נשר המדבר // צילום: Rama, ויקיפדיה

נשר המדבר: האקדח הישראלי שהפך לאגדה

האקדח האייקוני שנוצר על ידי תע"ש הפך לנערץ • מדוע הגדירו אותו במגזין ביטחוני "רובה בגודל של אקדח" ולמה לוחמים רבים דורשים להשתמש רק בו?

הוא יוצר לראשונה על ידי התע"ש ב-1983, מעולם לא הפך לאקדח רשמי של כוח לוחם, אבל נחשב לאחד האקדחים החזקים והמפחידים בעולם, שחולל מהפכה שלמה בתחום. הכירו את "נשר המדבר", אקדח ישראלי שהמגזין האמריקני national interest, מגדיר כרובה בגודל אקדח. "במציאות של מסע ציד, שבו חיה פצועה מסתערת עליך ורובה הצייד שלך לא שמיש, אקדח 'נשר המדבר' יעשה את ההבדל בין הריגה של החיה לבין פציעת הצייד", הם כותבים.

האקדח המיוחד הוזמן מהתעשייה הצבאית הישראלית על ידי חברת מגנום, שביקשה לייצר אקדח חזק, שיוכל לירות קליעים בקוטר של 0.357 עד 0.5. מדובר בקוטר בעל עוצמת הדף גדולה שאקדח רגיל לא יכול לעמוד ברתע שלה ויישבר. הפתרון לבעיה הזו היה לשנות את מבנה "נשר המדבר" מאקדחים רגילים על ידי יצירת קנה נייח. הלחץ שנוצר בעת הירייה, ושגורם לטעינת הכדור באקדחים רגילים, מוסט כאן למערך המפעיל בוכנה שטוענת את הכדור הבא כפי שנעשה ברובים. כלומר באקדח רגיל תנועת הקנה קדימה ואחורה טוענת את הכדור הבא כשהלחץ הגזים הנפלט בעת הירייה מחולל את התנועה הזו, וזאת בניגוד ל"נשר המדבר" שמנגנון הטעינה שלו דומה לזה של רובי סער.

מדובר באקדח כבד, ששוקל כשני ק"ג, יותר מפי שניים ממשקלו של אקדח גלוק 17, אך בגלל המערכת המיוחדת שלו לטעינת הכדורים הרתע שלו קטן מרתע של אקדח תופי בעל אותו קוטר ומקביל לרתע של אקדחים קטנים ממנו. הדבר מאפשר ליורה כוח אש חזק בעוצמה חריגה בטווחי לחימה קצרים. לא מדובר ברתע קל וצריך יד איתנה כדי לאחוז בכלי הנשק החריג הזה. ניתן להרכיב עליו כוונות שונות טלסקופיות ואופטיות. בנוסף, יש לו גם מחסניות שונות לאחרת לכל סוג של קליבר.

"נשר המדבר", שלא יוצר מלכתחילה כדי להיות נשק של לוחמים בקרב אלא נשק לצייד והפלת מטרות כבדות, זכה להילה אייקונית כשהוא מככב בסרטים רבים ומקים סביבו עדת מעריצים בעל התנהלות של כת המוכנה להשתמש רק בו. תכונה מיוחדת יותר של "נשר המדבר" היא העובדה שבמקרה של ירי בקליבר הגדול של 0.5, האקדח מייצר טבעת אש בקוטר של 20 סנטימטרים למרחק של חצי מטר מהלוע של האקדח. למרות שלא מדובר באקדח שימושי למטרות סער, לוחמים רבים מתרגשים כל פעם בחדש לירות בו ולחוש את העוצמה של הכלי בידיים שלהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו