יו"ר ההסתדרות באולפן ynet: "שר האוצר מנסה לבנות מעמד ציבורי על גב העובדים"
(צילום: ניצן דרור, שחר גולדשטיין)

בדרך לשביתה כללית במשק? בעקבות כוונת שר האוצר ישראל כץ לקצץ בשכרם של 700 אלף עובדי המגזר הציבורי, והמבוי הסתום שאליו נקלעו השיחות בין האוצר להסתדרות, ההסתדרות הכריזה היום (ג') על סכסוך עבודה כללי. בעקבות ההכרזה, ניתן יהיה להשבית את המשק החל מ-15 בספטמבר (14 יום לאחר ההכרזה על סכסוך העבודה).
ההסתדרות כללה בין עילות הסכסוך, גם את כוונת המדינה לפגוע באופן חד-צדדי בגמלתם של מאות אלפי עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, צעד שיגרום לגריעת סכומים ולנזקים מבחינת כספי הפנסיה האמורים לשמש אותם לעת זקנה. ההסתדרות ציינה כי המדינה נמנעה עד כה מהסדרת הסוגיה מול ההסתדרות, על אף פניותיה.
2 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד יו"ר ההסתדרות החדש
ארנון בר דוד יו"ר ההסתדרות החדש
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד
(צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)
עילה נוספת לסכסוך נעוצה בדרישת ההסתדרות להגיע להסדרה מיידית של תשלום לעובדים שנדרשו לשהות בבידוד על בסיס תעודת מחלה גורפת. נזכיר כי בעקבות פסיקת בג"צ וללא התערבות דחופה של המדינה, ההסדר הקיים צפוי להסתיים בסוף חודש ספטמבר.
בהודעת ההסתדרות נכתב, כי "הנהגת ההסתדרות אישרה פה אחד את בקשתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד להכריז סכסוך עבודה בכל מקומות העבודה במגזר הציבורי בישראל".
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
יו"ר ההסתדרות תקף את כץ בישיבה המיוחדת של ראשי האיגודים המקצועיים במגזר הציבורי שהתקיימה היום, ואמר כי "ביום רביעי עלה השר בכל ערוץ, תקף, זלזל, הוציא פרטים מתוך השיחות שהתנהלו בינינו לבין האוצר, שברי רעיונות שעלו, ופוצץ אותם". עוד אמר בר-דוד כי "אנחנו מוכנים לדבר בכבוד, לא בזלזול, ובאחריות לגורל המשק. אנחנו המבוגרים האחראים וכץ עומד מולנו כמו איזה בריון. בריונות ושפה גסה - לא בבית ספרנו. אנחנו לא שם. גם אם חשבתי שנלך לעסקה, יהיה קשה לסגור את זה איתי אחרי ההתנהגות הזאת".
בר-דוד הוסיף כי "כדאי ללמוד מגרמניה, צרפת ובריטניה איך מנהלים כלכלה בזמן משבר, איך מתייחסים למגזר ציבורי. מבחינתי שר האוצר יכול לחוקק איזה חוקים שהוא רוצה, אנחנו נכריז על סכסוך ונהיה ערוכים. כולנו מאוחדים במאבק שלנו מול הכוחניות של משרד האוצר".

"קיצוצים לא יהיו"

בהסתדרות זועמים כאמור על שר האוצר שגיבש תוכנית קיצוצים קשה כלפי המגזר הציבורי ואומרים שלא יסכימו לה. "במקום להוסיף שכר למי שעובדים יותר במשבר הקורונה, כמו השוטרים, האחיות והעובדים הסוציאליים - כץ מכין קיצוצים בשכר והם לא יהיו", אמר אתמול בכיר בהסתדרות ל-ynet.
לפי תוכנית משרד האוצר, למשתכרים פחות מ-7,000 שקל ברוטו בחודש לא יקוצץ השכר. בשכר של מ-7,000 שקל ועד 15,000 שקל ברוטו יקוצץ השכר ב-3%, מ-15,000 שקל עד 20,000 שקל השכר יקוצץ ב-7%, ומ-20,000 שקל ומעלה יהיה קיצוץ של 10% בשכר.
כמו כן יהיה קיצוץ, לפי השיעורים האלה, בפנסיות החל משכר של 15,000 שקל, ודמי הניהול יועלו מ-2% ל-5%.
שר האוצר הודיע כי בכל מקרה יניח על שולחן הממשלה את תוכנית הקיצוצים ב-13 בספטמבר. יומיים לאחר מכן צפויה השביתה בתום 14 ימי ההמתנה מההכרזה על סכסוך עבודה. באותו יום צפויה ההסתדרות להשבית את כל המשק, אם השר לא ייסוג מתוכניתו.
בהסתדרות הדגישו כי "לאורך השנים הארגון נתן כתף בכל עתות משבר, וגם הפעם המגזר הציבורי יסייע וימשיך לשאת את האלונקה ולהיות חלק מוביל בהבראת הכלכלה. צעדיו של שר האוצר הם חסרי כל היגיון כלכלי ונעשים בניגוד מוחלט למגמה במדינות ה-OECD, וזאת בניסיון להסיט את הביקורת הציבורית על דרכו ועל תפקודו של האוצר במשבר הקורונה. כץ תוקף את עובדי המגזר הציבורי, שעושים לילות כימים, תוך שיסוי ציבור האזרחים אלה באלה - באופן שאין לו אח ורע בעולם המערבי".

"כניעה ללחץ"

שר האוצר ישראל כץ אמר אתמול בתגובה כי "ברגע האמת מסתבר שיו"ר ההסתדרות נכנע ללחץ של מקבלי השכר הגבוה והפנסיות הגבוהות במגזר הציבורי, שנדרשים לתרום את חלקם במאבק בקורונה לטובת המובטלים, העצמאים ובעלי העסקים, ונמנע מלהגיע להסכמות. יו"ר ההסתדרות הסכים לפגיעה בעיקר במקבלי השכר הנמוך, דבר המנוגד לעמדתי. בכוונתי להמשיך ולפעול להשגת הסכמות עם יו"ר ההסתדרות שיאפשרו לוודא את תרומת המגזר הציבורי למאבק בקורונה. אם לא יושגו הסכמות, אביא את הצעת המחליטים בנושא לאישור הממשלה ולחקיקה בכנסת".
פורסם לראשונה: 10:56, 01.09.20