צפו: מסיבת העיתונאים של העצמאים

ארגוני העצמאים כינסו הבוקר (יום רביעי) מסיבת עיתונאים ודרשו שתתקבל החלטה על פיצוי לעסקים לפני החלטה על סגר - אם תהיה כזאת. הם הכריזו כי במציאות הקיימת - לא יסגרו את העסקים גם אם זו תהיה החלטת הממשלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עשרות ראשי ארגונים כלכליים הגיעו לבית סוקולוב, בשם עצמאים רבים מענף המסעדנות, תרבות, מכוני כושר, התאחדות בעלי המלאכה, ספרים, ועוד.
2 צפייה בגלריה
עצמאים כנס להב קורונה
עצמאים כנס להב קורונה
רועי כהן. "איבדנו אמון"
(צילום: מוטי קמחי)
עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים להב, תקף את התנהלות שר האוצר ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו: "בגל הראשון בקושי הצלחנו להחזיק את הראש מעל המים, בגל השני אנחנו נטבע. שר האוצר נמנע מלהיפגש איתנו ומספר בתקשורת שהכל רגוע, אם לא יושג מתווה פיצוי לפני הסגר, אתם תראו אותנו ברחובות. איבדנו אמון בממשלה, במוצ"ש נגיע לבלפור, לא ימין ולא שמאל - נלחמים על הצדק, על הזכויות ועל הפרנסה.
"אדוני ראש הממשלה בנימין נתניהו, במציאות הקיימת בעלי העסקים לא יסגרו את העסקים שלהם. איבדנו אמון בכם, בלגיטימיות של ההחלטות שלכם, בהתנהלות שלכם כלפינו, הזלזול הזה ימיט אסון על כלכלת ישראל. המגזר העסקי לא ישתף פעולה עם הממשלה".

"אלפים יפוטרו בסגר נוסף"

