המתווה, האיום והתמונה: מאחורי המרד החרדי | סיכום פוליטי

המתווה, האיום והתמונה: מאחורי המרד החרדי | סיכום פוליטי

הרחוב החרדי רותח, כאוס כללי שורר סביב הקורונה והממסד החרדי מצוי במשבר הולך ומחריף, השבוע הוא הגיע אל אחת מנקודות השיא, אבל לאיים במרד? על מי בדיוק? סיכום פוליטי

המתווה, האיום והתמונה: מאחורי המרד החרדי
  ראש עיריית אלעד עם פרוש (צילום: פלאש 90)

עוד לפני שידענו מזה מסיכות, מדחום היה יוצא אם בכלל מהמגירה רק בשלהי החורף והרצת מספרי טלפונים למוכרי ביצים הפכה לבשיגרה, כבר לפני חמישה חודשים אם אני צריכה לשים את האצבע על לוח השנה, פרצה המהומה הראשונה. זה קרה על רקע נתונים על התפשטות נגיף הקורונה בריכוזים חרדיים, אשת התקשורת והמגישה רינה מצליח עוררה סערה לאחר שהכלילה את הציבור החרדי ואמרה כי מדובר בכאלו שאינם מקבלים עליהם את צווי המדינה.

זו הייתה יריית הפתיחה להסתה נגדם, מאז הרחוב החרדי רותח, כאוס כללי שורר סביב תקנות וחוקי הקורונה ובחצי שנה האחרונה הממסד החרדי מצוי במשבר הולך ומחריף, השבוע הוא הגיע אל אחת מנקודות השיא. מצד אחד המספרים נוסקים, הערים האדומות מהבהבות וגמזו דורש סגר, מצד שני, הציבור לא מוכן, שליחיו לא עומדים בפרץ והאש מתלהטת. איך יוצאים מהפלונטר? ארבע הנחות יסוד גובשו כדי להרגיע את המצב.

למרוד: החרדים מאיימים לשבור את הכלים

"תראי את הפירמידה", מצייר לי ביום שני מלשכתו בכנסת אחד מחברי הכנסת מדגל התורה כשהוא משחזר את יום האתמול. "למטה נמצאים התושבים (המצביעים במקרה שלו, ע"ג) שדוחפים עם הידיים כלפי למעלה את ראש העיר שלהם- ראשי הערים יודעים שאם הם ישתפו פעולה עם הסגר הם יחטפו על הראש, והציבור יפסיק להאמין גם להם. הם נילחצים לכיוון הח"כים החרדים שמרימים את הראש לעבר ראש הממשלה נתניהו, לצד הפרוייקטורים רוני גמזו ורוני נומה. זו תמונת המצב ביום ראשון.

להגביר את הלחץ וככה להסיר את הסגר

המטרה: לחץ לחץ לחץ, אז עוד קצת לחץ, בהמשך להגביר את הלחץ וככה להסיר את הסגר. לטובת העניין, ראשי הערים החרדיות מתאחדים, מגייסים את אנשי התקשורת והח"כים החרדים, שחלקם יודו ובצדק בשיחות סגורות שהגבול עבר, אבל לא יכולים לצאת נגד האנשים שלהם ובמכתב עליו חתומים ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין, ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין, ראש עיריית אלעד ישראל פרוש, וראש מועצת עמנואל אליהו גפני, נכתב לרה"מ, בין השאר: "הציבור החרדי כל כולו לא ישכח את העוול שנעשה לו. לא נשכח מי האיש שחתם בידו, פעם אחר פעם, על הפיכתנו למפיצי מחלות ואויבי העם". האיום ברור – אם יוטל סגר על היישובים שלהם – הם יפסיקו לשתף פעולה עם הממשלה, לא יקשיבו למשטרה ויפתחו במרד בכל הנוגע בטיפול בנגיף הקורונה.

חוזרים יום קודם, לאחר צאת השבת התקשר ח"כ יעקב אשר, לאשר חיון ראש המטה של רה"מ, והציג לו רעיון – במקום סגר מוחלט, עוצר לילי וסגירת מוסדות החינוך "יש על מה דבר, תבדוק את זה", נותן חיון אור ירוק. אבל גמזו סירב לשמוע, בדקו במשרד הבריאות והבכירים נענו. לדבריו,"ההצעה שמונחת זה ראש בקיר" והוא ביקש "להחליף מגבלות טיפשיות במגבלות חכמות". ב-3 לפנות בוקר התקבל המתווה המסודר.

למחרת מתכנסת וועדת חוקה של הכנסת בראשות אשר, שמארחת את רוני גמזו והצדדים נקלעים לוויכוחים סוערים. זה הגיע לרמות נוראיות, "אני לא עומד בזה", טען שרוליק פרוש וסיפר שהוא הולך לבית כנסת ומקבל יריקות. הלחץ שמגיע מלמטה עובד עליהם. בהפסקה מקבל אשר טלפון מראש הממשלה והשניים משוחחים במשך 20 דקות כדי להבין את הקונספט. אשר הסביר את הרציונל: 'אם אתה הולך על סגר בכל המדינה זה יעזור, אבל אם אתה הולך על סגר על כמה ערים בודדות אתה לא תקבל משהו אמתי- תהיה אנרכיה, עימותים, שמח', הוא הזהיר ואמר שצריך לעשות את זה בשיתוף פעולה עם ראשי הערים.

לשכנע: רוני גמזו מקבל את הדין

מצד אחד, רוני גמזו קיבל על עצמו את התפקיד להיות השומר בשער, מצד שני הוא רוצה שלא יעקפו אותו דרך הפירצות בגדר. את זה הוא נאלץ ללמוד בדרך הקשה, לקחו אדם, נתנו לו תפקיד וכל אחד משרי הממשלה משפד אותו, הוא מצידו לא חס מטעויות ואין בור שלא נכנס אליו בדרך. אחרי שחטף אש צולבת, ספג את כל הצעקות גמזו מבין שיש צדק. 'אם הגענו למצב שהציבור לא מוכן לשתף פעולה חייבים לעשות חשיבה מחדש', הוא אומר בישיבת הקורונה.

גמזו אצל הרב קנייבסקי, בכיר הרבנים הליטאי, תמונה ישנה

ביום שני הופצה תמונתו לצד הרב קנייבסקי, מבירור עם מקורבי בית הרב מדובר בתמונה ישנה ותו לא, בימים אלו הם משתדלים שלא להכניס כל כך אנשים לביקור ממושך. עם זאת, הוא צפוי להגיע אל עיר התורה והחסידות כבר בימים הקרובים. בכיר אנשי התקשורת החרדית: "ברגע שהוא התנצל אפשר היה להתחיל לדבר, היה צריך לדעת שסגרו את הפינה".

לדאוג: דרעי וליצמן לא יטרפדו את הפשרה

על רקע המתקפה ולקראת התכנסות ועדת השרים שאמורה לאשר את הגבלת 40 הערים, בהן 9 ערים ושכונות חרדיות, נתניהו מזמן את ראשי הסיעות החרדיות שר השיכון והבינוי יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי, ונדרש על ידי החרדים לבחון חלופות לסגר על ערים אדומות כדי להתמודד עם רמת התחלואה הגבוהה. במהלכה מוסכם המתווה.  בעוד ליצמן לא חבר בועדת ההגבלות, אנשי נתניהו דואגים שגם אם דרעי הצביע נגד, זה בידיעה ברורה שהפשרה תעבור איתו ובלעדיו. המתווה מאושר, האנדרלמוסיה נבלמה.

מה ליצמן ודרעי למדו מהסיפור? ברמה הפוליטית, מינוי פרויקטור קורונה למגזר החרדי הוא קריטי לניהול נכון של האירוע, אבל לא דרעי, לא ליצמן ולא גפני ואף אחד מחברי הכנסת של ש"ס או יהדות התורה לקח את זה על עצמו. כל אחד מהם אחראי לכך שבחר לגלגל מעליו את האחריות לציבור שלו, לא הסכים להיות פרויקטור הקורונה ומצא על מי להפיל את האשמה. לליצמן חשוב בעיקר שבגור יוכלו להתפלל בראש השנה, ודרעי שכן מסתכל על תמונה יותר רחבה רצה סגר כללי, התנגד לסגרים הליליים בעיקר בעקבות אמירת הסליחות של הספרדים אליהם מצטרפים גם האשכנזים החל ממוצאי שבת.

משמע, הלחץ האלקטורלי גבר על הרצון להילחם בנגיף. הפוליטיקאים החרדים לקחו את הסיכון שבעקבות הסירוב שלהם לסגר, המגזר החרדי יקבל מכה יותר חזקה והם יואשמו בסגר כללי וההסתה התקשורתית נגדם תתגבר: הממשלה מתעלמת מהנתונים האלו כי לא נוח לה לעשות סגר על אוכלוסייה ספציפית וחזקה פוליטית. איך אמר אחד היועצים? ההסתה תמשיך איתנו ובלעדינו, אז שיכתבו מה שהם רוצים.

להתפלל: חובת ההוכחה עליכם

כמו בניסוי ותעייה, אומרים גמזו ונתניהו לחרדים: קיבלתם מה שאתם רוצים, עכשיו בוא נראה אתכם מורידים את התחלואה. תן לראשי הערים מבחן, מי שלא יעמוד בזה תגביל עליו יותר, אבל אל תסגור את העיר עם מחסומים, במקום זה נלך למגבלות נקודתיות, כירורגיות, בהתאמה לראשי ערים ספציפיות. הלחץ מלמטה היה כאמור חזק מאד, ראשי הערים ברובם הרגישו שניצחו והגיעו להישג.

עכשיו זה תלוי- אם הסגר יהיה קשיח ויעצבן את האנשים, אז עוד יומיים נראה את הזעקה שוב עולה, אבל אם הסגר יהיה דרדלה, אם השוטרים יעמדו בכניסות וביציאות ויחפפו זה יעבור בשקט, אבל אם ישאלו כל אדם שהולך לערבית, סליחות או למקווה לפשר מעשיו ויתנו לו קנס הבלאגן יחזור. להוריד את מספר החולים? זה כבר למאבק אחר, מה שהיה כאן השבוע לא היה קשור לקורונה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
22 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
טירוף מערכות מוחלט....
כורת ענפים עליהם יושבים | 11-09-2020 11:31
טירוף מערכות מוחלט. הפירמידה משקפת בדיוק את הבעיה : במקום שהמנהיגים יהיו אנשים עם חזון, יכולת הכרעה ומנהיגות ויובילו את הציבור - הציבור שאין לו מספיק מידע, ומוטה על ידי תחושות ואינטרסים צרים ומיידיים, הוא זה שמוביל את המנהיגים. הרי הסגרים מוטלים על אזורים אדומים כדי להגן על האוכלוסיה. הם לא נועדו להציק או להעניש. ריפה המנהיגות החרדית ? נטילת האחריות ? היוזמה ?
2
קורונה
י' | 11-09-2020 11:49
לגבי ליצמן- זה ממש עצוב ומביש שהוא עכשיו אומר שאם יהיה סגר זה יהרוס את חגי תשרי...הרי הוא כשהיה שר הבריאות כשהיה 200 חולים ביום- הוא עשה סגר, וחנק את כולם. והרס לנו את פסח.. ועכשיו כשיש +4000 חולים ביום הוא לא רוצה לעשות סגר????? זה מטורף!!! ואבסורדי לחלוטין.
צודק!
אני | 11-09-2020 13:54
לגמרי הזוי...
3
לא סתם הם כועסים
א | 11-09-2020 13:40
בציבור החילוני לא נבדקים באופן מוצהר, לא שומרים בידוד מחולה אם מרגישים טוב והצעירים לא הולכים עם מסיכות. אין עליהם שום ביקורת ושום דרישה לשמור. אני גר באזור מעורב וחילונים רבבים, בעיקר צעירים אפילו לא שמים מסיכות על הסנטר. אז שיתחילו עם אכיפה ובדיקות מסיביות בציבור החילוני ויגלו שם את החולים ואז יעשו עליהם סגר (אם ראש העיר לא מהליכוד...) חוץ מזה, רוה החולים בציבור החרדי הם צעירים וההדבקה בתוך המשפחה, מספר החולים שנלקח בחשבון כולל תלמידי ישיבה שבקפסולות בערים אחרות. לא נעשתה שום עבודה יסודית ולא בדיקה מעמיקה, היו צריכים לבגור רחובות כמו באשקלון ואילת ולא חיים קלים לסגור עיר שלימה ולהרוס להם את החיים, אפשר לצערינו למות לא מהקורונה אלה בגלל הקורונה....
אצל חילונים ודתיים לא חרדיים הרבה פחות חולים
בודק הנתונים | 11-09-2020 17:12
רוב מוחלט של הציבור החילוני והדתי מציית לחוקי המדינה, מתגייס לצבא, משלם מיסים ושומר חוק. הציבור החרדי לעומתו, ברובו הגדול, לא מתגייס, לא משרת שירות לאומי, מקשיב רק למנהיגים שלו שחלקם קוראים במפורש לציבור שלהם לא לציית לחוק, לא לעטות מסיכות, ובגדול - ממרידים את הציבור שלהם. אלו העובדות הפשוטות.
4
שימו לב שלפני...
ירון שאול | 11-09-2020 14:37
שימו לב שלפני החגים לא דיברו בכלל על סגר.איךשהתחילו החגים להגיע פתאום סגר.כל הממשלה שלנו כולל גמזו הם ערב רב שיצא איתנו ממצרים ונמצאים איתנו עד היום.רשעים גמורים.השם יחסל,ויכחיד,ויהרוס,וישמיד את כל הערב רב בעולם ואת כל הרשעים בעולם.
, כל...
אכיש מלך לכיש | 13-09-2020 6:38
, כל משוגע בטוח שהוא הנורמלי, ומי שחושב אחרת ממנו הוא המשוגע. החשיבה הזו מוכרת בעולם בעולם הפסיכיאטריה והיא מאוד אופיינית. היא לא פסחה עליך.
גם אני...
ירון שאול | 12-09-2020 22:43
גם אני לא מודע למצבך הרפואי.אך דע לך שמצבך הרפואי לא מאפשר לתת לך עזרה אין לך תקנה לחוסר המוחין שבראש שלך.
אדון קוגילביץ...
ירון שאול | 12-09-2020 22:40
