הצעת חוק חדשה מציעה להכיר במעמד חוקי של עוסק זעיר, שימנע ממי שרווחיו נמוכים מאוד ביורוקרטיה רבה. את ההצעה, שתידון בוועדת השרים לחקיקה, הגיש ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) ומטרתה להפחית את הנטל הרגולטורי על מאות אלפי עסקים בעלי הכנסות נמוכות.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כיום, עוסק שהכנסותיו אינן עולות על 60% מהשכר הממוצע במשק, כ-11,500 שקל לחודש ברוטו, נדרש לפתוח תיק במס הכנסה, במע"מ ובביטוח הלאומי, אף שבפועל לרוב לא יידרש לשלם מס הכנסה מהכנסותיו או לגבות מע"מ על עסקאותיו. כדי לצמצם את חסמי הפתיחה של עסקים זעירים ולפשט את ההליך מוצע לקבוע מעמד עוסק זעיר של מי שהפדיון השנתי מעיסוקיו אינו עולה על 60% (עד כ-7,000 שקל בחודש) מהשכר הממוצע. עוסק זעיר יהיה פטור מגביית מע"מ על עסקאותיו וידווח על הכנסותיו באמצעות מערכת מקוונת שתחסוך את פתיחת התיק.
1 צפייה בגלריה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
ביטוח לאומי
(צילום: יריב כץ)
בנוסף, מוצע כי עוסק זעיר, שהפדיון מעיסוקו כעוסק זעיר בשנת המס בצירוף שאר הכנסותיו מיגיעה אישית באותה שנה אינם עולים על 60% מהשכר הממוצע, יהיה פטור מתשלום מס הכנסה וישלם 5% מהכנסותיו לביטוח הלאומי בעבור דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.
החוק נועד להסיר חסמים ולאפשר התקשרות יעילה עם עוסקים זעירים המתקשרים עם בתי עסק אחרים בהעסקה חלקית ומוגבלת, ולעיתים מטפלים בלקוחות רבים במקביל. אחד החסמים הרגולטוריים העומדים בפני העוסק הזעיר הוא החשש כי התקשרות עימו תיצור יחסי עבודה בינו ללקוח ותחייב את הלקוח בעלויות נוספות ובחובות סוציאליות. החשש מהתקשרותם של לקוחות - שברוב המקרים הם עצמם עסקים - עם עובד זעיר גדל עוד יותר מכיוון שיחסי העבודה אינם מוגדרים בחוק. החשש מהתקשרות עם העוסקים הזעירים הוא כיום חסם משמעותי בעבורם ופוגע בהכנסתם; וחסם בעבור עסקים המבקשים להתקשר איתם.
מטרת החוק היא לאפשר לעוסק הזעיר להתקשר עם לקוחות באופן שלא יהיה ספק כי הוא פועל כספק או נותן שירות עצמאי, בלי ליצור יחסי עבודה ובלי שיתחייבו בחובות העובד והמעביד.
עם זאת, מוצע כי במקרים מסוימים יוכלו הצדדים לסתור את האקסיומה שאין מדובר ביחסי עובד ומעביד. בנוסף, מוצע כי הסמכות לדון בסכסוכים שבין הצדדים לעסקה יהיו בבתי המשפט האזרחיים הרגילים ולא בבתי הדין לעבודה העוסקים בסכסוכי עבודה.