איראן מגנה את בחריין: "צעד מביש - תהיה שותפה לפשעי ישראל"

משרד החוץ האיראני פרסם הודעה רשמית לפיה הוא מגנה את הסכמת מנאמה לכינון נורמליזציה ויחסים דיפלומטיים מלאים עם ירושלים: "המשטר הציוני מהווה איום לביטחון האזור והעולם המוסלמי"

זמן צפייה: 06:41

משרד החוץ האיראני גינה הבוקר (שבת) את הנורמליזציה המתגבשת בין ישראל לבחריין, ואמר כי מדובר בצעד מביש. "שליטי בחריין יהיו מעתה שותפים לפשעי המשטר הציוני, המהווה איום לביטחון האזור והעולם המוסלמי", נמסר.

כידוע, בניגוד לאיחוד האמירויות שבה רוב האזרחים הם מוסלמים סונים, רוב אוכלוסיית בחריין מורכב ממוסלמים שיעים, בדומה לאיראן. עם זאת, הדיקטטורה הבחריינית משתייכת למיעוט הסוני במדינה.

נשיא איראן, חסן רוחאני
נשיא איראן, חסן רוחאני | צילום: חדשות 13

בתוך כך, יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, קרא להביא את ההסכמים לאישור הכנסת: "הויתור על הסיפוח פתח אופציות לישראל להדק את הקשרים עם מדינות המפרץ. היחסים עם בחריין הם צעד חיובי ומועיל לישראל. יחד עם זאת, שלום אמיתי שיציל חיים, ויפתור באופן אמיתי את הסיכסוך הערבי ישראלי צריך לעשות עם הפלסטינים. מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית לכן ראש הממשלה צריך לנהוג בשקיפות ולהביא לכנסת את כל הסיכומים שנעשו מאחורי הקלעים. שקריו של נתניהו בעניין מכירת המטוסים המתקדמים לאמירויות נחשפו לעין כל. כעת יש לחשוף את ההסכמים, ולקיים תהליך מסודר של פיקוח פרלמנטרי".

אתמול כתב בפייסבוק נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, כי המהלך להקמת קשרים דיפלומטיים בין שתי המדינות מהווה "צעד חשוב לעבר ביסוס יציבות ושלום באזור המזרח התיכון". עוד כתב א-סיסי כי המהלך מהווה גם צעד לקראת השגת הסדר צודק וקבוע לסוגיה הפלסטינית.

מנגד, בהנהגה הפלסטינית מתחו ביקורת חריפה על נרמול היחסים. סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית "ופא" דיווחה כי ההנהגה הפלסטינית מתנגדת ומגנה את ההכרזה המשולשת וכי הם רואים בה בגידה בירושלים, באל-אקצא ובסוגיה הפלסטינית.

קו הרקיע של מנאמה, בירת בחריין
קו הרקיע של מנאמה, בירת בחריין | צילום: רויטרס

עוד צוין כי "ההנהגה הפלסטינית רואה בהסכם זה מתן לגיטימציה לפשעי ישראל נגד העם הפלסטיני, וטוענת כי צעד זה הוא מסוכן מאוד ומרסק את יוזמת השלום הערבית. בנוסף, ההנהגה הפלסטינית דורשת מבחריין לחזור בה מיידית מצעד זה שנקטה ומבהירה כי אף אחד לא יכול לערוך מו"מ בשמם של הפלסטינים".

סוכנות הידיעות הפלסטינית ציטטה את הודעת שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל-מאלכי, שמסר הערב כי הרשות הפלסטינית תחזיר להתייעצות את השגריר שלה בבחריין וזאת "על מנת לנקוט בצעדים ההכרחיים בעקבות ההחלטה של בחריין לנרמל את יחסיה עם ישראל".

דובר חמאס חאזם קאסם גינה גם הוא את ההסכם. לדבריו, הצטרפות המדינות לנורמליזציה עם ישראל הופכת אותן לחברות בעסקת המאה, אשר מהווה התקפה על העם הפלסטיני. בנוסף, טען קאסם כי "מסלול הנורמליזציה גורם לנזק רב לסוגיה הפלסטינית ומהווה סיוע לישראל ולהשקפה הציונית".

כאמור, ישראל ובחריין סיכמו אמש על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין המדינות. בהצהרה משותפת, שפרסם הנשיא האמריקני בחשבון הטוויטר שלו, נכתב כי ההחלטה התקבלה במהלך שיחה שנערכה בין מלך בחריין חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא טראמפ.

חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, מלך בחריין
חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, מלך בחריין | צילום: החדשות 13

"זו פריצת דרך היסטורית לשלום עתידי במזרח התיכון", נכתב בהצהרה. "שיח ישיר וקשרים בין שתי המדינות המתקדמות הללו ימשיכו את המהפך במזרח התיכון ויגבירו את היציבות, הביטחון והשגשוג באזור". עוד נכתב כי שר החוץ של בחריין יגיע לטקס חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות בשבוע הבא.

ראש הממשלה נתניהו התייחס להסכם: "לקח לנו 26 שנים להגיע מהסכם השלום השני עם מדינה ערבית להסכם השלום השלישי, וזה לקח לנו לא 26 שנים אלא 29 יום להגיע להסכם השלום בין המדינה הערבית השלישית למדינה הערבית הרביעית, ויהיו עוד. זה עידן חדש של שלום".

הנשיא טראמפ הצהיר: "זהו יום היסטורי המייצג את ההליך הדרמטי במזרח התיכון. כשנכנסתי לתפקיד המזרח התיכון היה כאוס מוחלט". יועצו הבכיר של הנשיא ג'ארד קושנר מסר לרויטרס כי ההסכם בין ישראל לבחריין יכלול הקמת שגרירויות והחלפת שגרירים.

שר החוץ גבי אשכנזי בירך על ההחלטה: "עוד ציון דרך משמעותי במאמצי כינון הנורמליזציה שבין ישראל ומדינות האזור.  מודה לעם הבחרייני ומנהיגיו ומחכה בקוצר רוח להמשיך ולעבוד יחדיו.
ליחסים בין שתי המדינות משמעות אסטרטגית וכלכלית ואני בטוח שנוכל להמשיך ולשלב את מאמצינו, כדי לשמר את היציבות באזור ולהביא להישגים עבור שתי המדינות לרווחתם של אזרחינו".

שר החוץ של בחריין לשעבר ויועצו של מלך בחריין צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי ההכרזה של יצירת קשרים בין בחריין לישראל באה מתוך אינטרס לביטחון האזור, יציבותו ושגשוגו. עוד כתב בן אחמד כי צעדזה מעביר מסר חיובי ואמיץ לעם בישראל לפיו השלום הצודק עם הפלסטינים הוא הדרך הטובה ביותר.