צפו: שר האוצר, ישראל כץ, בריאיון לאולפן ynet
(צילום: אלי מנדלבאום, שחר גולדשטיין)

המשבר באוצר: בימים אלה של אין תקציב, אין ישיבות ממשלה, אין דיונים בוועדת השרים לחקיקה, אין חשב כללי ומהיום יש בקושי ממלא מקום זמני לראש אגף התקציבים, משרד האוצר שרוי בכאוס שלא היה כמוהו. כדי לצאת מהמשבר הזה, שר האוצר ישראל כץ יצטרך לשנות כיוון ב-180 מעלות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במערכון הידוע של הגשש החיוור מסופרת הבדיחה: "שר האוצר נכנס למסעדה רומנית, ואוכל מרק צ'ורבה. פתאום נכנס שר הפנים. אז השר הפנים שואל אותו: 'כמה?'. אז שר האוצר אומר לו: 'שבע'. אז שר הפנים שואל אותו: 'מה שבע?'. אז שר האוצר אומר לו: 'מה כמה?'".
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
זה בדיוק המצב במשרד האוצר עשרה ימים לפני ראש השנה, 107 ימים לפני מועד אישור תקציב המדינה, שאיש עדיין אינו יודע לכמה זמן הוא יהיה, ופחות מארבעה חודשים לפני סיום שנת הכלכלה האבודה 2020 - שום דבר לא ידוע ולא ברור במשרד הזה. לא כמה ולא שבע.
מעולם לא היה מצב כזה. למדינה אין תקציב כבר תקופה ארוכה, המדינה פועלת כל חודש לפי אחד חלקי 12 מתקציב ישן, שחוקק לפני שנתיים וחצי, במרץ 2018. באגף התקציבים - שראשו התפטר בליווי מכתב האשמות חמור כלפי השר - יושבים עשרות עובדיו ולא יודעים עדיין מתי בעצם יתחילו להכין את תקציב המדינה הבא ולכמה זמן הוא יהיה בתוקף. האם רק לשמונה ימים - בין ה-23 בדצמבר ל-31 - או לשנה ושבוע, עד לסוף שנת 2021.
3 צפייה בגלריה
שאול מרידור
שאול מרידור
התפטר עם מכתב האשמות חמור. ראש אגף תקציבים לשעבר באוצר, שאול מרידור
(צילום: עמית שעל)
ובערפל הזה, בשבוע החם ביותר של השנה, מתמנה ממלא מקום זמני לראש אגף התקציבים שהתפטר, שאול מרידור. ממלא המקום הוא סגנו של מרידור ויד ימינו עד לשבוע האחרון, יוגב גרדוס, שבעבר שיגר גם הוא, יחד עם ארבעה הסגנים האחרים, מכתב חריף לשי באב"ד, המנכ"ל של השר הקודם, משה כחלון.

הכאוס במשרד ממשיך

בימים קשים אלה למשק, למשרד האוצר ולמדינה ללא תקציב, ראוי היה למנות מיידית לתפקיד החשוב ביותר במשרד האוצר ממונה קבוע ולא זמני. כן, זה יכול להיות גם גרדוס, בעל הניסיון באגף התקציבים. למנות כעת ממלא מקום, שלא ברור אם יכהן בתפקיד הזה בעת הגשת התקציב לאישור הממשלה והכנסת, זהו המשך הכאוס במשרד הכלכלי החשוב הזה.
3 צפייה בגלריה
יוגב גרדוס, מ"מ ראש אגף תקציבים באוצר
יוגב גרדוס, מ"מ ראש אגף תקציבים באוצר
יוגב גרדוס, מ"מ ראש אגף תקציבים באוצר
(צילום: משרד האוצר)
וכך, באמת שאיש במשרד האוצר לא יודע מה יהיה כאן ומה ילד יום. מה שבע? מה כמה? - כל כך אקטואלי למצב המביך הזה. ראש אגף התקציבים פרש לפתע, החשב הכללי, רוני חזקיהו, התפטר עוד לפניו, ואין לאיש מושג מי ינהלו את חצי טריליון השקלים של תקציב המדינה הבא, אם יהיה לשבוע ואם יהיה לשנה ושבוע.

בולדוזר? יותר כמו טרקטורון

ישראל כץ כונה במשרד התחבורה "הבולדוזר" ולא בכדי. במשך עשר שנים נראו תוצאות השקעות הענק בכבישי הארץ ובמסילות הברזל החדשות בה. כץ זכה לשבחים, אף כי לעתים גם בדברי ביקורת, אך העשייה נראתה בכל רחבי הארץ.
עד עכשיו, במשך 110 הימים של "הבולדוזר" במשרד האוצר, מהלכיו נראים יותר כמו של טרקטורון, רחוק מאד מהבולדוזר המוכר. הריבים עם בכירי המשרד, התקציב שלא מתגבש, המינוי הזמני בצמרת המשרד ואי קיומה של תוכנית כלכלית סדורה ליציאה מהמשבר, רחוקים ממה שהורגלנו אליו בעידן כץ במשרד התחבורה.
מה שדרוש כעת זאת יציאה לדרך חדשה של עשייה, בלי תוכניות זמניות ומינויים זמניים, ובאופן מיידי. גיבוש תוכנית תלת-שנתית ליציאה סדורה מהמשבר, לצד עשרות רפורמות כלכליות הדרושות למשק בדחיפות, וכמובן גיבושו המיידי של תקציב מדינה עד סוף 2021, שיסלק את אי הוודאות, המחלה הקשה ביותר של כל משק.
כל אלה הם כורח המציאות בימי טרום חגי תשרי. אם כץ יעבור מהטרקטורון שוב לנהוג בבולדוזר - משרד האוצר, המצוי בימים הקשים ביותר שלו זה שנים רבות, יחזור לימיו הטובים מפעם.