חיים סדובסקי, לי לחיאני // צילום: ארכיון, דרור ארצי ג'יני (מתוך יוטיוב) // "פרסם האשמות ונאצות לפיהן היא וחברותיה מעורבות ברצח"

עד ההגנה יפצה את חברתה של תאיר ראדה

ד"ר חיים סדובסקי הגן בבית המשפט על רומן זדורוב • הוא יפצה את לי לחיאני לאחר שכינה אותה "רוצחת" • "עוול גדול נגרם לה ולחברותיה", קבע השופט

שופט בית משפט השלום בראשון לציון מוטי פירר קבע כי ד"ר חיים סדובסקי, עד מטעם ההגנה במשפט רצח תאיר ראדה ז"ל, ישלם פיצוי של 36,000 שקלים ללי לחיאני, בת כיתתה של ראדה ז"ל, אחרי שהוביל ברשת האינטרנט טענת קונספירציה לפיה לחיאני, כיום בת 26, היא "הרוצחת" האמיתית או בעלת ידע כי בת כיתה אחרת היא "הרוצחת".

השופט פירר מבית משפט השלום בראשון לציון מצא כי אמירות ד"ר סדובסקי בצ'אטים שניהל, בהן "אם יכלאו את התובעת ואת חברתה בכלא, יקבלו תוך חמש דקות את הסיפור האמיתי מאחורי הרצח", מהוות לשון הרע. כך גם אמירתו כי "יש נגדן אינסוף ראיות נסיבתיות, והן שקרניות".

בשיחה שקיים עם אדם נוסף קרא ד"ר סדובסקי לתובעת ולחברתה "שקרניות", ועל עדותן במשפט אמר כי הן "מספרות סיפור כמו פסיכופתיות מצויות. הן מאוד שרמנטיות וגורמות לבן אדם להאמין בהן". השופט ביקר את סדובסקי על כך שכתב ספר על הפרשה, יצר סרט תיעודי, וניהל קבוצת פייסבוק ובה רבע מיליון חברים ששימשה להפצת "תיאוריית הבנות הרוצחות", בלי ששוחח עם לחיאני, התובעת, ולו פעם אחת, ובלי שבירר את הדברים שפרסם. בשל העניין הציבורי בפרשה, קבע השופט כי אמירות רבות אחרות שהוצגו, גם כאלה שבהן נאמרו דברים קשים על התובעת מפי סדובסקי, ייהנו מהגנה הנקראת "הגנת האמת המורחבת". 

בפסק הדין ציין השופט פירר: "הנתבע ועוד אחרים כמותו סברו כי חטאו רשויות החקירה והפרקליטות, וכי שגגה נפלה לפני בתי המשפט - המחוזי והעליון - בהרשיעם את רומן זדורוב. לדעתם, האחרון נמק עד היום בכלאו ללא עוול בכפיו. אכן, הזכות להשמיע ביקורת ציבורית כלפי רשויות השלטון והחוק, לרבות בתי המשפט, היא סימן היכר לדמוקרטיה ואף תנאי לקיומה, דא עקא שבדרכם זו גרמו הנתבע וחבריו נזק וצער רב לתובעת ולחברותיה. רוב פרסומיו של הנתבע נשוא תובענה זו נמצאו מותרים או מוגנים למעט שלושה, אשר נמצאו חורגים מתחולת ההגנות הקבועות בחוק ופגיעתם בתובעת נמצאה גדולה מהדרוש לצורך השמעת הביקורת הציבורית", כתב השופט.

תאיר ראדה ז"ל // צילום: אנצ'ו גוש- ג'יני
תאיר ראדה ז"ל // צילום: אנצ'ו גוש- ג'יני

באשר ללחיאני: "לבי על התובעת, אשר בהיותה נערה צעירה איבדה באבחת סכין חברה טובה. מדובר בפרשת רצח נוראה אשר זעזעה את הבוגרים והקשוחים שבציבור הישראלי ולא הותירה אדם אדיש, על אחת כמה וכמה את חברותיה הקרובות של תאיר. איתרע מזלה של התובעת והיא נכחה בזירת הרצח בסמוך למועד התרחשותו. ניתן אך לדמיין את סיוטי הלילה ואת הקשיים הנפשיים הנובעים מכך. אולם לאחר כל אלו, מוצאת היא את עצמה נאלצת להתמודד שנים כה רבות עם האשמות ונאצות לפיהן היא וחברותיה מעורבות בדרך כלשהי ברצח חברתן".

עו"ד רון לוינטל, שייצג את לחיאני, אמר לאחר קבלת פסק הדין: "מי רצח את תאיר ראדה ז"ל אין אנו יודעים בוודאות כל עוד תלויה בקשה למשפט חוזר, אך מי רצח את ילדותן של חברותיה אפשר לדעת. סדובסקי ואחרים עשו עוול גדול ומתמשך ללי לחיאני, כפי שגם התרשם השופט, וכפי שהעידו עדים, שהיו מנהלים בקבוצות הפייסבוק שלו. הוא ועדת מעריציו, אשר רמזו ללא הרף לתיאוריית קונספירציה של "הבנות הרוצחות", הניחו סוף סוף ללחיאני רק כשאיתרו את א"ק, וכעת הם עוסקים בהשמצות כלפיה. ניתן היה לנהל מאבק למען שחרור זדורוב גם בלי להשמיץ ילדה בת 13 ובלי לטעון שהיא וחברתה הטובה רצחו עם סכין את בת כיתתם, דבר שהוא הבל מוחלט, וליווה את לחיאני לכל אורך שנות ילדותה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו