ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"אור יקרות זוהר נגלה לעיני"

מרגש: פתח את ארון הקודש העתיק וגילה שישה ספרי תורה

באחת מנסיעותיו של יצחק כרמלי אל הוואנה כשהוא מנסה להסתיר את זהותו היהודית, מצא מבנה עתיק, מה נגלה לעיניו לאחר שירד בגרם המדרגות? ומדוע בית הכנסת היה מוסתר?

מרגש: פתח את ארון הקודש העתיק וגילה שישה ספרי תורה
ספרי התורה שנמצאו בארון הקודש צילום: יצחק כרמלי

פרשת וילך: "ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון... והיה שם...לעד מבחוץ".

יצחק כרמלי מספר ל'בחדרי חרדים' על הרפתקאה נוספת: שום דבר לא העיד על מה שיש בפנים, ובפנים? לא עד אחד, שישה עדים דוממים סגורים בתוך ארון, שישה ספרי תורה.

יצחק כרמלי בבית הכנסת העתיק

ספרי התורה היו העדות לאחת הקהילות היהודיות הגדולות והחשובות שהיו בקריביים, קהילת הספרדים בקובה.

כרמלי מתחיל את סיפורו ומתאר: היה זה בעידן פידל קאסטרו, כל מה מה שהיה קשור לדת התקיים במחתרת. רשת האינטרנט היתה בחיתוליה ובקובה ודאי לא פעלה, אפי' להוציא שיחות טלפון היה בגדר של משימה כמעט מחתרתית. שלושה ימים שוטטתי ברחובות הוואנה, מנסה להסתיר את זהותי הדתית -ישראלית. (ישראלים לא הורשו אז להיכנס לקובה) ניסיתי לאתר את האתרים היהודיים אלו ששרדו, בעיקר אלו ששרדו והולאמו.

עברתי מסמטה לסמטה, עד שעיני צדה במבנה שצורתו הזכירה בית כנסת, נכנסתי בהססנות פנימה, לרגע התאכזבתי. האולם המרכזי שימש כמכון כושר פעיל. המשכתי לשוטט בבנין, חושיי אמרו לי: יצחק יש פה משהו.

המבנה העתיק שראה כרמלי.

בהמשך דבריו מספר: ירדתי גרם מדרגות חשוך שהוביל אל אולם צדדי מואר. למרות שהסתובבתי לבדי, הרגשתי כי מישהו מוביל אותי. מאחורי דלת פשוטה שפתחתי נגלה בית הכנסת הספרדי שידע ימים יפים יותר.

ראשיתה של הקהילה היהודית בקובה שמנתה 20,000 יהודים, נוסדה ע"י לואיס דה טורוס שותפו של קולומבוס מגלה אמריקה. בהמשך הצטרפו יהודים שברחו מספרד וברזיל.

בסיום סיפורו מתרגש כרמלי ומתאר: פתחתי במתח את ארון הקודש, לא ידעתי מה יש בתוכו. אור יקרות זוהר נגלה לעיני. שישה ספרים עטופי פרוכת מרשימה ועטורים ברימונים ובכתרים מכסף, עדות לקהילה שהיתה.

היום, לאחר עידן קאסטרו ולאחר שיפוצים פועל במקום מנין קונסרבטיבי בשבת.

שבת שלום

יצחק כרמלי עיתונאי מרצה וחוקר תפוצות ישראל.

יצחק כרמלי ירדן ספר תורה ספר תורה עתיק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד