"תחנות הדלק מוכרות לנו מים מזוהמים"

בקשה לתביעה ייצוגית: התחנות מוכרות מים מינרליים בסמיכות לאדי דלק ושאר מזהמים • בעבר הושגה פשרה שאילצה את חברות הדלק לשים את המים בכלובים

תחנת דלק בישראל // צילום: יהושע יוסף // תחנת דלק בישראל // צילום: יהושע יוסף

בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה אתמול נגד שש מפעילות של תחנות דלק לבית המשפט המחוזי מרכז, בטענה שאלה מוכרות מים מזוהמים המסוכנים לבריאות.

לטענת המבקשים, התחנות מוכרות מים מינרליים בסמיכות למשאבות הדלק, תוך חשיפה לאדי דלק ולמזהמים אחרים, דוגמת הפחמימנים שנפלטים מצינור הפליטה, ולקרינת השמש. 

בבקשה נכתב כי "המים המינרליים מוצבים לרוב בין משאבות הדלק או בכל מקום אחר בחנויות הנוחות ותחנות התדלוק, בחשיפה לאדי דלק ולמזהמים אחרים. בחשיפה זו יש למשיבות למעשה אינטרס מסחרי ברור המורכב משני ראשים: הצרכן שמתדלק חשוף לבקבוקי המים ובכך הנתבעות 'מגדילות' את היקף המכירות וכן הנתבעות 'חוסכות' את שטח האחסון של ארגזי המים, בהינתן שבלאו הכי חנויות הנוחות אינן רחבות היקף במיוחד".

כתב התביעה נתמך בחוות דעתה של ד"ר חגית אולנובסקי, מומחית לניהול סיכונים, לבריאות ולסביבה. בהתאם לחוות דעתה, אופן האחסנה של בקבוקי המים גורם לזליגה מוגברת של חומרים כימיים מהפלסטיק אל המים שבבקבוק. מדובר בבקשה לתביעה שמתייחסת לכל מי שרכש מים מתחנות דלק בשבע השנים האחרונות.

יש לציין כי בשנת 2011 היתה תביעה נגד דלק, פז וסונול, שהסתיימה בהסדר פשרה. אז התחייבו החברות להניח את המים בכלובים. לטענת התובעים, תחנות רבות לא עושות זאת, ובכל מקרה הכלובים אינם מונעים, לדבריהם, את הנזקים במדוברים.

התביעה הייצוגית הוגשה על ידי עו"ד יוסף־חי אביעזיז, המכהן כסגן יו"ר ועדת תובענות ייצוגיות בלשכת עורכי הדין, ועו"ד שלמה יהושע לוי. החברות טרם קיבלו את כתב התביעה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר