בכירי המשק וראשי המגזר העסקי קוראים: "לא נוכל לשאת סגר נוסף"

התאחדות התעשיינים וגופים נוספים פנו לראש הממשלה ולשרים בבקשה שיחזרו בהם מהכוונה לבצע סגר כללי החל מהשבוע הבא. "הצעדים הצפויים יהוו מכה אנושה - העסקים על סף תהום"

זמן צפייה: 02:25

בכירים במשק, בהם יו"ר ההסתדרות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, שיגרו היום (שישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרים, וביקשו מהם לחזור בהם מכוונתם לבצע סגר כללי בכל הארץ החל מערב ראש השנה. "ההצעה לסגור שוב את העסקים בישראל מנותקת לחלוטין מההבנה של ההשפעות הכלכליות חסרות התקדים שיצר הסגר הראשון. העסקים על סף תהום - תנו לנו לעבוד, אל תבלמו את היכולת להתאושש מהסגר הראשון".

עוד כתבו הבכירים: "נהיה שותפים מלאים להחלת מגלבות שיסייעו להורדת התחלואה, הצעדים הללו חייבים להיות דיפרנציאליים ובהתאם לתחלואה מקומית". בין היתר, חתומים על המכתב יו"ר נשיאות המגזר העסקי, יו"ר מרכז המועצות האזוריות, יו"ר התאחדות האיכרים, נשיא התאחדות המלונות, נשיא להב, נשיא התאחדות הקבלנים ובכירים נוספים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בפעם השנייה ברציפות: יותר מ-4,000 נדבקים חדשים ביממה

עקב פרסום חדשות 13: רה"מ ורעייתו לא יטוסו לארה"ב במטוס פרטי

שי ניצן עונה לנתניהו: "יש גבול כמה שקרים אני יכול לסבול"

שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה
שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה | צילום: חדשות 13

מכתב נוסף נשלח לשרים מראשי המגזר העסקי. "לעומת הגל הראשון, שאליו נכנס המשק הישראלי בחוסן כלכלי ויחס חוב-תוצר של 60% בלבד, עם כניסתנו לגל השני אנו עומדים בהתמודדות מורכבת לאור היותו של המשק במשבר כלכלי עמוק", כתבו ראשי המגזר העסקי. "קיים חשש משמעותי מכניסתנו ל'קורונה כלכלית', אשר השפעתה תהיה הרסנית בהרבה בהשוואה לקורונה הבריאותית, נוכח איומי הסגר הכולל".

ראשי המגזר העסקי, בהם רון תומר מהתאחדות התעשיינים, אוריאל לין מאיגוד לשכות המסחר וכן איגוד החקלאים, איגוד המסעדות, איגוד חדרי הכושר ועוד, התריעו כי הפגיעה במשק במקרה של סגר נוסף תהיה אנושה ותביא לגל מובטלים נוסף.

"בנושא זה כל הארגונים הכלכליים והעסקיים בתמימות דעים מלאה – אסור לסגור את העסקים והכלכלה בישראל. יש לדעת לחיות לצד הקורונה תוך הקפדה על כללים ואכיפה אגרסיבית", נכתב. "חוסר הוודאות העסקי, נוכח איומי הסגר, ואף שינויים במתווה העסקים החיוניים, מסכנים את יכולתו של המשק לחזור למסלול של צמיחה, לחדש מלאים, לקחת סיכון ולבצע השקעות - דבר אשר יביא לפגיעה אקוטית בצמיחת המשק והתעסוקה עשור קדימה".

"הצעדים העתידיים המונחים על שולחנך הינם קיצוניים בהשפעתם על חוסר הוודאות העסקית, וכל זאת בשעה שבה העסקים, העובדים והציבור לומדים איך לחיות ב'שגרת קורונה'. אנו מודעים לגידול בתחלואה אבל יש צעדים רבים שאם יבוצעו באופן חד וברור יכולים להוות חלופה לסגר מלא או לריסון מהודק", כתבו ראשי המגזר העסקי.

"העסקים בישראל לא יוכלו לשאת על גבם סגר כללי נוסף, וצעדי הממשלה הצפויים יהוו מכה אנושה שלא לצורך, שכן ניתן לבצע צעדים אגרסיביים לקטיעת שרשראות ההדבקה ללא פגיעה בכלכלה, במשק, בעסקים ובמועסקים בישראל", לשון המכתב.

אישה הלובשת מסיכת פנים בשוק בתל אביב
אישה הלובשת מסיכת פנים בשוק בתל אביב | צילום: רויטרס

אמש, כזכור, קבינט הקורונה אישר את מתווה הסגר שיחל בשבוע הבא. הוחלט על מתווה בעל שלושה שלבים, כאשר השלב הראשון יהיה סגר מלא למשך שבועיים החל מערב ראש השנה. בשלב השני יהיה ריסון מהודק, ובשלב השלישי יפעלו לפי תוכנית הרמזור של הפרופ' רוני גמזו. המתווה יובא לאישור הממשלה ביום ראשון. ארבעה שרים התנגדו לו בקבינט.

הממשלה תקבע את המועדים לכניסה לתוקף של השלבים השונים, כפוף לעמידה ביעדי התחלואה של השלבים הקודמים להם. בשלב הראשון יוטל סגר מלא, שבמסגרתו התנועה תוגבל ל-500 מטרים ממקום המגורים. מערכת החינוך תיסגר, וכך גם פעילות המגזר הפרטי והציבורי למעט עבודות חיוניות, מרכולים, בתי מרקחת ועסקים חיוניים. תפילות יותרו במרחב הציבורי בהתאם למתווה שיסוכם. מסעדות, פנאי, מקומות בילוי ותיירות פנים יסגרו לחלוטין.