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה, הוסיף: "זו ממשלה מנותקת, בלי תקציב, בלי רכש כחול לבן, לא ניתן עוד שיתעללו בנו העסקים הקטנים והבינוניים, אין פיצוי מראש - אין סגר. סיימנו להתחנן מראש. לא נהיה שק החבטות של הממשלה המבולבלת הזו עוד. ככה לא מנהלים עסק ובטח שלא מדינה".
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים התריע כי "סגר כעת, גם אם יהיה קצר יביא לסגירה של מעל 2,000 עסקים בתעשיית המסעדות והברים ופיטוריהם של 20 אלף עובדים. לאחר שהמסעדנים הבינו, כי התוכניות השונות לפיצויים הן כישלון קולוסאלי, קיים ספק רב אם הם ימלאו אחרי גזירה של סגר, בניגוד לסגר הראשון בו צייתנו להוראות הממשלה בצורה מושלמת".
אסתי זקהיים, יו"ר שח"ם (ארגון השחקנים בישראל) ציינה כי "בעת הזו, כשעולם התרבות חוזר להופעות ומתחיל להתאושש, סגר נוסף יהיה בבחינת מכת מוות לעצמאים שחצי שנה ישבו בבית ושיוועו לעבודה. סגר כזה ידרדר את כל עולם התרבות לתהומות שלא נוכל להיחלץ מהם. אם יוצאים לסגר נוסף, צו השעה הוא להקדים תרופה למכה ולהיערך מבחינת מתווה פיצויים ראוי".
2 צפייה בגלריה
אסתי זקהיים כנס להב עצמאים קורונה
אסתי זקהיים כנס להב עצמאים קורונה
אסתי זקהיים."סגר נוסף יהיה מכת מוות לעצמאים"
(צילום: מוטי קמחי)
נועם לוי, יו"ר התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים: "במידה ויהיה סגר נוסף בחגים, אני צופה שענף האירועים יקרוס טוטאלית. אנחנו פועלים בתנאים מחמירים ובריאות הציבור היא נר לרגלינו. הסכנה היא שסגר בחגים יגביר את תופעת החתונות הפיראטיות הנערכות על ידי גורמים לא מורשים, ללא ניסיון בקיום אירועים וללא פיקוח. אנחנו מייצגים בענף מאות אלפי משפחות שלא עבדו זמן רב ובסגר נוסף אני חושש שלא יהיה למשפחתם יכולת לחגוג בשולחן החג השנה".
לדברי ניר עוז, יו"ר ארגון ארגון מנהלי בריכות שחיה מרכזי ספורט ונופש ישראל, "ב-27 במאי פתחו את בריכות השחייה ומרכזי הספורט בתפוסה של 50% של כמות משתמשים עם הגבלות חמורות של פעילות קייטנות, אירועים ושיעורי שחיה. בנוסף לכך מתקנים רבים לא אושרו לפתיחה, כמו בריכות הפעוטות, סאונות, ג'קוזים והגבלה במלתחות. עם החזרה לעבודה בצל הקורונה נאלצנו להחזיר כספים רבים למנויים ולחלקם להקפיא את המנוי לשימוש לתקופה נוספת. אין אנו יכולים להתמודד עם סגירה נוספת. חייבים לקבל פיצוי מראש על כל סגירה נוספת. קדימה ולא אחורה, כי אין לנו יכולת מימון".
תומר מור, מנכ"ל מסעדנים חזקים ביחד, אמר כי "אנו מתנגדים בתוקף לסגר החגים המתוכנן אשר ישבית מדינה שלמה ויפגע אנושות בפרנסת רבע מליון עובדים ויחזיר אותנו למציאות כלכלית קשה. המדינה יודעת מה הם מוקדי ההדבקה המרכזיים ובאיזה מגזרים. הבחירה לפגוע במגזר המסעדות, בתי הקפה והברים על ידי סגר תוביל לחורבן של התעשייה הזו. שילמנו מחיר יקר בסגר של הגל הראשון ונאבק בהחלטה זו כי חייבים לשמור על פרנסתנו והפרנסה של העובדים שלנו ומשפחותיהם. המדינה הוכיחה שאת כספי הפיצויים לתעשיית המסעדות היא לא יודעת להעביר בזמן הנדרש ולכן לרבים מהעסקים בענף לא תהיה ברירה אלא להישאר פתוחים".
מור גם קובל על כך שעובדים נמצאים בבידוד על חשבונו של המעסיק. "המדינה שולחת את העובדים לבידוד. הם לא חולים אבל חייבים להישאר בבית שבועיים והמעסיקים צריכים גם לספוג את המשך תשלומי השכר לעובדים הללו ובמקביל לגייס עובדים חדשים, להכשיר אותם, כאשר הקושי האמיתי הוא לגייס עובדים למסעדות למשל. עובדים בחל"ת מעדיפים לשבת בחוף הים ולקבל דמי אבטלה עד סוף יוני 2021, הם מסודרים. אבל מה על המסעדנים? איך הם ישרדו?".

שר האוצר יפגש עם נציגי המגזר העסקי

בתוך כך, שר האוצר כץ הודיע כי יכנס מחר דיון חירום עם נציגי המגזר העסקי, לקראת ישיבת קבינט הקורונה שתתקיים מחר וצפויה לעסוק בקבלת החלטות בעלות משמעות רבה לפעילות המשק הישראלי.
כץ אמר כי "אני מתנגד להטלת סגר כללי. הטלת סגר כללי על המשק תהיה טעות ותפגע אנושות בכלכלה הישראלית, שנמצאת בשלבי התאוששות וחזרה לעבודה. אשמע מחר בקשב רב את דברי נציגי המגזר העסקי ואייצג אותם בדיונים הצפויים. פרשנו רשת בטחון נרחבת לשכירים, לעצמאים ולבעלי העסקים, שפועלת היטב, כדי לאפשר להם לצלוח את התקופה הקשה, עד לחזרת המשק הישראלי לפעילות מלאה.
"בנוסף לכך, אנחנו מאשרים כעת תקציב המשכי לשנת 2020, שיאפשר למשרדי הממשלה להגביר את פעילותם בתחומים חשובים, וכל מגבלה נוספת שתוטל כעת תפגע קשות בתהליך חשוב וחיוני זה".