אדון קוגילביץ אתה יכול בבקשה לקרוא שוב מה כתבתי ולומר לי אפוא בדיוק קיללתי?? זו מצווה מהתורה להילחם בערב רב וברשעים הגמורים!!!! שהם הרפורמים ועוד כל מיני קרנות בזויות.אם אתה דתי אז אני סופרמן.יכול להיות שאתה דתי רפורמי.אבל דתי אמיתי אני בספק.
מי שלא...
ירון שאול | 12-09-2020 22:36
מי שלא רוצה לדעת את האמת ולא רוצה לחקור את האמת יחיה כל ימי חייו בשקר, ובדמיונות, ובסרטים.את הטיפול בבית חולים לחולי נפש אתה וכל האחרים שחושבים כמוך צריכים אשפוז בכפייה ויפה שעה אחת קודם.אתם הסכנה הגדולה ביותר לעם ישראל וליהודים,לפני הטרור ולפני כל המלחמות.זרע עמלק זה אתה ושכמותך.
אל תכעס...
ישועת ה ' כהרף עיין | 11-09-2020 15:49
אל תכעס על ירון שאול. אתה לא מודע למצבו הרפואי המורכב. מי שמכיר את מצבו לא כועס עליו. נקווה לטוב.
בושה! איך...
גדעון ליבוביץ | 11-09-2020 15:22
בושה! איך אתה מדבר ומקלל?! אני גם דתי, אבל רחוק מלקלל את אחינו !!! תתביש לך, ה' נמצא בכל מקום גם בלבך!!! אפשר במניינים מחוץ לביהכנ ונשמרתם מאד לנפשותיכם
ירון שאול, אצלך...
פסיכיאטר מחוזי | 11-09-2020 15:20
ירון שאול, אצלך הכל מתחיל ונגמר בשלושה דברים : ערב רב, רפורמים וקרן וקסנר והקרן להשמדת ישראל. כולך בתוך עולם של קונספירציות, חי בעולם של פחדים והפחדות, שינאה ודמיונות רדיפה. חבל. זה הורס לך את החיים. אפשר לצאת מזה בטיפול מתאים. פנה לתחנה לבריאות הנפש הקרובה למקום מגוריך.
5
הקבה מכה בבטלנים...
מדהים | 11-09-2020 15:06
הקבה מכה בבטלנים שלא תורמים לכלל. בקרב עולי רוסייה אוכל החזיר, המצב מעולה וזה בגלל שהם חרוצים, יצרניים ותורמים לכלל.
6
הגיע הזמן להתחיל...
גולדי | 11-09-2020 16:11
הגיע הזמן להתחיל לטפל בבעיית הקורונה גם אם זה אומר סגר, כי עד עכשיו לא עשו כלום והתחלואה נוסקת, ועם כל הכבוד לדתיים הם אמורים לזכור שפיקוח נפש דוחה דברים
7
עד שלא יקבעו צו שיגביל הפגנות......
שוקי | 11-09-2020 18:20
כמו בזמן מלחמה, כשיש טילים ופצצות, מגבילים ואוסרים לצאת מהבית אפילו להפגנות. כך גם עכשיו. עד אז לא יהיה אמון המערכת. רק תזכורת - בתקופת גירוש היהודים מגוש קטיף, כמה הגבילו בהפגנות, לא נתנו לאוטובוסים להגיע למקום ההפגנות, עצרו קטינים בלי חשבון וכיתרו את המפגינים בכפר מיימון. כלומר, כשזה באמת רציני - התנתקות למען השלום (המדומה), אז אפשר להגביל ולחנוק הפגנות. אבל מול מגפה של נגיף קטנטן שכזה??? אז תחליטו. שם בממשלה. אם זה באמת מצב מסוכן, אל תתנו לבלפור למוטט את האמון.
ההתנתקות לא...
ההתנתקות היתה צעד חד צדדי מלכתחילה | 12-09-2020 6:00
ההתנתקות לא היתה למען שלום, לא מדומה ולא אמיתי אלא היתה מלכתחילה צעד חד צדדי.
8
אל תוותרו. אלוהים...
בניה | 12-09-2020 18:42
אל תוותרו. אלוהים אתכם. תשאלו את הרב בניה. תבלי מסכות תמשיכו בישיבות. מרד בשילטון הרטמאי
9
אין שום ענין...
רמי | 12-09-2020 22:34
אין שום ענין החרדים. הם בכלל לא ציונים. עד כאן הכל ברור. זה שנתנו ל11אלף בחורי ישיבה ועוד כמה כאלה שאין להם קשר לישיבות לכנס למדינה בגלל החרדים. זה המצב היום ולענין הרב קנייבסקי נו מה אתם רוצים מהרב הגביל הזה . שחוץ מלפמפם כמה מילים. הוא בעצמו כבר סנילי. לסגור את כל הישובים החרדים ערבים. וכאלה שרמת הקרונה גבוהה לאלתר ללא שום קשר לכל פוליטיקה.מכל צד שהוא. ורק. כך רמת התחלואה תרד
תתבייש
יעקב | 13-09-2020 23:22
רשע מרושע כל המבזה תלמיד חכם אין רפואה למכתו
אלימות מילולית ...
אמיתי מאוד | 13-09-2020 10:55
אלימות מילולית
מי שדביל...
מוש | 13-09-2020 7:27
מי שדביל פה זה אתה הלואי תהיה אילם