיו שבועיים נוספים של "ריסון מהודק", וכל הארכה של אחד מהשלבים תגדיל אף יותר את עלות הפגיעה בתוצר.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

רק ביום חמישי האחרון ניתנה הערכה הנמוכה בתשעה מילארד מזו הנוכחית. מאחורי המספר המטריד עומדת בין היתר העובדה שבמהלך סגר כולנו מבזבזים פחות. הסגר הראשון הוביל לירידה של 7.5% בהוצאות, אולם לפי בנק ישראל בתרחיש של גל הגבלות נוסף המספר ייצנח אפילו ל-10.5%. מדובר בנתון משמעותי, שכן כשאנחנו מוציאים פחות כסף - העסקים מושפעים מכך מיד.

פתיחת השווקים (צילום: מרים אלסטר, פלאש/90 )
1 מכל 5 עסקים: אם המצב לא ישתנה - לא נשרוד | צילום: מרים אלסטר, פלאש/90

לפי סקר של הלמ"ס, אחד מכל חמישה עסקים מעידים שלא יצליחו לשרוד שלושה חודשים נוספים אם המצב לא ישתנה. בענף המסעדנות המצב חמור אף יותר - אחת מכל ארבע מסעדות ייאלצו לסגור, ובענף המלונאות והאירוח - אחד מכל שלושה. עבור עסקים אלה, משמעותו של סגר היא פשיטת רגל כמעט ודאית, וכשעסקים נסגרים ומצטמצמים - יש לכך משמעות מיידית על רמת האבטלה במדינה.

היום ישראל עומדת על כ-12% אחוזי אבטלה. לפי בנק ישראל, במקרה של הגבלות נוספות שנת 2020 תסתיים עם 13.6% במקרה הטוב. הסגר גם יוביל להתאוששות ארוכה הרבה יותר, ורק עמוק בתוך 2021 נחזור לשיעור אבטלה הנוכחי, שהוא גם ככה גבוה מאוד. לנוכח כל האמור, הסגר חורץ את הגורל הכלכלי שלנו, ושל העסקים - לשנה הקרובה לפחות.

דורשי עבודה, לשכת התעסוקה (צילום: באדיבות לשכת התעסוקה)
עסקים ייסגר, שיעור האבטלה יוסיף לצמוח | צילום: באדיבות לשכת התעסוקה

הגירעון התקציבי - חסר תקדים

לפני כשבוע פורסם כי הגירעון התקציבי בישראל גדל בשנת 2020 באופן חסר תקדים. מנתונים שפרסם משרד האוצר התברר כי בין החודשים ינואר לאוגוסט נמדד גירעון בסך 87.5 מיליארד שקלים - זאת לעומת גירעון בסך 29.2 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. 

בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש אוגוסט נמדד גירעון בסך של 17.3 מיליארד שקלים, זאת לעומת חודש אוגוסט אשתקד שבו נמדד גירעון תקציבי בסך של 5.2 מיליארד שקלים. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (ספטמבר 2019 - אוגוסט 2020) עומד על 8.1% מהתמ"ג (גירעון בסך 110.5 מיליארד שקלים).

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ, ארכיון (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש/90 )
ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר ישראל כ"ץ | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש/90

במשרד האוצר הסבירו כי החל מחודש מרץ 2020 החלו להתבטא ההשפעות של משבר הקורונה על המשק הישראלי ועל הפעילות התקציבית - משבר שהשפיע במידה ניכרת הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות - מה שהתבטא בעלייה בהוצאות הממשלה.

לצד זאת, הכנסות המדינה ממסים דווקא קפצו ב-9% במונחים ריאליים בחודש אוגוסט האחרון, בהשוואה לאוגוסט בשנה שעברה. באוצר מנמקים זאת, בין היתר, בכך שהכנסות המדינה ממסים באוגוסט אשתקד היו נמוכות בשל פעילות מצומצמת בייבוא מכוניות חדשות לישראל.