בהמשך להכרזה המשותפת, בתיווך טראמפ, על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים וגלויים בין המדינות, גורם בכיר במשרד החוץ אמר היום (שבת) כי ישראל תפעל להקמת שגרירות בבחריין עם החתימה על ההסכם. לדבריו, בממשל בישראל מתכוונים תקדם זאת בהקדם האפשרי. במקביל, אישר היום שר החוץ של בחריין שקיים שיחה ראשונה עם שר החוץ הישראלי אשכנזי. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ראד קושנר, אמר הלילה בתדרוך כתבים אחרי ההודעה הרשמית על הצטרפות בחריין להסכם הנורמליזציה: "ביום השנה ל-11 בספטמבר, הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות כדי למנוע אירוע נוסף כזה - הוא להילחם בקיצוניות ובטרור. ההסכם יקרב בין שתי המדינות". 

עוד הוסיף קושנר: "המנהיגים באזור מבינים שהם רוצים לנוע קדימה. הדבר המשמעותי בהסכם הזה ושל האמירויות הוא שהמנהיגים היו מוכנים לעשות צעד גדול כדי לשנות את העתיד שלהם, של מדינותיהם ושל האזור כולו". 

ג'ארד קושנר, ארה"ב, סעודיה, בחריין (צילום: רויטרס, רויטרס_)
קושנר עם מנהיגי המפרץ, ארכיון | צילום: רויטרס, רויטרס_

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, שוחח הלילה בטלפון עם שגריר בחריין לאו"ם ואמר: "הרחבת מעגל השלום יכולה להוביל לשינוי כללי המשחק גם בזירת האו"ם. אנונ נכנסים לעידן חדש בו נוכל לפעול יחד, בפומבי, למען בטחון ושגשוג כלכלי לישראל ולמדינות ערב, ולהתמודד יחד אל מול האתגרים העלולים לאיים על היציבות במזרח התיכון". 

נתניהו: "השלום יביא להשקעות גדולות מאוד לכלכלת ישראל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם אתמול הודעה רשמית, שבה התייחס להסכם שייחתם: "לקח לנו 29 יום להגיע מהסכם השלום השלישי עם מדינה ערבית להסכם הרביעי, ויהיו עוד. זה עידן חדש, השלום יביא להשקעות גדולות מאוד לכלכלת ישראל". נתניהו הודה לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, על המאמצים שלו ושל צוותו.

גם טראמפ בירך על ההסכמות: "פרצית דרך היסטורית נוספת היום! שני חברינו הגדולים, ישראל ובחריין, יגיעו להסכם שלום". מוקדם יותר נשיא ארצות הברית סיפר ש"יש התלהבות עצומה של מדינות אחרות להגיע לנורמליזציה עם ישראל".

מלך בחרין, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה (צילום: Instagram/hamadbinisa)
מלך בחרין, ארכיון | צילום: Instagram/hamadbinisa

שר החוץ גבי אשכנזי גם הוא התייחס להתפתחות המשמעותית: "ההכרזה מהווה עוד ציון דרך משמעותי במאמצי כינון הנורמליזציה שבין ישראל ומדינות האזור. נמשיך לפעול בנחישות על מנת להביא לכך שעוד מדינות יכוננו קשרים דיפלומטיים חמים עם ישראל".

מלך בחריין: "מהלך לשלום, ביטחון ושגשוג באזור"

בממלכת בחרין בירכו על ההסכם. חמד בן עיסא אאל ח'ליפה מלך בחריין אמר: "מהלך לשלום, ביטחון ושגשוג באזור". יועץ המלך חאלד בן אחמד הוסיף: "ההכרזה על כינון היחסים בין ממלכת בחריין לישראל עולה בקנה אחד עם ביטחון האזור, יציבותו ושגשוגו. זהו מסר חיובי ומעודד לעם ישראל, על כך שהשלום הצודק והכולל עם העם הפלסטיני הוא הדרך הטובה ביותר והאינטרס האמיתי עבור עתידו ועתיד עמי האזור".

גבי אשכנזי בריאיון באולפן (צילום: N12)
משרד החוץ יפעל להקמת שגרירות, השר אשכנזי | צילום: N12

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הביע גם הוא שביעות רצון מההסכם שעתיד להיחתם: "צעד חשוב, שיגביר את היציבות ואת השלום במזרח התיכון, ויעזור להשיג פתרון לעניין הפלסטיני". לעומת זאת, בכיר ברשות הפלסטינית גינה את ההודעה על ההסכם.

בטורקיה גינו את ההסכם ובהודעת משרד החוץ נכתב: "מגנים בתוקף את בחריין על החלטתה לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל". הם הסבירו כי ההסכם יפגע במטרה הפלסטינית: "ההסכם יעודד את ישראל להמשיך לפעול באופן לא לגיטימי כלפי פלסטין ויחזק את המאמצים להפוך את כיבוש הקרקעות הפלסטיניות לדבר קבוע".