סערת התקציב והבלאגן באוצר: בעקבות דחיית ההצבעה על התקציב לשנת 2020 והתפטרותו של ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, התכנסה היום (שני) הוועדה לענייני ביקורת המדינה, בראשות ח"כ עפר שלח, לדון בהיערכות האוצר בהכנת התקציב ובהצבעה על בקשה ממשרד מבקר המדינה שיבדוק את תהליך הכנת התקציב לשנת 2021.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יו"ר הוועדה שלח אמר בפתח הישיבה: "מתגלגל לנגד עיננו אחד המחזות החמורים בתהליך הכנת תקציב מדינה בעיצומו של משבר כלכלי אדיר. בזמן שצריכים להוציא את המדינה ממשבר הקורונה כשיש מאות אלפי מובטלים בעם, נופלים הארזים במשרד האוצר - החשכ"ל סיים את תפקידו, והממונה על התקציבים פורש בטריקת דלת עם מכתב חסר תקדים בחומרתו שאילו כל הדברים שם נכונים, הם גובלים במעילה בכספי הציבור".
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
מ"מ ראש אגף התקציבים החדש, יוגב גרדוס, אמר כי "עבדנו על תקציב 2020 והגשנו את טיוטת חוק ההסדרים כבר לפני חודשיים. התקציב לא עלה לאישור. כעת אנו עובדים על המסגרת שאושרה בחוק לתקציב 2020. בנוגע לתקציב 2021, שר האוצר אמר שמיד לאחר אישור התכנית המפורטת בממשלה תחל העבודה על התקציב".
בהתייחס לשאלת יו"ר הוועדה, "כיצד מתפקד אגף כה חשוב באוצר שמי שעמד בראשו מתפטר ומותיר מכתב חסר תקדים בהאשמות חמורות וקשות כנגד תהליך ההחלטות במשרד ודרישה לכתיבת נתונים שגויים", הגיב גורדוס: "אגף תקציבים בנוי מ-60 כלכלנים שקמים כל בוקר כדי לעשות עבודתו. זה לא נעים מה שקרה. נעמוד בו וממשיכים הלאה. ידענו עליות ומורדות במהלך השנים וככל שירצו את שירותינו נדע לעשות זאת".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ח"כ עפר שלח
(צילום: אורן בן חקון)
בסיום הישיבה, הצביעו חברי הוועדה על בקשת הוועדה בדרישה ממבקר המדינה לבצע בדיקה על תהליך הכנת התקציב לשנת 2021. חברי הקואליציה, שהם הרוב בוועדה, הצביעו נגד - והבדיקה לא תבוצע. בעד הבקשה הצביעו, יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח, חברי הכנסת, אלי אבידר, סעיד אלחרומי וקארין אלהרר. נגד הבקשה הצביעו חברי הכנסת, אוריאל בוסו, עוזי דיין, אליהו חסיד, שלמה קרעי ומיכל שיר.
ח"כ שלח אמר בתום ההצבעה: "מכבד את חברי הקואליציה על חובתם הקואליציונית שהגיעו להצבעה. אבל מי שהיה בדיון ראה תמונה שבה אין תקציב מדינה, לא מכינים אותו אפילו וכל צמרת האוצר מתפטרת - בשביל זה קיים מוסד מבקר המדינה ובשביל זה יש ועדה לביקורת המדינה".