"צפון קוריאה היא לא כמו שום מדינה עלי אדמות. בזמן שאנשים שגרים בקובה או איראן מודעים לעובדה שהמשטר שלהם שונה מאחרים וזה אולי גורם להם להרגיש לא בטוחים, המצב בצפון קוריאה שונה. מדובר במדינה שמנותקת לחלוטין משאר העולם".

יאונמי פארק, פעילה חברתית בת 26 המתגוררת בשיקאגו, התייחסה לאחרונה לחלק מהזיכרונות הקשים ביותר שלה מארץ מולדתה. בריאיון לאתר ה-NY Post, היא תיארה כיצד נמלטה יחד עם אמה מצפון קוריאה כשהייתה רק בת 13 ונאלצה להתמודד עם סכנות רבות בדרכה אל החופש.

View this post on Instagram

A post shared by Yeonmi Park 박연미 (@yeonmi_park) on

נולדה בשנת 1994 למשפחה עם שתי בנות, פארק גדלה תחת משטרו של קים ג'ונג איל. לטענתה, לקח לה המון זמן להבין שהיא תלויה בגחמותיו של רודן אכזר ומופרע. "כשגדלתי שם, בכלל לא הבנתי עד כמה אני מנותקת משאר העולם", סיפרה. "לא היה לי מושג שאני מתפללת כל יום עבור דיקטטור צמא דם".

"הייתי רואה אנשים מתים מרעב כל הזמן"

פארק מספרת שבצעירותה לא היו לה חברים, לפחות לא במובן המילולי של המילה. היא ושאר עמיתיה לכיתה נהגו לכנות זה את זה "קומרד" (עמית או חבר בלקסיקון של המפלגה הקומוניסטית), אבל אף אחד מהם לא העריך או חיבב אחד את השני.

"חברות היא קונספט זר לאנשים בצפון קוריאה", סיפרה. "בבית הספר היסודי אתה לומד לספור לפי השיטה המטרית של 'האמריקאים הממזרים' ועובר 'שיעורי ביקורת', בהם אתה תוקף את החולשות של עמיתיך לכיתה בשביל לעודד ריחוק וחוסר אמון אחד בשני. אין חיבה או אהבה מאף אחד. מלמדים אותך להפגין חיבה ואהבה רק כלפי המנהיג העליון – במקרה שלי, כלפי קים ג'ונג איל".

פארק מוסיפה שבילדותה אמרו לה שהמנהיג העליון ניחן בכוחות מיוחדים, כמו היכולת לקרוא את מחשבותיהם של בני האדם. הטענה הזו כשלעצמה גרמה לרבים לחיות בפחד מפני הרודן, שנהג להרעיב את בני עמו באופן קיצוני. פארק נזכרה במהלך הריאיון איך בצעירותה היא ושאר בני משפחתה נהגו לאכול חרקים רק בשביל שלא למות מרעב. "הייתי רואה אנשים גוועים ברעב כל הזמן", סיפרה. "אפילו סבתי ודודי מתו כתוצאה מתת תזונה. זה היה נורמלי לחלוטין לראות את גופותיהם של אנשים ברחובות – גם עבורי. מעולם לא ייחסתי לזה חשיבות כלשהי".

היא ממשיכה: "הייתי בשכונות העוני הקשות ביותר ברחבי העולם, אבל שום דבר לא משתווה לעוני והרעב של תושבי צפון קוריאה. זה משום שהממשלה בוחרת להרעיב את העם. אם המדינה הייתה משקיעה רק 20 אחוז מהעלות של תוכנית הגרעין, ששוויה מוערכת בעשרות מיליארדי דולרים, אף אחד במדינה לא היה מת מרעב. זה לא מה שקורה. שושלת קים בוחרת להרעיב את התושבים".

View this post on Instagram

A post shared by Yeonmi Park 박연미 (@yeonmi_park) on

View this post on Instagram

A post shared by Yeonmi Park 박연미 (@yeonmi_park) on

פארק ואמה ברחו מצפון קוריאה לסין בשנת 2007 דרך נהר יאלו אשר בצפון-מערב המדינה. בצד השני של הגבול, הן נחטפו על ידי סוחר בני אדם שאנס את אמה של פארק ומכר את שתיהן לאיש עסקים מקומי בעבור כמה מאות דולרים. בעזרתם של מיסיונרים נוצרים, השתיים נמלטו מסין למונגוליה ומשם, הצליחו למצוא את דרכן לדרום קוריאה – שם הן פגשו את אחותה הגדולה של פארק שנמלטה גם היא כמה חודשים קודם לכן. בשנת 2014, פארק היגרה לניו יורק, שם היא החלה לפעול נגד המשטר של קים ג'ונג און.

ככל הידוע לה, כמעט כל בני משפחתה עדיין נמצאים בצפון קוריאה – שם לא ברור מה עלה בגורלם. "אני לא יודעת אם הוציאו אותם להורג או שלחו אותם למחנות העבודה", סיפרה פארק. "מהבחינה הזאת, אני עדיין לא אישה חופשיה. למרות כל הזוועות שעברתי, אני עדיין מרגישה שהרודן הזה יכול לשלוט בי. אני חושבת על זה הרבה".

6 שנים חלפו מאז שפארק הגיעה לארה"ב והיא ממשיכה לפעול נגד המשטר בצפון קוריאה. לאחרונה, היא אפילו קראה לקהילה הבינלאומית לגנות את ממשלת סין על כך שהיא משתפת פעולה עם קים ג'ונג און. היא התייחסה לשמועות לגבי מצבו הבריאותי של קים ג'ונג און והבטיחה, על פי המקורות שלה בפיונגיאנג, שהוא בריא לחלוטין למרות הדיווחים שהוא שקע בתרדמת.

על אף ניסיון החיים הטרגי שלה, פארק מדגישה שהיא מוקירה תודה על כך שנולדה בצפון קוריאה. היא מסבירה: "אם לא הייתי נולדת אל תוך חיים של דיכוי וחושך, לא הייתי מסוגלת לראות את האור במקום שבו אני נמצאת היום. בתקופה הנוכחית, מרגיש לפעמים שאנשים רואים רק את החושך בכל מקום, אבל אני ממשיכה לראות הרבה אור. אני מוקירה תודה על כך שחוויתי את החיים במדינה שהיא כמו פלנטה אחרת".