סכסוך עבודה מתמשך צפוי לגרום למחסור במוצרי עוף והודו בחגים: הרופאים הווטרינרים ישבתו החל מיום שני הקרוב, 6 בספטמבר. בלי פיקוח לא תהיה שחיטה למעט למניעת צער בעלי חיים. "זאת פגיעה אנושה בהכנות לחגים", טוענים במשחטות. "העובדה תיפסק ולא יהיו מוצרים לחג". צפי גם למחסור בבקר משחיטה מקומית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הוועד שלח הודעה מטעם ההסתדרות, לעומדת בראש התאגיד ד"ר תניב רופא, המיידעת אותה על השבתת עבודת הפיקוח בכללותו החל מיום ראשון בבוקר. מאוחר יותר נדחתה ההשבתה ב-24 שעות לשני בבוקר.
1 צפייה בגלריה
מוצרי עוף
מוצרי עוף
מוצרי עוף
(צילום: מוטי קמחי)
הסיבה: ב-3 במרץ החל לפעול תאגיד הפיקוח הווטרינרי, אחרי שהפיקוח הוצא ממשרד החקלאות. עקב כך תנאי העסקת העובדים שונו.

"פגיעה מתמשכת בעובדים"

במכתב שנשלח למנכ"לית נכתב: "הוועד והאיגוד המקצועי בהסתדרות פועלים בכל דרך על מנת להביא להסדרת תנאי קליטת העובדים, תנאי העסקתם והסכם פרישה, בהתאם למסמך העקרונות הנוגעים לתנאי העסקת העובדים בתאגיד הפיקוח הווטרינרי וכן להסדרת בעיות שכר לטענת העובדים".
בנוסף נכתב, כי "ניסיונות אלו להסדרת תנאי העובדים החלו עוד בחודש ספטמבר 2019 טרם תחילת פעילותו של התאגיד מול מנהלת ההקמה. למרות החודשים הרבים שחלפו ונושאים מהותיים שטרם הוסדרו, גילתה נציגות העובדים אחריות והבנה לקשיים של תאגיד חדש בהקמה. עד עצם היום הזה הופגן איפוק מרבי ולא ננקטו כל צעדים מול הפגיעה המתמשכת בעובדים.
"יתרה מזאת, נציגות העובדים משתפת פעולה באופן מלא עם התאגיד ועשתה כל שביכולתה ליצירת שקט תעשייתי, בתקווה כי בכך יתוקנו הליקויים ותיפסק הפגיעה המתמשכת בעובדים. למרות כל זאת, לא רק שאנו עדים לפגיעה מתמשכת בעובדים, נדהמנו לגלות בימים האחרונים כי הנהלת התאגיד פועלת באופן חד צדדי וללא הסכמת נציגות העובדים תוך פגיעה נוספת וחמורה בזכויות העובדים.
הרופאים הווטרינריים טוענים, כי "צעדים חד צדדיים אלה ונושאים נוספים, כפי שיפורטו, התגלו חלקם באקראי ע"י עובדים בתלוש השכר האחרון שלהם ובמהלך החודשים האחרונים ואחרים נידונים מזה חודשים רבים ללא פתרון:
"1. הפחתה חד צדדית של שכר רופאים וטרינריים אשר עברו לתאגיד מהרשויות המקומיות. הפחתה זו נעשתה בהיעדר סמכות תוך התעלמות מוחלטת מהליך תקין המקובל בעת שעולה חשש לחריגות שכר לכאורה. זאת ללא כל שיח מוקדם עם נציגות העובדים וללא מתן אפשרות לטיעון העובדים.
"2 .קביעת ותק לעובדים באופן שרירותי תוך התעלמות מוחלטת מהוותק; בפועל של העובדים.
"3. תשלום שכר לעובדים חדשים (דור ג') בניגוד למתווה השכר שהוצג להם על ידך בעת קליטתם לעבודה בתאגיד.
"4. למרות חלוף חודשים רבים טרם פורסמו נהלי עבודה ברורים אשר יאפשרו לעובדים לממש זכויותיהם בנוגע לימי חופשה וימי מחלה.
"5. קביעת תוספת שכר בעבור קושי מפעלי באופן שרירותי, ללא נוהל מסודר וברור".
בהודעה שעברה בין חברי הוועד נכתב: "אנו מחויבים להימנע מצער בעלי חיים ולכן רופאים ראשיים במפעלים נדרשים לבצע פעולות הכרחיות למניעת מצב של צער בעלי חיים... בבוקר כולנו בשביתה ולא מגיעים למקומות העבודה למעט החריגים כפי שצוין קודם... כוחנו באחדותנו והגיע הזמן לעשות סדר ולהפסיק את הפגיעה המתמשכת בנו. בהצלחה לכולנו, ועד הפעולה".
ד"ר רופא אמרה ל-ynet: "אנחנו בשיח עם ההסתדרות, במרתון של שיחות במסגרתו הוסכם לדחות את השביתה ב-24 שעות ואנו מקווים שלא תהיה שביתה בשני, כי המשק צריך את הרופאים הווטרינריים כדי לשמור על בריאות הציבור".

התאגיד לפיקוח ווטרינרי: פועלים להסדרת הטענות

מטעם התאגיד לפיקוח ווטרינרי נמסר בתגובה: "התאגיד הוקם לפני מספר חודשים במסגרת רפורמה מקיפה בתחום המזון בישראל ובכלל זה הפיקוח הווטרינרי על בשר ומוצריו. זאת במטרה להוביל לשיפור ניכר בבריאות הציבור ולהעמיד את רמת הפיקוח הווטרינרי על מוצרים מן החי בשורה אחת עם רמת הפיקוח העדכנית, המקצועית והאובייקטיבית, הנהוגה ביתר המדינות המפותחות.
"התאגיד שוקד על יישוב הטענות השונות ומבטיח כי ימשיך לספק את שירותי הפיקוח וינקוט בכל הצעדים הנדרשים לשם כך על מנת לשמור על שגרת עבודה רגילה".